چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز پایش ۳۰۵ هزار هکتار از مزارع گندم استان برای جلوگیری از خسارت و کنترل عوامل آفت‌زا خبر داد.

زمین کشا.رزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، «یحیی آذرمی»، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، علائم بیماری قارچی به خصوص سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی در مزارع گندم بخش‌خصوصی و دولتی در مناطق گرمسیر شمال استان در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار مشاهده شده است.  

وی بیان کرد: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی مناطق‌شمالی استان به‌خصوص پیش‌بینی بارندگی در اوایل هفته آینده، توسعه بیماری‌ قارچی سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی دور از انتظار نیست.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به مشاهده علائم اولیه بیماری خطرناک زنگ‌زرد گندم در روزهای آینده در مزارع شمال استان اردبیل، از کشاورزان خواست تا ضمن بازدید و پایش روزانه مزارع خود، هرگونه علائم آلودگی به بیماری‌های یادشده را بلافاصله به کارشناسان مستقر در مراکز خدمات جهاد کشاورزی تابعه اطلاع دهند.  

وی همچنین گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال کارشناسان مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل به صورت کشیک نوبتی در محل خدمت خود حاضر بوده و آماده ارائه خدمات فنی و کارشناسی لازم هستند.  

آذرمی اضافه کرد: سموم علف‌کش و قارچ‌کش و حشره‌کش مورد نیاز استان تامین شده و به مقدار کافی در فروشگاه‌های عرضه‌کننده موجود است و در صورت نیاز در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.  

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.  

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.  

امسال ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی این استان به زیر کشت محصول گندم رفته است.  

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴. ۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.  

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

کد خبر 491852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha