مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

شهروندان در همه حال و شرایط دارای حقوقی هستند. اکنون در دوران کرونایی حقوق آنان کدامند؟ پرسشی است که دکتر محمد فاضلی بدان پرداخته است.

محمد فاضلی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی با عنوان " حقوق کرونایی مردم: حق رعایت شفافیت" می‌نویسد: 

 وسایل تست کرونا، و تجهیزات و مواد ضروری برای پیشگیری از ابتلا نظیر ماسک، الکل، ژل ضدعفونی و ... در این روزها درست مانند مهمات جنگی اهمیت دارند. گلوله، اسلحه و حتی پوکّه‌ها در جنگ حساب و کتاب دارند.

مردم در این وضعیت مقابله با کرونا کاملاً حق دارند به صورت شفاف:

بدانند که: وسایل و تجهیزاتی که از قطر، چین، ژاپن یا هر کشور دیگری وارد ایران می‌شود، چگونه و با چه توزیعی مصرف می‌شود. کار سختی هم نیست. یک سایت اینترنتی می‌تواند آنلاین گزارش بدهد که چه مقدار وسیله و مواد، به چه مراکزی توزیع شده و چگونه مصرف شده است. شفافیت هم اعتماد می‌آورد.

 بدانند که: مبالغ تخصیص‌یافته از سوی دولت برای مقابله با کرونا چگونه، در چه استان‌هایی برای چه مقاصدی صرف می‌شود. گزارش تخصیص‌ها و صرف کردن هزینه‌ها را شفاف به مردم دادن، کار سختی هم نیست. شفافیت هم اعتماد می‌آورد.

بدانند که: چه کارخانجاتی، با چه ظرفیتی، در حال تولید الکل، ماسک و سایر تجهیزات هستند. تولید قبل و بعد از بحران کرونا را هم بدانند تا تلاش‌های صورت‌گرفته برای کمک به شهروندان در بخش صنعت آشکار شود. شفافیت هم اعتماد می‌آورد.

بدانند که: وسایل و تجهیزات احتکارشده و سپس کشف‌شده، چگونه به مصرف می‌رسند. شفافیت هم اعتماد می‌آورد.

بدانند که: ترکیب سنی، جنسی و سایر مشخصات کسانی که تست شده‌اند چیست و هر روز چه مقدار تست کرونا در چه توزیع جغرافیایی در کشور، انجام می‌شود. شفافیت همه که معلوم است اعتماد می‌آورد.

بدانند که: چگونه می‌توانند از آماری که توسط مقامات و مسئولان اعلام می‌شود اطمینان حاصل کنند، یعنی راستی‌آزمایی اعداد و ارقام امکان‌پذیر شود.

کد خبر 492768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha