مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

می‌توانی در این روزها ایثار کنی اما پزشک و پرستار نباشی؛ مثل مجمع خیرین سلامت گیلان که کمک‌های آنان کارکنان بیمارستان رازی گیلان را دلگرم کرده‌اند و دلخوش که در این میدان دشوار تنها نیستند.

تولید ماسک

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران در گزارشی آورده است: دو گانه خیر و شر همیشه هست، چه در خوشی‌ها و چه در تلخی‌ها، کرونا ناشناخته و مرموز است، دارو ندارد، رفتارش هنوز قابل پیش‌بینی نیست و همین ترس را بیشتر می‌کند، فرصت طلبی کاسبکاران ترس و کمبود که ماسک و مایع ضد عفونی و دستکش و... انبار و احتکار می‌کنند این ترس را با ناامیدی و اندوه توأم می‌کند، به خود می‌گویی چه می‌شود و به کجا می‌رویم؟ انسانیت و مسلمانی کجا رفته و ایرانی کجاست؟ سیل آدم‌های ابن الوقتی هم که در این روزهای اضطراب و اضطرار راه گیلان و مازندرانی را در پیش گرفته‌اند که اسیر درمان درد خویش است، کامت را تلخ تر می‌کند و اندوهت را بیشتر! می‌خواهند در جوار رنج و اندوه میزبان، خیمه خوشی و راحت طلبی خود را برپا کنند؟ آخر مگر می‌شود؟ همه اینها که باهم جمع شود، هدف #کرونا را شکست -می‌دهیم دور و دورتر به‌نظر می‌آید. چگونه می‌توان این دشمن مرموز و ناشناخته را شکست داد، در حالی که ما قبل از آن، از برخی خُلق و خوهای نامناسب خود شکست خورده‌ایم؟

اما روزهای کرونایی ما با این تصویرها تمام نمی‌شود، در این روزها پرستاران و پزشکانی هستند که همچون شمع بر بالین بیماران می‌سوزند تا تمام شوند، قید بازنشستگی‌شان را، قید مرخصی‌ها و... را زده‌اند و ۲۴ ساعته در حفاظ عذاب آور گان و دستکش و ماسک و حفاظ صورت- اگر باشد! - در بخش‌های عفونی روز را به شب می‌رسانند و شب را به صبح! جان باختگان پزشک و پرستار در این روزها چند نفر شده‌اند، ۲۵ نفر؟ ۲۰ نفر؟ معلوم نیست عددهای کرونا هر روز تغییر می‌کند و قید رسمی و غیررسمی را همیشه دارد اما این شهدا جایگاه خدمتگزاران حوزه سلامت را به اوج برده‌اند، اما بازهم روزهای کرونایی ما با این تصاویر تمام نمی‌شود، می‌توانی در این روزها ایثار کنی اما پزشک و پرستار نباشی؛ مثل مجمع خیرین سلامت گیلان که کمک‌های آنان کارکنان بیمارستان رازی گیلان را دلگرم کرده‌اند و دلخوش که در این میدان دشوار تنها نیستند.

نفس کشیدن با کمک خیرین

رئیس بیمارستان رازی رشت با قدردانی از فعالیت‌های خیرین می‌گوید: ۲۸ دستگاه کمک تنفسی از سوی خیرین «مجمع خیرین سلامت گیلان» به بیمارستان رازی رشت اهدا شد.

دکتر سیامک ریماز می‌افزاید:با ورود خیرین به چرخه تأمین تجهیزات پزشکی، درمانی و حفاظت فردی برای این بیمارستان کار بزرگی انجام شده است.

وی می‌افزاید: این تعداد دستگاه کمک تنفسی با دو نوع سی پپ CPAP و بای پپ BIPAP توسط مجمع خیرین سلامت گیلان اهدا شد که از این تعداد ۱۶ دستگاه توسط خانواده دکتر نوید «از دستیاران رشته جراحی عمومی بیمارستان رازی رشت» به بیمارستان تقدیم شده است.

رئیس بیمارستان رازی رشت در ادامه با اشاره به سایر اقدمات خیرین برای کمک به این بیمارستان می‌گوید: قرار است یک دستگاه کاردیوگرافی به این بیمارستان اهدا شود، اهدا دستگاه فلومتر اکسیژن و آمبولانس بیمار یاب از دیگر کمک هایی است که خیرین به این بیمارستان کرده‌اند و در روزهای آینده تحویل می‌شود.

او همچنین اضافه می‌کند: از ابتدای انتشار ویروس کرونا در گیلان در ۲۰روز گذشته ناهار پرسنل درمانی و کادر پرستاری بیمارستان رازی توسط خیرین تقبل شده که این مهم موجب افزایش روحیه پرسنل و تیم درمانی شده است.

دکترحسن بهبودی، رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین سلامت استان گیلان در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: با توجه به افزایش بیماران کرونایی، کادر درمان استان نیاز مبرم به تجهیزات و لوازم بهداشتی دارند. خوشبختانه با کمک خیرین تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. بیشتر کمک‌ها از سوی خیرین در زمینه تهیه و خریداری دستگاه‌های کمک تنفسی، مونیتورینگ قلب و ریه؛ لباس‌های ویژه(گان) برای پرستاران بخش کرونایی، دست کش‌های یکبار مصرف و ماسک بوده و همچنان این کمک‌ها روبه افزایش است.

رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین سلامت استان گیلان تهیه آب معدنی؛ غذای گرم؛ کیسه زباله و... را ازدیگر کمک‌های خیرین عنوان کرده و می‌افزاید: بیشتر کمک‌ها هم به‌صورت نقدی انجام می‌شود و هم به‌صورت تهیه کالا اما از خیرین تقاضا داریم به شماره حساب‌هایی که اعلام می‌شود کمک‌ها را نقدی واریز کنند تا بهتر بتوانیم نیازهای بیمارستان‌های استان را برطرف کنیم. اینکه تأکید می‌کنم کمک‌ها نقدی باشد به این دلیل است که ما با بیمارستان‌های استان که مشغول خدمات‌رسانی هستند در تماس هستیم و نیازهای آنان از طریق رئیس بیمارستان به ما اطلاع داده می‌شود و بسته به نیازشان لوازم ضروری برایشان تهیه می‌شود.

دکتر بهبودی با اشاره به اینکه مقر انجمن ما در بخش معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان به نشانی خیابان شریعتی، زیرکوچه و بیمارستان رازی رشت است، ادامه می‌دهد: تهیه برانکارد برقی برای جابه‌جایی سریع‌تر بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها، دستگاه رادیولوژی دیجیتال برای بیمارستان رازی و نصب ۱۶ دستگاه کمک تنفسی مصنوعی در این بیمارستان از دیگر خدمات و کمک‌های خیرین بوده است. همچنین روزی ۲۰۰ پرس غذای گرم به‌همراه آب معدنی، ماسک و لباس‌های یکبار مصرف هم برای بیماران کرونایی و پرسنل بیمارستان تهیه می‌کنیم.

وی که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است نیز، می‌افزاید: در صورت افزایش کمک خیرین می‌توانیم به بیمارستان‌ها در دیگر شهرستان‌های استان نیز خدمات‌رسانی داشته باشیم. خیرین مطمئن باشند که کمک هایشان از طریق این انجمن به بیمارستان‌ها ارسال خواهد شد.

اول نیاز سنجی بعد کمک

دکتر کیانوش کوچکی‌نژاد، از خیرینی است که کمک‌های زیادی کرده است، او درباره نحوه کمک‌رسانی‌اش می‌گوید: کمک‌های ما بعداز نیازسنجی در بیمارستان‌ها بنابر اینکه به چه لوازمی نیاز دارند، شروع می‌شود. بعداز اعلام اقدام به تهیه اجناس و لوازم مورد نیاز می‌کنیم. حتی برای بیمارستان‌های سیار و صحرایی که در این راستا فعالیت می‌کنند هم لوازم خریداری می‌کنیم و در اختیارشان قرار می‌دهیم. بیشتر کمک‌ها برای تهیه لباس‌های ویژه (گان) برای پرستاران بخش کرونایی بوده است.

 این خیر گیلانی، تصریح می‌کند: گروه‌های مردمی هم به‌عناوین مختلف خیلی کمک می‌کنند و کمک هایشان به دیگر شهرستان‌های استان هم می‌باشد. در حال حاضر ۵۰ نفر خیاط روزانه برای تهیه گان  پرسنل بخش درمان بیماران کرونایی مشغول دوخت و دوز هستند. البته پارچه‌هایی هم که برای این لباس‌ها تهیه شده با کمک خیرین بوده است.

 به‌گفته وی روزانه یک هزار دست «گان» از سوی این خیاطان خیر برای پزشکان و پرستاران دوخته می‌شود. همچنین تعدادی از میوه فروشان هم برای کمک به بیمارستان‌ها روزانه مقادیر زیادی میوه به بیمارستان‌ها ارسال می‌کنند تا کمکی هم به پرسنل زحمت کشی که شبانه روز مشغول خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی هستند؛ کرده باشند.

دکتر کوچکی‌نژاد که مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان نیز هست، خاطرنشان می‌کند: از دیگر همکارانم که در این زمینه فعالیت می‌کنند تقاضا دارم کمک هایشان به‌طور نقدی باشد تا طبق نیاز بیمارستان‌ها لوازم و دیگر تجهیزات تهیه و خریداری شود.

کارخانه‌ای که شد تولیدی ماسک رایگان

یکی از خیرین مازندرانی که نمی‌خواهد نامش نوشته شود می‌گوید: من معمولاً در ساخت مدرسه فعالیت می‌کردم ولی در شرایط کنونی وظیفه خود دیدم که به کمک ایثارگران بخش درمانی بشتابم. وی با تجهیز یکی از سوله‌های کارخانه‌اش به چندین دستگاه خیاطی صنعتی از کارگران و همسران کارگرانی که با فن خیاطی آشنا هستند کمک گرفته و در حال حاضر روزی یک هزار ماسک و گان تهیه می‌کند و به‌صورت رایگان در اختیار هلال احمر قرار می‌دهد. این خیر مازندرانی تصریح می‌کند: البته برای تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با کمک سازمان صنعت استان مرتفع شود، وی می‌افزاید: در حال حاضر کادر پزشکی استان از جان خود گذشته و به کمک بیمارانی شتافته که حتی امیدی به زنده ماندنشان ندارند پس وظیفه هر کدام از ما است که هر کاری ولو ناچیز از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا در مرحله اول این عزیزان از کرونا مصون بمانند و سپس بتوانند از درد و رنج بیماران بکاهند.

محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر هم به «ایران» می‌گوید: با ورود ویروس کرونا به کشور از یک سو با فراخوانی که جمعیت هلال احمر داد تاکنون بیش از ۴ میلیارد تومان از پول‌های خرد مردم جمع‌آوری شده است. از سوی دیگر خیرانی که همیشه در حوادث در کنار مردم هستند و خوشبختانه تمکن مالی خوبی هم دارند در این روزها سنگ تمام گذشته‌اند. وی با اشاره به اینکه هر ساعت برمیزان این کمک‌ها افزوده می‌شود تأکید می‌کند: تنها در یک مورد ۱۷ مؤسسه خیریه کشوری که در همه استان‌ها از جمله گیلان و مازندران هم شعبه دارند کمک‌های میلیاردی‌شان را یک کاسه کرده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: با کمک ngo‌های سلامت این پول‌ها جمع‌آوری شده و در طرح‌های متعدد بخش پزشکی در حال هزینه شدن است. درخواست خیران هزینه کرد این پول‌ها در وهله اول برای امر پیشگیری کارکنان مراکز درمانی جهت تهیه گان، ماسک محافظ بهداشتی صورت و سپس برای مردمی است که توان خرید اینگونه وسایل را ندارند. نصیری توضیح می‌دهد : علاوه بر در اختیار قرار دادن اقلام مورد نیاز برای پیشگیری در مراکز درمانی تعداد قابل توجهی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده از طریق خیران در اختیار افراد کم برخوردار، کارتن خواب‌ها و زباله گردها در همه استان‌ها قرار گرفته است.

نصیری همچنین افزود: هلال احمر از روز گذشته کارگاه‌های دوخت چادر امدادی را متوقف کرده و در این کارگاه‌ها در حال دوخت ماسک و گان است که با پشتیبانی خیران این مهم می‌تواند سرعت بگیرد.

این تصویرهای روشن تمام نشدنی در این روزها و لحظه‌های تلخ است که امید را در دلمان زنده می‌کند و اشک شوق را از گونه‌ها جاری می‌سازد. فریادی ریشه در باوری عمیق در ذهنمان می‌پیچد؛ #ما کرونا را شکست- می دهیم.

کد خبر 492022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha