گزارش افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بستری بودن تعداد زیادی بیمار در بیمارستان‌ها، بی‌توجهی ساکنان منطقه به هشدارهای بهداشتی و مسافران نوروزی که این روزها وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در این استان را به صدا درآورده است.

مسافرت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، هر چند همه واحدهای خدماتی پذیرایی از گردشگران شامل اسکان مدارس، رستوران‌ها، هتل‌ها، قهوه خانه‌ها و مسافرخانه تعطیل شده و حتی برپایی چادر در مناطق طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است اما بازدیدی میدانی در سطح شهرهای استان بویژه مناطق گرمسیری نشان می‌دهد خودروهای زیادی با پلاک استان‌های دیگر در شهرها تردد می‌کنند که باعث نگرانی شهروندان شده است.  

از آنجا که بیشتر مسافرانی که به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند از استان‌های با آمار بالای ویروس کرونا چون تهران، قم، اصفهان، خوزستان و فارس هستند و این افراد بیشتر به عنوان مهمان شهروندان این استان در واحدهای مسکونی شخصی اقامت می‌کنند امکان تلخ تر شدن بهار امسال به دلیل اپیدمی ویروس کرونا در این خطه وجود دارد.  

شهروندان معتقدند که حذف سفرهای نوروزی ضرورتی حیاتی برای پیشگیری از انتشار و شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور و استان گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد است.  

آنان می‌گویند: در شرایطی که فعالان عرصه سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران با تلاش شبانه روزی، محروم بودن از دیدن فرزندان و خانواده خود در برخی موارد و در محیطی بسیار سخت برای نجات بیماران کرونایی تلاش می‌کنند لغو سفرهای نوروزی کار سختی برای سایر هموطنان نیست.  

شمار فراوانی از ساکنان استان بر این عقیده‌اند همان طور که اصناف با وجود سرمایه گذاری، بدهی‌های بانکی و اقساط به تعطیلی بازار اقدام کرده‌اند تا سهمی در کنترل این ویروس مرموز داشته باشند همه ایرانیان وطن دوست باید با ماندن در خانه و خودداری از سفر در تعطیلات نوروز به مهار ویروس کرونا کمک کنند.  

از آنجا که به گفته متخصصان ۸۰درصد از عوامل کنترل ویروس کرونا به مشارکت مردم و ۲۰ درصد به مداخلات نظام سلامت وابسته است به نظر می‌رسد شهروندان باید در این روزهای کرونایی از دعوت و پذیرش مهمان خودداری کنند تا تجربه تلخ استان‌های با وضعیت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد تکرار نشود.  

هر چند این روزها مسئولان شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی بیشتر شهرهای گرمسیری با به صدا درآوردن آژیر قرمز در سطح بیشتر شهرها تلاش می‌کنند تا توصیه‌های لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا انجام دهند اما به نظر می‌رسد برای ممنوع کردن ورود گردشگران نوروزی به کهگیلویه و بویراحمد باید چاره اندیشی جدی شود.  

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مسافرانی که از مناطق مختلف کشور به این استان سفر می‌کنند در ایستگاه‌های غربالگری تب سنجی می‌شوند و در صورت بالا بودن تب به مدت چهارده روز قرنطینه می‌شوند و افرادی که قرنطینه می‌شوند باید هزینه اقامت و درمان خود را پرداخت کنند.  

حسین کلانتری افزود: هیچ نوع پذیرش مسافر تا پس از کنترل کامل ویروس کرونا در استان صورت نمی‌گیرد.  

کلانتری تاکید کرد: هم اکنون ۱۱ ایستگاه غربالگری ویروس کرونا در ورودی شهرها و جاهای ضروری استان مانند فرودگاه در حال انجام سنجش تب متقاضیان برای شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا هستند.  

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: بر اساس یافته‌های جدید آزمایشگاهی شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در این استان به ۲۶ مورد رسیده که ظرف سه روز گذشته تاکنون ۱۵ نفر اضافه شده است.  

محمد بانشی اظهار کرد: شیب صعودی این ویروس همچنان ادامه دارد و ظرف ۱۵ روز آینده شدت بیشتری خواهد گرفت.  

وی این روند افزایشی را زنگ خطری برای این استان دانست و گفت: بدون شک با ادامه چنین روند و کم توجهی و عدم رعایت مسایل بهداشتی و همچنین پرهیز از سفرهای غیر ضرور این آمار در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.  

بانشی بیان کرد: مردم، رسانه‌ها، علما و روحانیون و سایر اصحاب فرهنگ و هنر و دانشگاه‌ها باید همچنان با عزمی راسخ تر از گذشته دانشگاه علوم پزشکی و سایر متولیان امر را برای آگاه سازی و فرهنگ سازی مردم در رعایت مسایل بهداشتی یاری دهند.  

وی از شهروندان خواست تعطیلات نوروز امسال را در خانه‌های خود بمانند و از پذیرش مهمان از استان‌های دیگر خودداری کنند.  

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (جمعه بیست و سوم اسفندماه) اعلام کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۱۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و سه هزار و ۵۲۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.  

تاکنون بیش از ۱۳۴ هزار و ۸۲۹ مورد ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف جهان ثبت شده است که از این تعداد چهارهزار و ۹۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷۰ هزار و ۳۹۵ نفر بهبود یافته اند.  

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.  

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.  

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.  

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.  

کد خبر 492457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha