سال ۹۸ از برای ایرانیان پر از حادثه و ماجرا بود. این سال با سیلی ویرانگر آغاز شد، مجموعه بزرگی از ماجراها را پشت سر گذاشت به ترور سردار سلیمانی رسید و سرانجام با کرونا در حال پایان است. مروری بر آنچه گذشت

سال 98

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا با این مقدمه به روایت گزارش سال ۹۸ پرداخته است: تهران از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ آن هم چه بهاری، بهاری که با سیل ناگهانی و غیرمنتظره حتی برای هواشناسی در استان‌هایی همچون گلستان، فارس، لرستان و خوزستان و ایلام آغاز شد.

 با آتش سوزی جنگل‌های شمال، ارسباران در آذربایجان شرقی و زاگرس در تابستان، کشف انبوه دستگاه‌های بیت کوین در استان‌ها، آلودگی هوای کلان شهرها و در نتیجه تعطیلی گاه و بی گاه مدارس، مرگ گروهی در برخی استان‌ها در پی مصرف مشروبات الکلی دست ساز در مردادماه،  ازدواج پر سر و صدای دختر ۱۱ ساله با پسر ۲۲ ساله در کهگیلویه و بویراحمد و خودسوزی "دخترآبی" زاده چهارمحال و بختیاری در اعتراض به دستگیری و محکومیت خود به زندان برای تلاش به منظور ورود به ورزشگاه در شهریور امسال ادامه پیدا کرد.

شش ماهی پر از ماجرا و حوادث غیرمترقبه همراه با دشواری‌های اقتصادی ناشی از آغاز خروج تدریجی ایران از برجام، بروز تحریم ها و در نتیجه نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت انرژی و کالاها از جمله بنزین اگر چه مردم را در سراسر کشور به کما نبرد اما شوک همراه با خستگی روح و جسم آنان را به همراه داشت، اما ایرانی از جنوبی‌ها گرفته تا شمالی‌ها، از اهالی خراسان بزرگ در شرق کشور گرفته تا کردها و ترک‌ها در غرب کشور بیدی نبودند که با این بادها بلرزند و استوار با کم و زیاد روزی‌شان و حوادث پیش روی‌شان ساختند.

برخی کارشناسان اقتصادی و سیاسی، پیش‌بینی کرده بودند که ایرانی‌ها در سال ۹۸ سال سختی از نظر اقتصادی و سیاسی تجربه می‌کنند، اما شاید هرگز تصور نمی‌کردند نیمه دوم سال ۹۸ با حوادث ریز و درشتش نفس‌ها را در سینه حبس کند و به طرز باور نکردنی سردار سلیمانی را از دست بدهند.

در آخر هم کرونا به جانشان بیفتد و اسفند پرهیاهو با شوق خرید و برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید جایش را به خانه نشینی همراه با وسواس شست و شوی دست‌ها بدهد.

اما آنچه نیمه دوم سال را پر تب و تاب کرد،  از ناآرامی‌های چندین استان در پی افزایش قیمت بنزین در پاییز امسال آغاز شد و به تصادفات مرگبار زنجیره وار اتوبوس‌ها در استان‌های مختلف، زلزله‌های مرگبار در آذربایجان شرقی و غربی و بارش بی سابقه برف گیلان و سیلاب‌های خانه خراب کن در مازندران و لرستان و سیستان و بلوچستان و آلودگی کیک‌ها و کلوچه‌ها به قرص در استان‌های مختلف رسید.

با تعطیلی هفتگی مدارس در چندین استان کشور به دلیل شایع شدن آنفلوآنزای H۱N۱ و شایع شدن این بیماری در کشور ادامه یافت و به ماجرای مبتلا شدن گروهی از ساکنان یک روستا به ایدز در لردگان چهارمحال و بختیاری،  حمله ملخ ها به استان‌هایی همچون فارس، هرمزگان، بوشهر، کشته شدن ۶۰ نفر در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان، از بین رفتن جمعی از هموطنان استانها در سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی و در نهایت به تعطیلی خیلی از برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و گردشگری و خانه نشینی ایرانی‌ها در پی شیوع ویروس بی جان و نفس گیر یعنی "کرونا" ختم شد.

سیلی بی‌سابقه در صد سال اخیر که از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های شمالی ایران، از جمله گلستان و مازندران و خراسان شمالی آغاز شد و ۵ و ۶ فروردین ۹۸ شهر شیراز و دروازه قرآن معروف را فراگرفت و در نهایت از ۵ تا ۹ فروردین و در موج دوم از ۱۱ تا ۱۳ فروردین موجب ایجاد سیلاب و خسارت در بیشتر شهرهای نیمه غربی و جنوب کشور از جمله کرمانشاه، ایلام، مرکزی، یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری شد و سهمگین‌تر و عمیق‌تر آن در شهرستان‌های استان لرستان اتفاق افتاد و پس از آن به خوزستان سرازیر شد و روستاهای و شهرهای شمالی خوزستان را فراگرفت.

در پی سیل های آغازین سال در ۲۵ استان کشور در مجموع بیش از  ۱۰۰ نفر جان باختند و  بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و روستایی و خانه‌ها خسارت وارد شد.

سیل‌ها اما ادامه یافتند و در زمستان امسال در استان‌های خراسان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و بخش‌هایی از فارس و سیستان و بلوچستان و لرستان خسارت به بار آوردند اما این بار لرستان چشم ترسیده تمام امکاناتش را بکار برد تا خسارت ها را به حداقل برساند و از آن طرف در سیستان و بلوچستان تلاش شد تا حداقل کشته به جای بگذارد، هر چند خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌های این استانها وارد کرد.

برف سهمگین هم از آن طرف دیگر گیلان و استان‌های شمال غرب از جمله آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و کردستان و کرمانشاه را فرا گرفت و بیش از همه جا گیلانی‌ها را غافلگیر کرد تا آنجا که تا چندین روز در برف محاصره شده بودند و امکان خدمات رسانی به آنان به شدت محدود شده بود.

باران از یک سو و آتش از سوی دیگر به جان طبیعت ایران افتاد، آن چنان که آتش سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های شمال و شمال غرب ایران(ارسباران) و از آن سو در جنگل‌های زاگرس در کردستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد، حال یا بر اثر بی احتیاطی گردشگران و گرمای هوا و یا عمدی برای تهیه زغال چوب رخ داد و بخش وسیعی از جنگل‌های چند میلیون ساله ایران از دست رفت.

قاچاق چوب جنگل‌ها هم در پی افزایش قیمت چوب وارداتی ناشی از افزایش قیمت ارز بخصوص در شمال ایران گسترده تر شد و بیش از پیش از وسعت جنگل‌های ایران کاست.

کشف کیک‌های آلوده به قرص در مدارس برخی استان‌ها یکی پس دیگری ادامه یافت و در نهایت وزیر بهداشت از دستگیری و بازداشت تعدادی در پی پرونده کیک‌های آلوده خبر داد و تاکید کرد، هیچ مورد تخلفی در هیچ کارخانه ای در این زمینه اتفاق نیفتاده، بلکه این کیک ها در یک اقدام خرابکارانه دستکاری شده بودند.

مسمومیت تعدادی از مردم در برخی استان‌ها در پی مصرف مشروبات الکلی از دیگر وقایعی بود که در تابستان امسال در استان‌ها خبرساز شد؛ برخی افراد به دلایل متعددی به تهیه و فروش مواد الکلی دست‌ساز روی آوردند که به دلیل استفاده از متانول یا همان الکل چوب به مسمومیت شدید، سردرد، سرگیجه، مشکلات گوارشی، تاری دید، دید برفکی، مشکلات کبدی و در نهایت به مرگ دچار می‌شدند.  

ناآرامی‌ها در چندین استان کشور در پی تصمیم شورای سران قوا مبنی بر اصلاح قیمت بنزین از دیگر حوادثی بود که تا حدود حداقل ۱۰ روز طول کشید و موجب وارد شدن خسارت به زیرساخت‌های خدمات رسانی از جمله بانک‌ها و جان باختن تعدادی از شهروندان در ایران شد.

پس از آن هم سردار سلیمانی در پی اقدام تروریستی آمریکا به شهادت رسید و میلیون‌ها ایرانی در شهرهای مختلف کشور عزادار شدند؛ پیکر شهیدان این حادثه تروریستی در چندین استان خوزستان، خراسان رضوی، تهران و قم و در نهایت در کرمان تشییع شد و در نهایت سردار سلیمانی بر طبق وصیت اش در زادگاهش در کرمان  به خاک سپرده شد. متاسفانه در جریان برگزاری مراسم خاکسپاری سردار، حدود ۶۰ نفر از هموطنان در تاریخ ۱۹ دی ماه به دلیل ازدحام جمعیت از بین رفتند.

بلافاصله پس از این حادثه تلخ در حالی که مردم ایران عزادار این واقعه بودند حادثه تلخ دیگری اتفاق افتاد و هواپیمایی بین‌المللی اوکراین که از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف در حال حرکت بود با خطای انسانی هدف شلیک پدافند هوایی قرار گرفته و ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. در این حادثه تعدادی از دانشجویان نخبه ایرانی نیز جان خود را از دست دادند. خروج هواپیمای تهران - ماهشهر از باند و خروج هواپیمای تهران - کرمانشاه از باند فرودگاه کرمانشاه در بهمن ماه امسال از دیگر سانحه های هوایی امسال بود که البته هر دو این سوانح ختم به خیر شد و مسافری آسیب ندید.

پس از آن هم در حالی که مردم در حال آماده شدن برای برپایی جشن، دید و بازدید و سفرهای نوروزی بودند، تا اندکی از دردهای روحی‌شان را تسکین دهند، سر و کله " کرونا" پیدا شد، ویروسی که جان ندارد، اما ریشه‌هایش را در بیشتر شهرهای ایران پهن کرده است؛ آسان و بی سر و صدا به همه جا سرک کشیده و همه را اسیر خود کرده است.

از چین به تهران و قم آمد و سپس در کسری از ثانیه به کمک میزبانانش از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کرده است و حالا نه تنها در تهران بلکه در شهرهای شمالی و استان‌هایی همچون اصفهان و مرکزی جا خوش کرده و انگار خیال رفتن ندارد.

سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران از مردم خواسته‌اند از خانه هایشان خانه نشوند چه برسد به آن‌که در آستانه نوروز و به رسم هزار ساله شان خیال دید و بازدید و سفر کردن به شمال و شهرهای توریستی همچون یزد، اصفهان و شیراز به سرشان بزند. گفته‌اند حتی به فرض در کپسول شیشه‌ای باشند و از ماشین شان بیرون هم نروند و تنها مبدا تا مقصد را طی کنند باز هم عامل انتقالند و بلای جان شهروندان شهر مقصد.

دلیل شان هم خیلی روشن است و ساده؛ این ویروس به شدت واگیر دار است و کم از سارس، آنفلوآنزای H۱N۱ و ابولا ندارد و انسان کش است؛ و هر روز وزارت بهداشت ایران آمار تلفات این بیماری را اعلام می‌کند.

با همه چالش‌ها و مصیبت‌هایی که ایرانی ها در سال ۹۸ تجربه کرده‌اند، اما اتفاقات خوبی هم رخ داده است که از جمله آنها افزایش آبگیری دریاچه ارومیه، کاهش نسبی گرد و غبار در خوزستان در پی آبگیری تالاب هورالعظیم، پربار بودن باغ‌ها، افزایش کشت محصولات کشاورزی از جمله در خوزستان، اصفهان و فارس و افزایش آوردهای سد در برخی استان‌ها بوده است.

رخدادهای تلخ و شیرین استانها 

  • استان آذربایجان شرقی:

بارش شدید باران در ابتدای سال و درگیر شدن برخی شهرستان‌ها و همچنین بخش‌هایی از شهر تبریز
آتش سوزی بازار تبریز
دو بار حضور رئیس جمهور و هیئت دولت در استان
انتقال بخشی از حساب های مس سونگون به آذربایجان شرقی و آغاز عملیات اجرایی کارخانه ذوب مس به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی استان
آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران
حضور رییس قوه قضانیه بعد از ۲۳ سال در تبریز
زلزله میانه و سراب
فوت و مسمومیت ده ها نفر بر اثر مصرف مشروبات الکی
حوادث ابان ماه
واژگونی متعدد اتوبوس ها در زمستان و جان باختن ده ها نفر
بارش بی سابقه برف و مسدود شدن راه های روستایی و تمام شدن آذوقه در روستاها و هم‌چنین اختلال در زندگی مردم تبریز
حضور خودجوش و سیل گونه مردم تبریز در اولین روز شهادت سردار سلیمانی که مقام معظم رهبری هم بدان اشاره کردند

ماجرای کیک‌های آلوده به قرص و شیرهای مسموم به آفلاتوکسین
سقوط هواپیما و شهادت خلبان تبریزی میگ۲۹
 برگزاری اولین نشست خبری خارج از پایتخت سخنگوی وزارت خارجه در تبریز
آلودگی‌های متوالی هوای تبریز
شیوع کرونا در استان

  • آذربایجان غربی:

 وقوع زلزله قطور در مرز آذربایجان غربی
سرمازدگی محصولات کشاورزی
وقوع ناآرامی ها در استان در پی اصلاح قیمت بنزین

  • اردبیل:

بحران برف تا اردیبهشت در اردبیل و در پی آن سرمازدگی باغات و به بار آمدن کم محصول
هجوم ملخ در پارس آباد و شمال استان به مزارع کلزا
حضور رئیس جمهور و افتتاح چندین طرح آبخیزداری و سد
مبتلا شدن عده ای از مردم استان به کروناویروس

  • البرز:

شیوع کرونا در البرز
دستگیری دو باند زمین خواری با ۱۰ هزار میلیارد ریال کلاهبرداری
انتخابات مجلس شورای اسلامی و رفتن انتخابات البرز به دور دوم
افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال با حضور رئیس جمهور
ثبت ملی خودرو دکتر مصدق

کشف کارگاه تولید بستنی با شیر خشک فاسد
مشاهده مجدد پلنگ ایرانی در طالقان
افتتاح مترو تهران-هشتگرد با حضور رئیس جمهور
کشف یک شبکه فساد در دانشگاه علوم پزشکی البرز
مشاهده قرص در کیک
ورود دو توله شیر سفید آفریقایی به ایران
گران شدن بنزین، حوادث آبان، قطع چندروزه اینترنت
ادعای بمبگذاری در شورای شهر فردیس
مسابقه فوتبال استقلال و گل ریحان البرز در جام حذفی و قطع برق ورزشگاه انقلاب کرج
دستگیری هکر ۱۶ ساله‌ای که کارت بانکی افراد معتاد را خریداری می‌کرد!
تخلفات دارویی شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق صنعت در کرج
قطع درختی که یک طرفش تابستان و یک طرفش پاییز است
فرار ۴ زندانی از محوطه کارگاهی ندامتگاه فردیس
افزایش حجم آب رودخانه کرج و غرق شدن تعدادی از شهروندان
اعدام یک جاسوس سیا در زندان رجایی شهر
افتتاح نخستین شهرک دارویی کشور در البرز
دستگیری ها در شورا و شهرداری چهارباغ
مجازات جالب در مورد نصب یک بنر
نشست نگران کننده زمین در البرز
فوت باسابقه ترین روزنامه فروش جهان
دستگیری گسترده در شهرداری فردیس
پرواز دسته های پروانه در کرج
کشف انبار میلیاردی کاغذ در کرج
پدری که ۲ فرزند خود را به قتل رساند
دستگیری یک نوجوان ۱۴ ساله با ۱۰ میلیارد کلاهبرداری

  • اصفهان:

شیوع بیماری کرونا در اسفند
آلودگی هوای اصفهان و تعطیلی گاه به گاه مدارس از آذرماه تا اسفند
شیوع بیماری آنفلوانزا از آبان ماه تا اسفند
اصلاح قیمت بنزین، حوادث آبان و خسارت شهری در پی آن
واژگونی اتوبوس تهران شیراز در بهمن در اصفهان
خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی و خسارات زیست محیطی آن
کمبود داروی بیماران خاص و قلم های انسولین در اصفهان
انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند
تصادف خودروی پورشه در اصفهان در اردیبهشت و حواشی ناشی از آن
سقوط آرمان غیاثی کودک صخره نورد اصفهانی
حضور قربانیان اسیدپاشی در مجلس و واکنش یکی از نمایندگان اصفهان
اسیدپاشی خانوادگی در شاهین‌شهر
واژگونی اتوبوس مسافربری تهران- شیراز، در اصفهان در اردیبهشت
صدور حکم شش ماه منع فعالیت عضو شورای شهر اصفهان
باز و بسته شدن زاینده رود
سیل ابتدای امسال و طغیان رودخانه زاینده رود و رسیدن اندکی آب به تالاب گاوخونی
آبگیری تالاب گاوخونی بعد از حدود شاید یک دهه و تخصیص حقابه ای در این خصوص
تخصیص حقابه پاییزه و تابستانه کشاورزان اصفهان جهت کشت
افتتاح کارگو ترمینال اصفهان بعد از حدود یک دهه توسط دو وزیر صنعت و راه و شهرسازی
افزایش قیمت بنزین در آبان ماه و اعتراضات بنزینی در اصفهان و خسارت به اموال عمومی استان
تخصیص بسته معیشتی دولت جهت جبران افزایش نرخ بنزین
نوسانات شدید قیمتی در بازار خودرو و مسکن و روند افزایشی نرخ دلار
سقوط هواپیمای تهران اوکراین و کشته شدن جمعی از هموطنان و از جمله ۱۵ اصفهانی
شیوع کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و تعطیلی برخی صنوف
مرمت گنبد شیخ لطف‌الله
کشفیات چهارباغ
جشنواره بین المللی فیلم کودک
تهدید مراکز فرهنگی توسط ترامپ
سفر ظریف، وزیر امورخارجه به اصفهان به منظور رایزنی با وزیر خارجه ترکیه
نشست دو روزه کمیته سیاسی مجالس آسیایی در اصفهان
دیدار وزیر امورخارجه هلند و ترکیه با استاندار اصفهان
سقوط هواپیمای تهران اوکراین و کشته شدن جمعی از هموطنان و از جمله ۱۵ اصفهانی
پنجمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»
پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی
چهارمین اجلاس بنیاد علمی اِکو در اصفهان
همایش بین المللی دانشگاه سبز
برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی در اصفهان

  • ایلام:

سیل فروردین و سفر یک ساعته رییس جمهور به بخش ماژین دره شهر در ۳۱ فروردین
کنسل شدن پی در پی سفر رییس جمهور به ایلام و سفری که عملی نشد
 تردد بیش از ۶۰ درصد زائران از مرز مهران در ایام اربعین
سفر حامد، معلول ایلامی به مشهد که ناخواسته سر از افغانستان درمی‌آورد
سفر بیش از ۲۳ هیئت کشوری به ایلام
 گم شدن یک گروه کوهنوردی در دره شهر که با تلاش هلال احمر پیدا شد

  • بوشهر:

هجوم ملخ ها به مزارع استان بوشهر
 پیدا شدن کیک های آلوده به قرص در این استان
آلودگی هوای عسلویه
آلودگی سفره های آب زیرزمینی در عسلویه
خودکشی پسر دادستان بوشهر
دستگیری ۸ نفر از کارمندان شهرداری بوشهر به دلیل اختلاس
سیل مخرب فروردین ماه

  • چهارمحال و بختیاری:

سیل ابتدای سال در فروردین ماه در کوهرنگ
سرمازدگی باغات در اواخر فروردین
فراگیری ابتلا به ایدز در چنارمحمودی لردگان
ابتلای گروهی از مردم استان به کروناویروس

  • خراسان شمالی:

سیل جاری شده در ابتدای سال
سفر رییس جمهور به خراسان شمالی
برگزاری جام کشتی باشگاه‌های جهان و برگزاری مسابقات جهانی کشتی پهلوانی و ورزش های زورخانه‌ای در استان
 هجوم سودجویان به معدن سرب و روی آلبلاغ و فوت ۶ نفر در آن معدن

  • خراسان جنوبی:

آغاز نهضت ملی ساخت مسکن محرومان
وقوع سیل در اوایل سال ۹۸ و آسیب به روستاهای خراسان جنوبی
 رتبه دوم مشارکت خراسان جنوبی ها در انتخابات
 تعیین تکلیف سد تفریحی بنددره پس از سال ها
آغاز به کار سید سیاهو پس از چندین سال
 آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بیرجند
  برگزاری همایش ملی روستا و عشایر برای اولین بار در خارج از پایتخت و در خراسان جنوبی
انعقاد چندین تفاهم نامه در یک روز برای اولین بار در استان در راستای اشتغالزایی روستایی و عشایری
سفر چندین وزیر برای اولین بار به طور همزمان به استان در مهرماه
ابتلای استان به عنوان آخرین استان های کشور به ویروس کرونا
برگزاری همایش ملی عناب و رونمایی از محصولات فرآوری شده عناب برای نخستین بار در استان
آغاز نهضت گلخانه ای در استان
سفر وزیر ارتباطات به خراسان جنوبی و افزایش پوشش اینترنت

  • خراسان رضوی:

 جشن هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی
حذف تیم پیام مشهد از لیگ برتر والیبال
 افشاگری سخندان از دلایل مهاجرت فغانی به استرالیا
 لغو مجوز ۲ باشگاه کوهنوردی مشهد در پی حادثه کول‌جنو
 تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی در مشهد و  راهپیمایی مردم مشهد در پی شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی
برگزاری انتخابات ۹۸ خراسان رضوی
تعویض پرچم گنبد حرم رضوی در آغاز ماه محرم
مرگ ببرها در باغ وحش وکیل‌آباد
بروز ناآرامی ها در  آبان ماه در مشهد که به گفته استاندار خون از دماغ کسی نیامد
برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد
تشرف کاروان پیاده ۱۰۰۰ نفری ملل اسلامی به حرم مطهر رضوی
آغاز احیاء بازار تاریخی فرش مشهد
انتقال دائمی ۳۳ هزار شی تاریخی از موزه ملی به موزه بزرگ خراسان
 ثبت ۱۴ حسینیه تاریخی از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی
افتتاح موزه بانک‌ملی مشهد همزمان با نودمین سالگرد گشایش بانک‌ملی
ثبت ملی «نقش اشعار جعفرقلی زنگلی» در فرهنگ عامه کرمانج های خراسان
 ورود چینی‌ها به ساخت راه‌آهن چابهار- مشهد
انتصاب حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی به تولیت آستان قدس رضوی
بروز سیل در خراسان رضوی
 به خاک سپاری پیکر نورعلی تابنده
شناسایی ۱۳۱ آسباد در خراسان رضوی
اسکان ۶۶۰۰ مسافر گرفتار در برف و کولاک در تربت‌حیدریه
 افتتاح اولین مینی پالایشگاه تولید بنزین در مرز دوغارون
 تخریب عمارت رئیس‌التجار در نیشابور
شیوع کرونا در خراسان رضوی

  • خوزستان:

سیل در خوزستان در فروردین و آذرماه
خروج هواپیمای تهران _ ماهشهر در شهر ماهشهر
 تشییع سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در خوزستان
ناآرامی های پس از اصلاح نرخ بنزین در خوزستان به ویژه ماهشهر
اربعین حسینی و پوشش اخبار مرز خوزستان و عراق
سقوط دو پهپاد در ماهشهر و شوشتر
تنگی نفس خوزستانی ها پس از اولین باران
زمین لرزه ۵.۷ ریشتری در مسجدسلیمان
اخبار مربوط به قربانیان خوزستانی سانحه هواپیمایی اوکراینی
پیدا شدن کیکهای آلوده به قرص در استان
هجوم جیرجیرک ها به خوزستان
ابتلای برخی شهروندان به کرونا در خوزستان
هجوم ملخ‌ها به خوزستان در اردیبهشت ماه

  • هرمزگان:

وقوع سیل در شرق هرمزگان
وقوع زلزله در بستک و بندرخمیر
افتتاح سد سرنی در شرق هرمزگان
رکورد بارندگی هرمزگان در کشور و درآمدن از خشکسالی پس از بیست سال
ماجرای پیدا شدن قرص در کیک های آلوده
هجوم ملخ های صحرایی به مزارع استان
زمین خواری ساحلی در قشم و هرمز و بندرلنگه و هجوم به محدوده ژئوپارک قشم

  • زنجان:

وقوع سیل در برخی مناطق استان در ابتدای سال  ۹۸
 برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو در زنجان
ثبت ۱۴۰۰ ازدواج زیر ۱۴ سال در استان زنجان
 مرگ ۲ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در ابهر
 مرگ ماهیان سد گلابر
 متوقف شدن فعالیت روغن نباتی جهان
  بازداشت اعضای شورای شهر و  شهردار زنجان
  بازداشت مدیرعامل شرکت آبفار زنجان و رئیس اتاق بازرگانی زنجان
  بازداشت عضو هیئت مدیره شرکت ایران ترانسفو
  شهادت شهید طارمی از همرزمان شهید قاسم سلیمانی
شهادت شهیده الناز حبیبی از شهدای سقوط هواپیمای اکراینی
انتخاب زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله
 شهادت شهید مدافع حرم شهید حجت الاسلام هیدجی در سوریه

  • فارس:

وقوع سیل در فروردین امسال در شیراز
 دستگیری یکی از اعضای شورای شهر شیراز و شماری از اعضای شوراهای صدرا، مرودشت و شهردار صدرا
 ثبت جهانی محور ساسانی و نام گرفتن آباده به شهر
وقوع آتش سوزی در ساختمان در حال ساخت هتل آسمان
 برگزاری انتخابات مجلس
 ناآرامی‌های ناشی از اصلاح قیمت بنزین
انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب سال ۹۹
شیوع کرونا در استان فارس و خالی ماندن هتل ها، سکوت خیابان‌ها و بیکاری کسبه

  • قم:

تشییع سردار سلیمانی در قم
برگزاری انتخابات مجلس و انصراف علی لاریجانی از کاندیداتوری مجلس
وقوع سیل در قم و افزایش منابع آبی در استان
شیوع کرونا در قم 

  • قزوین:

بارش شدید باران در ابتدای سال و درگیر شدن کشور و مهار سیل در شهر قزوین به خاطر وجود باغستان سنتی قزوین
آتش‌سوزی مکرر باغستان سنتی قزوین
افتتاح مرکز شیمی درمانی جهاد دانشگاهی قزوین
تنبیه بدنی دانش آموز قزوینی توسط مدیر مدرسه
ثبت رکورد کوچکترین آفرودکار ایران در قزوین
تقدیر رهبر انقلاب از خیر قزوینی که برای زوج های بی‌بضاعت جهیزیه تهیه می‌کند
کتک خوردن علیرضا افتخاری خواننده مطرح در اطراف قزوین
مطرح شدن دوباره پرونده زمین خواری هفت سنگان و تعیین قاضی ویژه از سوی ریاست قوه قضا برای این پرونده
الکترونیکی شدن عوارضی‌ها و بلاتکلیفی کارمندان
تعطیلی بیمارستان خیریه رحیمیان در شهرستان البرز
تجمع‌های مکرر پرسنل شرکت کنتورسازی ایران و اعتراض درخصوص ناکارآمدی مسئولان شرکت و دریافت معوقات
انفجار در آزمایشگاه دانشکده علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مصدومیت یک دانشجو
ناآرامی ها در پی اصلاح قیمت بنزین
حضور خودجوش مردم قزوین در روز شهادت سردار سلیمانی
درگذشت دکتر اشراقی مورخ نامدار قزوینی
درگذشت همسر خلبان شهید سرلشگر لشگری
آلودگی‌های متوالی هوای آبیک
شیوع کرونا در استان

  • سمنان:

رانش زمین در حسین آباد کالپوش که به جابجایی این روستا انجامید و ساخت شهرکی جدید در نزدیکی همین روستا برای رانش دیدگان آغاز شد.
وداع با حجت الاسلام سیدجلال احمدپناهی امام جمعه موقت و از خطبای سرشناس سمنان در اردیبهشت
سفر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، جهت افتتاح چند پروژه عمرانی و صنعتی و از جمله فاز دوم مجتمع فولاد کویر دامغان به استان سمنان
برگزاری چهارمین اجلاسیه بین المللی مجاهدان در غربت در دامغان در مهرماه
وقوع ناآرامی ها  در سمنان در پی اصلاح قیمت بنرین در آبان ماه
برپایی هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان با حضور بیش از ۱۵۰ ناشر کشوری در آذرماه
فعال سازی بیش از ۶۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل استان با وجود تشدید تحریم ها
نمایش فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فجر در دو سینمای سمنان و استقبال ۱۲ هزار سمنانی از آنها در بهمن ماه
برگزاری انتخابات مجلس در استان و انتخاب نماینده مردم در هر چهار حوزه انتخابیه در مرحله اول
تداوم وضعیت مساعد اشتغال در استان در سال ۹۸ و پیشتازی این استان به عنوان رتبه اول کشور در داشتن کمترین بیکاران
راه اندازی پروازهای سمنان-مشهد و بالعکس و انجام رسمی پروازها در فرودگاه تازه تاسیس سمنان و صدور مجوز بین‌المللی برای فرودگاه شاهرود
مرگ خواهر رئیس جمهور و خاکسپاری او با حضور دکتر روحانی و تعداد زیادی از اعضای کابینه در آذرماه ۹۸
رونمایی از دو محصول خودروسازی در سمنان
ردصلاحیت ۲ نفر از چهار نماینده استان در مجلس دهم

  • سیستان و بلوچستان:

وقوع سیل در مناطق جنوبی استان
  کمبود گاز مایع در زمستان در استان
  بحران حاشیه نشینی در زاهدان و شهرهای استان
  نبود صنایع و کارخانجات بزرگ در استان و بیکاری زیاد  و روی اوردن مردم استان به شغل های کاذب مثل قاچاق سوخت
تلفات بالای جادهای استان به دلیل قاچاق سوخت و دو بانده نبودن جادهای استان
  عدم استفاده مناسب از ظرفیت های مرزی استان در جهت اشتغالزایی مناسب
ظرفیت مناسب استان در پذیرش زایران پاکستانی جهت زیارت اماکن مقدسه

  • کردستان:

جان دادن یک کولبر سقزی بر اثر سرما
ثبت تالاب زریوار در کنوانسیون رامسر
تشییع پیکر چهار شهید سانحه هوایی در سنندج و سقز تشییع شد
 مفقودشدن ۲۳ کولبر سقزی
 آتش سوزی مرگبار یک تالار عروسی در سقز
 راه یابی اولین زن کردستانی به مجلس

  • کرمان:

وقوع سیل در جنوب استان کرمان در فروردین ماه و اذرماه
هجوم ملخ ها به جنوب استان کرمان
 برگزاری مراسم خاکسپاری شهید سلیمانی در کرمان
جان باختن ٦١ نفر در مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان
سفر ١٦ سفیر کشورهای اسیایی و اروپایی به کرمان
سفر رییس جمهور به کرمان
 حوادث آبان ماه و کشته شدن یک نفر در سیرجان
پیدا شدن قرص در کیک
شیوع کرونا در استان
برگزاری انتخابات مجلس در استان

  • کرمانشاه:

وقوع سیل ابتدای سال و تخریب یا آسیب دیدن ۳۲۰۰ واحد مسکونی استان
بازگشایی مرز خسروی جهت تردد زوار عتبات عالیات پس از سالها چشم انتظاری و تردد حدود ۵۰۰ هزار زائر از این مرز
اعطای میزبانی رویداد بین المللی گردشگری روستایی ۲۰۲۰  برای برگزاری در سال آینده با حضور فعالان گردشگری بیش از ۱۵۰ کشور در کرمانشاه
برگزاری مسابقات کشتی  بین المللی جام جهان پهلوان تختی در کرمانشاه
پایان بازسازی مناطق زلزله زده استان

  • کهگیلویه و بویراحمد:

وقوع سیل در استان در فروردین ماه
 حمله ملخ ها به برخی مناطق استان
ترور نافرجام رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد
وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در چرام و گچساران
پیدا شدن کیک های آلوده به قرص
اصلاح قیمت بنزین و وقوع حوادث آبان ماه
 قطع ۱۰ تا ۱۵ روزه اینترنت در استان
برگزاری نمایشگاه کتاب و مطبوعات در استان
برگزاری مراسم باشکوه شهادت سردار سلیمانی
 مشارکت ۷۰.۶۶درصدی مردم استان در انتخابات دوم اسفند ۹۸ و کسب رتبه نخست کشور
استعفای نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و تغییر امام جمعه یاسوج
بارش برف در شهرهای و مناطق سردسیری استان از جمله یاسوج و سی سخت
 تغییر استاندار کهگیلویه و بویراحمد
شیوع بیماری آنفلوآنزا و تعطیلی مدارس استان
 شیوع بیماری کرونا

  • گلستان:

وقوع سیل مرگبار در عید ۹۸ در گلستان و خسارت دیدن بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی، ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، ۱۲۰ واحد صنعتی، ۱۸۰۰ واحد صنفی
مرگ پرندگان در گلستان

  • گیلان:

 صف کشیدن خودروها در پی احتمال افزایش قیمت بنزین
وقوع سیل در شهرستانهای استان و تخریب پل های ارتباطی و تخریب منازل مسکونی
ماجرای کیک های آلوده به قرص و مسمومیت عده ای از شهروندان
 شیوع آنفلوانزا و فوت چند گیلانی
بروز ناآرامی پس از اصلاح نرخ بنزین
بارش برف ۱.۵ متری در گیلان و بحران های بوجود آمده پس از آن
آتش سوزی جنگل های گیلان
سرریز شدن آب سد بیجار
وقوع چند زمین لرزه در نقاط مختلف گیلان در طول سال
اعدام قاتل شرور مامور گیلانی در ملاعام
 رشت و روزهای بدون شهردار
آلودگی های ناشی از پسماند در سراوان و تجمعات مردم منطقه برای رفع معضل پسماند
 غرق شدن چندین نفر در سواحل استان
حضور خودجوش گیلانیان در اولین ساعات خبر شهادت سردار سلیمانی در خیابان های استان و برگزاری مراسم عزاداری و همچنین گلباران مسیر حضور سردار سلیمانی در لنگرود به یاد سخنرانی تاریخی این سردار رشید اسلام مبنی بر نابودی داعش ظرف سه ماه
وزش تند باد و قطع درختان در مسیر رشت به فومن و منجر به مرگ یک راننده و آسیب به چندخودرو
حضور مردم رشت زیر بارش شدید برف در راهپیمایی ۲۲ بهمن
شیوع کرونا در گیلان

  • لرستان:

وقوع سیل در ۱۲ فروردین ماه امسال و واردشدن خسارت زیادی به بخشهای مختلف لرستان

وقوع سیل در ۷ اسفند امسال و  واردشدن خسارات در بخشهای زیربنایی و کشاورزی

وقوع مقطعی ریزگرد در استان

  • مرکزی:

وقوع سیلاب در فروردین ماه
تجمعات متعدد کارگری در پی پرداخت نشدن معوقات از جمله آذراب
 ناآرامی های آبان ماه در پی اصلاح قیمت بنزین
لغو پروژه ۵۵ متری اراک پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی
قائله کشت محصولات کشاورزی با استفاده از فاضلاب در ساوه
 سفر رییس قوه قضائیه به استان
بروز آلودگی هوا در استان
حضور مردم استان مرکزی در مراسم تشییع سردار سلیمانی
 سرریز شدن سد ساوه پس از ۲۳ سال
 سرریز سد کمال صالح
دزدیده شدن دختر بچه ای در شازند و پیدا شدن در سیستان و بلوچستان
تبدیل شدن اراک به یکی از قطب های مبتلایان به بیماری کرونا

  • مازندران:

مرگ بحث برانگیز هزاران پرنده مهاجر در میانکاله
وقوع سیلاب در مازندران در فروردین
ادامه روند ویلاسازی در زمین های کشاورزی و ارتفاعات مازندران
ادامه روند آلودگی مازندران با دپوی زباله در نقاط جنگلی، ساحلی و شهری

  • همدان:

وقوع سیل در فروردین
کشته شدن طلبه همدانی
راه اندازی قطار همدان- تهران
برگزاری گردهمایی روسای جهاددانشگاهی به میزبانی همدان
برگزاری اجلاس راه ابریشم در استان
برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
تغییر نماینده ولی فقیه و تغییر جنجالی مدیرکل ارشاد استان
برگزاری تشییع نمادین برای سردار سلیمانی
تشییع ۵ شهید حادثه هواپیما اوکراینی
اعتراض مسالمت آمیز در پی اصلاح قیمت بنزین
اعتراض کارگران خوش نوش و کیوان به علت پرداخت نشدن معوقات و اجرا نشدن آیین نامه مشاغل سخت براشون
گرامیداشت یاد و خاطره سردار و شهدای حادثه هواپیما
برگزاری انتخابات در همدان و رد صلاحیت سه نماینده فعلی
شیوع کرونا در استان
افزایش قیمت نان در استان

  • یزد:

 میزبانی یزد از مسافران نوروزی با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
سفر رییس جمهور به یزد یکشنبه ۱۹ بهمن و افتتاح حدود ۵۰۰ طرح با اعتباری معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال در این سفر
برگزاری نخستین جشنواره ملی گردشگری معلولان از ۱۲ تا ۲۰ آذرماه با حضور ۷۰ نفر از نمایندگان معلولان انجمن ضایع نخاعی کشور و با عنوان «یزد شهر دوستدار معلول»
 برگزاری جشنواره متعدد گردشگری مانند جشنواره انار تفت یا زعفران بهاباد که استقبال از برخی آنها تا حدودی منجر به تکمیل ظرفیت‌ هتل‌های یزد شد
 بیست و شش ساله شدن صدرنشینی یزدی‌ها در قبولی کنکور سراسری
 هشتمین کنگره بین المللی و جشنواره دانشجویی طب تولید مثل و سومین کنگره بین المللی -ژنتیک تولید مثل از ۳۰ فروردین تا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
 اجلاس کلان‌شهرهای کشور به میزبانی یزد در تاریخ هجدهم و نوزدهم دی ماه
 رکورد گرمای یزد در تیر ماه ۹۸ (میانگین دمای استان یزد در تیر ماه نسبت به دوره ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ درجه سلسیوس افزایش داشت)
برگزاری جشن‌های اقلیت زرتشتیان در یزد مانند جشن‌های سده و مهرگان
 آغاز رسمی هسته گردشگری چین در یزد  اول دی ماه
شمارش معکوس برای به پایان رسیدن سال ۱۳۹۸ هجری شمسی آغاز شده است. تلخ بود و سخت؛ وقایعی که حداقل تصادفاتش جان بیش از  ۱۴ هزار نفر از ایرانیان را گرفت و وقایع سیاسی و اقتصادی که ایرانی ها را نگران فردایشان ساخت اما این هم گذشت و به قول خیام " از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن/ فردا که نیامده ست فریاد مکن/ برنامده و گذشته بنیاد مکن/ حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

در بین همه گلایه‌ها و نگرانی‌ها باید به سال‌های آینده ایران امید داشت چرا که جوانانی دارد با همتی بلند.

آنها خودجوش و بدون توقع حمایت از سوی مسئولان در قالب NGO ‌ها دست به کار شده و گره‌ای از فقر و مشکلات محیط زیست را باز می‌کنند و در حوادث بی پایان ایران همچون زلزله و سیل جهادی به کمک مردم می شتابند.

جوانانی که صبر ایوب دارند و امید به آینده ای بهتر برای نسل های آینده ایرانیان؛  هفت خوان رستم را طی می کنند تا ایرانی بسازند آباد و  خواستار صلح و دوستی هستند با همه جهانیان. به امید آن روز...

کد خبر 492841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha