یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کاهش سه درصدی مجموع فروش فیلم‌ها نسبت به سال گذشته شاید برای دست اندرکاران سینمای ایران مسئله بی‌اهمیتی باشد ولی در هالیوود اتفاق مهمی است.

چنان‌که هالیوود ریپورتر زنگ خطر را به صدا در آورده و اکران بهاری را یک گام به پس نسبت به بهار سال گذشته خوانده‌ است. از سویی می‌توان این افت فروش را به فیلم‌هایی مرتبط دانست که چندان تماشاگرپسند نبودند. مثلا در بهار امسال چندان خبری از دنباله‌های فیلم‌های محبوب نبود. دنباله‌هایی که در چند سال اخیر بخش قابل توجه مجموع فروش را به‌خود اختصاص داده‌اند.

کاهش سه درصدی مجموع فروش فیلم‌ها در آمریکا از ابتدای امسال نسبت به موعد مشابه پارسال و کم بودن میزان فروش هفتگی فیلم‌ها در 9 هفته اخیر چشم‌اندازی تیره را برای استودیوهای هالیوود رقم زده است.

هالیوود ریپورتر اعلام کرد با وجود شکست‌های اخیر هالیوود و به ویژه کاهش 19 درصدی مجموع فروش فیلم‌های فصل بهار در مقایسه با سال 2007 که می‌تواند تا حدی ناشی از نمایش مجموعه فیلم‌های ناموفق ژانرهای مختلف باشد، تعداد زیادی از دست‌اندرکاران صنعت سرگرمی آمریکا طوری واکنش نشان می‌دهند که گویی از این مسئله نگران نیستند.

مسئول ارشد یک شرکت توزیع‌‌کننده در این باره گفت: همه چیز به نوع محصول بستگی دارد. در یکی دو ماه اخیر فیلم‌های بسیاری به نمایش درآمدند که تماشاگران تمایلی به دیدن آنها نداشتند، اما فقط کافی است منتظر نمایش فیلم «آیرون من» بمانید تا ببینید تماشاگران چه استقبالی می‌کنند و از اینجا کار تازه آغاز می‌شود.

«آیرون من» با بازی رابرت داونی جونیر و گوئینت پالترو از دوم مه (13 اردیبهشت) اکران می‌شود و آغازگر تابستان سینمایی امسال است. یکی دیگر از مسئولان رده بالا گفت: «تابستان به زودی از راه می‌رسد و فوق‌العاده از کار درمی‌آید. سالی بسیار پربار را پشت‌سر می‌گذاریم. اگر در پایان سال فروش فیلم‌ها به اندازه پارسال نشود یا از آن فراتر نرود، باعث تعجب است.»

تحلیلگران معتقدند تابستان فصل دیگری برای هالیوود خواهد بود. فصلی که نه تنها فروش فیلم‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه شاید شاهد رکوردشکنی هم در گیشه باشیم. تابستان فصل دنباله‌های محبوب است و شاید در رأسشان قسمت چهارم «ایندیانا جونز»، استیون اسپیلبرگ دو دهه بعد از ایندیانا جونز 3 قسمت چهارم این سری فیلم را کارگردانی کرده است.

فیلمی که اولین بار در کن به نمایش در خواهد آمد و امید اصلی هالیوود در فصل تابستان است. «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» که از 22 مه روی پرده خواهد آمد رکورد فعلی گیشه هالیوود را احتمالا جبران خواهد کرد.

با این حال حتی این‌گونه صحبت‌های خوشبیانه نگرانی‌ها را برطرف نمی‌کند. پارسال فروش کلی 16/4 میلیارد دلاری فیلم‌ها در فصل تابستان یک رکورد بود، اما بخش زیادی از این موفقیت از فروش بسیار خوب اسپایدرمن 3، شرک سوم و دزدان دریایی کارائیب 3 حاصل شد که هر سه در ماه مه به نمایش درآمدند و در نهایت از مرز 300 میلیون دلار فروش عبور کردند.

ماه مه امسال نیز فیلم‌های «آیرون من»، «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» (22 مه)، «وقایع‌نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین» (16 مه) و شاید «راننده مسابقه سرعت» (9 مه) بیشترین احتمال موفقیت را دارند. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حداقل یکی از این چند فیلم از مرز 300 میلیون دلار فروش عبور کند، اما هر چیزی فراتر از آن نامشخص است.

بروس اسنایدر رئیس بخش توزیع داخلی استودیو فاکس گفت: حتی با وجود نام‌های بزرگ تابستان امسال، خیلی سخت می‌شود مقایسه‌ای انجام داد. قیمت متوسط هفت دلار بلیت سینما و هزینه‌های دیگر گروهی را به فکر فرو برده که شاید تماشاگران، دیگر مانند گذشته فیلم دیدن را کاری ارزان ندانند. گروهی نیز ناکامی‌های اخیر را به رکود اقتصادی فراگیر در آمریکا ربط می‌دهند.

دلیل این ناکامی هر چه باشد، از اول 2008 تاکنون انیمیشن «هورتن صدای یک هو می‌شنود» تنها فیلمی بوده که در بازار آمریکا بیش از 100 میلیون دلار فروخته است. فروش این فیلم تا یکشنبه پیش به 140 میلیون دلار رسید. این در حالی است که تا اواسط آوریل 2007 فیلم‌های «300»، «روح‌سوار»، «تیغه‌های افتخار» و «گرازهای وحشی» از مرز 100 میلیون دلار گذشته بودند.

کاهش 19 درصدی فروش فیلم‌ها در فصل بهار، در پی کاهش 17 درصدی فروش زمستانی به نسبت سال 2007 حاصل شد و در شرایط فعلی احتمال تکرار رکورد چهار میلیارد دلاری تابستان پارسال بسیار دور از ذهن است.

کد خبر 49331

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز