مدیرکل داروی سازمان غذا و داروی ایران گفت: با توجه به ازدحام مردم در داروخانه‌های توزیع کننده داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ویروس کرونا، تعداد این مراکز در تهران به ۸ داروخانه افزایش یافت.

گزارش همشهري

به گزارش همشهری آنلاین، گروه چند رسانه‌ای همشهری روز گذشته ویدئویی منتشر کرد که در یکی از داروخانه های شمال تهران ازدحام جمعیت برای تهیه داروهای نسخه شده برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا دیده می شد. افرادی که در صف بیرون داروخانه ایستاده بودند، معتقد بودند قبلا داروخانه ۲۹ فروردین هم این داروها را عرضه می کرد اما این داروخانه هم دیگر داروهای مورد نیاز بیماران کرونا را ندارد. تعدادی از بیماران پیوندی و خاص نیز از که از گذشته داروهای خود را در این داروخانه دریافت می کردند، از اینکه در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته بودند، گلایه داشتند.

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل داروی سازمان غذا و داروی ایران در این رابطه اظهار کرد: با توجه به محدودیت داروخانه هایی که داروها و نسخه های بیماران مبتلا به کرونا را توزیع می کردند و نیز با توجه به ازدحام مردم در یکی از این داروخانه ها، تعداد این مراکز از امروز ۲۶ اسفند به ۸ داروخانه در تهران افزایش می یابد و اسامی آنها هم در سایت وزارت بهداشت اعلام می شود. 

مهرعلیان گفت: توزیع این داروها در داروخانه های منتخب تهران فقط برای بیماران بستری در بیمارستان ها خواهد بود و برای بیماران سرپایی حذف می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون چه داروهایی برای افراد مبتلا به کرونا تجویز می شود، پاسخ روشنی نداد اما گفت: برای بیمارانی که به صورت سرپایی درمان می شوند، هیچ دارویی تجویز نمی شود. داروی «اوسلتامیویر» (oseltamivir) یا «تامیفلو» هم که برای درمان آنفلوآنزا کاربرد دارد و تا دیروز برای درمان کرونا هم تجویز می شد، از خط درمان کرونا خارج شده و تجویز آن از دیروز برای کرونا ممنوع شده است.

مهرعلیان در پاسخ به این پرسش که برخی داروخانه ها داروهای بیماران خاص و صعب العلاج را در کنار نسخه های داروهای بیماران کرونا توزیع می کنند و این امر احتمال ابتلای این بیماران به ویروس کرونا را تشدید می کند، گفت: تلاش می کنیم داروخانه های توزیع بیماران کرونایی از داروخانه های بیماران خاص جدا باشند.

  • تجویز اوسلتامیویر صرفا در موارد ابتلا به آنفلوانزا

دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در نامه ای به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که امروز در سایت وزارت بهداشت منتشر شد، بر تجویز اوسلتامیویر (تامیفلو) صرفا در موارد درمان بستری و سرپایی آنفلوآنزا، تاکید کرد.

در متن این ابلاغیه آمده است: «روسای محترم کلیه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، با عنایت به شواهد علمی و اثبات شده برای تجویز داروی اوسلتامیویر در درمان عفونت آنفلوآنزا، خواهشمند است در راستای استمرار و اجرای این روند به تمام واحدهای تابعه ابلاغ گردد: مصرف اوسلتامی ویر براساس راهنمای بالینی آنفلوآنزا صرفا در خدمات درمان بستری و سرپایی این بیماری قابل تجویز است. لذا با توجه به روند کاهش موارد ابتلا به آنفلوآنزا درحال حاضر مصرف این دارو در سایر موارد اندیکاسیونی نداشته و مجاز نمی باشد.»

کد خبر 493122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha