وزیر خارجه ایران با انتشار لیستی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، از جهانیان خواست برای تأمین این نیازها تبعیض قائل نشوند.

ظريف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران لیستی اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران برای مقابله با ویروس «کووید۱۹» را منتشر کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود با تیتر «ضروری» نوشت: «کادر درمانی ایران با شجاعت در حال مبارزه با کووید۱۹ در خطوط مقدم است».

وی ضمن انتقاد از تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا بر تأمین تجهیزات پزشکی، افزود: «اقدامات آنها به دلیل کمبودهای گسترده‌ای که بر اثر محدودیت‌های اعمالی بر دسترسی مردم ما به تجهیزات پزشکی/دارویی رخ داده، کُند شده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس درباره تصویر لیستی که در این توئیت الصاق کرده، توضیح داد: «ضروری‌ترین نیازها در زیر ذکر شده‌اند. ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. پس بشریت هم نباید قائل شود».

ظریف پیشتر امروز از صندوق بین‌المللی پول خواسته بود تا دسترسی ایران به کمک‌های مالی خارجی برای مقابله با ویروس کرونا را تسهیل کرده و نوشت: «کریستالینا جورجیوا [مدیر اجرایی] صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که از کشورهای متأثر از کووید۱۹، با ابزار [حمایت] سریع مالی پشتیبانی خواهد شد. بانک مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات شده است. صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به دستور صندوق پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ قرار بگیرند و مسئولانه عمل کنند».

وی همچنین با ارسال نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و  پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین تشدید تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران و تاثیرات آن بر مرگ شهروندان ایرانی مبتلا به ویروس کرونا را محکوم کرد.ظریف با اشاره به تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای «خشکاندن منابع مورد نیاز ایران برای جنگیدن با کووید۱۹»، گفته بود: «جهان دیگر نمی‌تواند در حالی که تروریسم اقتصادی ایالات متحده با تروریسم پزشکی پیوند خورده است، ساکت بماند». 

کد خبر 492163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha