گروه حوادث: ماموران پلیس سوئد، رئیس ایرانی‌تبار باند باندی دوس را عامل اصلی بزرگترین جنگ خیابانی گوتنبرگ سوئد که در جریان آن یک راننده تاکسی به قتل رسید و دهها خودرو به آتش کشیده شد می دانند.

صفحات حوادث بسیاری از مطبوعات اروپایی، در آخرین روزهای هفته گذشته تصاویر زیادی از خودروهایی که در شعله های آتش می سوختند، منتشر کردند.

این تصاویر به صحنه هایی از درگیریهای شدید گروه موتورسواران باندی‌دوس بزرگترین باند تبهکاری سوئد با گروههای رقیب در گوتنبرگ - دومین شهر بزرگ سوئد - اختصاص داشت.

به نوشته مطبوعات سوئد رئیس گروه باندی دوس که از بزرگترین گروههای گانگستری و تبهکاری سوئد به شمار می‌رود یک ایرانی تبار 34 ساله به نام مهدی - س است که با هدف انتقام‌گیری دست به این آتش افروزیهای شوک آور زده است.

نخستین انفجار

ماجرای انفجارهای مهیب اوایل هفته گذشته ، با انفجار چند خودرو درمنطقه واساپلاتسن  شهر گوتنبرگ آغاز شد.

این انفجار مهیب با منفجرشدن یک بمب دستی که در زیر خودرو رئیس یک شرکت نگهبانی و امنیتی نصب شده بود، آغاز شد و لحظاتی بعد با انفجار مخزن بنزین این خودرو ،ناگهان انفجاری شدید باعث آتش گرفتن چندین خودروی دیگر که در آن نزدیکی پارک شده بودند شد.به گفته پلیس، راننده خودروی بمب‌گذاری‌شده از این انفجار جان سالم به در برد. 

دومین انفجار در منطقه هیسینگن رخ داد و این بار یک تاکسی هدف بمبگذاری گروه های بزهکار قرار گرفت.

در این انفجار نیز بمب در زیر تاکسی نصب شده بود ولی راننده میانسال بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

به دنبال وقوع این انفجارها پرونده ویژه ای در اداره پلیس شهر گوتنبرگ تشکیل شد و کارآگاهان پلیس تحقیقات گسترده ای را برای یافتن عاملان این  بمبگذاریها که پلیس سوئد را گیج و سردر گم کرده بود تشکیل دادند.

به نوشته روزنامه یوتوبوریز مشهورترین روزنامه شهر گوتنبرگ سوئد و به نقل از رئیس پلیس گوتنبرگ،رئیس پلیس گوتنبرگ به خبرنگاران گفت: به عقیده  پلیس، مهدی دستور انفجار تاکسی و قتل راننده آن را صادر کرده  و خودروی رئیس 37 ساله بخش نگهبانی و امنیتی کلوپ شبانه نیز به دستور او منفجر شده است.

وی در توضیح انگیزه این حوادث افزود: گروه باندی‌دوس قصد داشت بخش نگهبانی و امنیتی یک کلوپ شبانه را در اختیار بگیرد اما زمانی که گروه دیگری این کار را به عهده گرفت، رئیس باندی‌دوس دستور داد برای ادب کردن گروه رقیب خودروی رئیس این شرکت نگهبانی و امنیتی منفجر شود.

به گفته مسئولان پلیس گوتنبرگ ، راننده تاکسی نیز قربانی انتقام سیاه سردسته ایرانی باند تبهکاری باندی‌دوس شده است، چرا که وی در جریان محاکمه رئیس باند تبهکاری بر علیه او شهادت داده بود و باعث شده بود تا او به یکسال و نیم حبس محکوم شود.

در آن پرونده یک زوج رستوران‌دار ایرانی با شکایت به پلیس سوئد مدعی شده بودند که اعضای باند با تهدید آنها درخواست 200هزار کرون باج کرده‌اند، که  در جریان محاکمه اعضای این باند راننده تاکسی‌ای که به قتل رسیده است به عنوان شاهد اصلی بر علیه رئیس باند شهادت داد و همین شهادت باعث شد تا وی به یکسال و نیم حبس محکوم شود .  

بازداشت سردسته باندی دوس

نیمه شب چهارشنبه  گذشته در حالی که همه احتمالات پلیسی به گروه تبهکاری باندی‌دوس ختم می شد، آنت ویپری کافنر، دادستان گوتنبرگ دستور دستگیری مهدی را صادر کرد و او به اتهام بمبگذاری و به خطر انداختن امنیت عمومی بازداشت شد.

اما وی دو روز بعد به علت عدم وجود دلایل کافی آزاد شد اما سه ساعت پس از آزادی او بیش از 20 خودروی پلیس و ده ها مامور با محاصره مقر باند باندی دوس 15 نفر از اعضای این گروه تبهکاری را بازداشت کردند.

سهیون آلبین رئیس دایره جنایی پلیس استان در این زمینه به خبرگزاری ت ت گفت : مهدی کماکان به دو فقره اقدام به قتل و به خطر انداختن امنیت عمومی متهم است به احتمال زیاد او راسا دستور انفجار اتومبیل تاکسی را در روز سه شنبه گذشته صادر کرده است چرا که او بر علیه مرد ایرانی شهادت داده بود.

به گفته وی ، انفجارها به دستور مهدی اما نه توسط خود وی بلکه توسط اعضای باند او صورت گرفته است .

باندی دوس، تبهکاران سوئدی، سردسته ایرانی

باندی دوس یک گروه تبهکار موتور سوار است  که در سال 1994 در سوئد  تاسیس شد. سرمشق این گروه بزهکاران  موتورسوار فرشتگان جهنم  است و تاسیس باندی دوس سرآغاز جنگهای بین گروه های تبهکار موتور سوار شد.

 تا کنون در جریان جنگ های این گروه ها 11 نفر کشته و 96 نفر نیز مجروح شده اند اما به دلیل اینکه همه قربانیان از تبهکاران بوده اند پلیس برای جلوگیری از این جنگ ها هیچ اقدامی انجام نداده است. 

سردسته گروه باندی دوس در سن 15 سالگی از ایران به سوئد مهاجرت کرد. او اولین دوران محکومیت خود را در سن 16 سالگی گذراند و در آن سال به اتهام ضرب و شتم دستگیر و روانه زندان شد.

 او در سالهای گذشته به اتهامات مختلفی از جمله فروش اموال مسروقه، سلب آزادی افراد، حمل اسلحه ، زیر پا گذاشتن قوانین ترافیک و باج گیری مسلحانه دستگیر و روانه زندان شده است.

کد خبر 4920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز