چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

شیوع بیماری کرونا در کشور در کنار کسادی بسیاری از مشاغل، بخش اعظمی از کارگران روزمزد کرمانشاه را نیز از کار بیکار کرده‌است.

بیکاری

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این روزها با نگاهی گذرا به محل تجمع کارگران ساختمانی در شهر کرمانشاه، به راحتی می توان این افراد را دید که تا پاسی از شب در انتظار کار و لقمه ای نان هستند.

غم نان

رضا که ۶۲ سال دارد و با کلنگی در دست تا ساعت هشت شب در ابتدای بلوار طاقبستان کرمانشاه در انتظار پیدا کردن کار بود، گفت: ماه قبل با وجودی که هوا سرد و کار ساختمانی کم بود، حداقل ۲ روز یکبار سرکار می رفتم اما الآن با آمدن کرونا یک هفته است که هیچ پولی در نیاورده ام.

وی که به همراه خانواده اش در خانه ای ۲۰ متری در یکی از محلات حاشیه ای کرمانشاه زندگی می‌کند، افزود: با پولی که چند وقت پیش در آوردم چند کیلوگرم سیب زمینی و مقداری تخم مرغ خریدم که هر روز مقداری از آن را آب پز می کنیم و می خوریم.

مراد ۵۲ ساله نیز که تا پاسی از شب در ابتدای بلوار طاقبستان مشغول کار، گفت: ماندن ما اینجا بی فایده است، فقط می مانیم تا اگر کسی غذای نذری داشت از او بگیریم؛ مدت هاست که برای ۲ پسرم گوشت نخریده ام، فقط یک بار از گوشت نذری که عید قربان گرفتم برایشان آبگوشت درست کردم.

عباس ۴۳ ساله نیز که نسبت به دیگر کارگران حاضر کمی جوان تر است و بنایی و سیمانکاری می کند، گفت: درد بی پولی از کرونا بدتر است؛ ما درگیر روزی یک وعده غذا هستیم که این روزها کرونا همان را هم از ما گرفته است.

خرید و فروش مصالح ساختمانی

«عرفان امیری» یکی از مصالح فروشان بازار دیزل آباد کرمانشاه که بازارش این روزها کساد شده است، گفت: پس از شیوع ویروس کرونا بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی و ساخت و سازها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: هر سال پیش از آغاز سال نو بسیاری از افراد منازل خود را تعمیر می کردند و بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی رونق می گرفت، اما کرونا این بازار را از ما گرفت.

حمایت دولت

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در این رابطه گفته است: به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساحتمانی متوقف شده و هزاران کارگر فصلی این صنعت که فقیر و دچار عسر و حرج هستند، کنج خانه بیکار نشسته‌اند.

«مهدی خجسته» در گفت وگویی عنوان کرد: از دولت در خواست دارم که در قالب بسته‌های حمایتی (نقدی و اقلام خوراکی) از این قشر مستضعف حمایت کند و اجازه ندهد که آنها شب عید را با یخچال خالی و جیب بدون پول بگذرانند.

کارگران رستورانی  

شیوع کرونا و تقاضای مسئولان برای در خانه ماندن مردم باعث شده است که صنعت نوپای گردشگری در ایران از رونق بیافتد و در نتیجه بخشی از کارگران فعال در این عرصه از کار بیکار شوند.

«مهدی صالحی» یکی از رستوران داران طاقبستان نیز که این روزها کرونا درآمدش را به حداقل رسانده است، گفت: ماه های قبل حتی تا شبی ۱۰ میلیون تومان گوشت تازه می خریدیم و کباب درست می کردیم اما از اول اسفند ماه تاکنون در یک شب ۵۰۰ هزار تومان گوشت مصرف نکرده ایم.

وی با بیان اینکه مردم با توجه به ترس از کرونا حق دارند که از رستوران استفاده نکنند، گفت: هرچند گرانی ماه های قبل رکود شدیدی به بازار ما داده بود اما از اول اسفند به شکل محسوسی بی مشتری شده ایم.

این رستوران دار توضیح داد: با توجه به اینکه فکر می کردیم درآستانه بهار بازار رونق گیر چند کارگر جدید استخدام کردم که مجبورم در روزهای آینده آنها را اخراج کنم؛ شرایط به شکلی شده که حتی نمی توانم پول کباب زن ها را تامین کنم.

کار روزمزدی

به گفته مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه پس از شروع کرونا تعدادی از رستوران ها و اماکن مربوط به گردشگری این استان بخشی از کارگران خود را تعدیل کرده‌اند.

«حسن عزیزی» گفت: در این روزها کارگران بیکار شده با مراجعه به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خواهان برقراری بیمه بیکاری هستند که برای آنها اقدامات لازم انجام می شود تا بتوانند از حقوق بیکاری و مزایای آن برخوردار شود.

با این حال وی معتقد است که تاکنون در استان کرمانشاه موج گسترده‌ای از بیکاری مشاغل بیمه شده به واسطه شیوع کرونا رخ نداده است اما بخشی از کارگرانی که این روزها بیکار شده اند به صورت روزمزدی کار می کنند و از بیمه برخوردار نیستند.

تهدید سلامت کارگران

یک پزشک بیماری های عفونی گفت: جامعه کارگران به دلیل نداشتن قدرت خرید کافی از حیث قوای جسمی و سیستم ایمنی بدن به‌ شدت ضعیف و آسیب‌پذیر هستند.

«مهسا پروری‌منش» اظهار کرد: کارگران با توجه به محیط کاری و سیستم ایمنی ضعیفی که دارند در معرض ابتلا به کرونا هستند و می توانند این بیماری را به دیگر افراد جامعه منتقل کنند.

وی با بیان این‌که اغلب کارگران میانسال و سالمند دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، گفت: عموم کارگران به دلیل این‌که کمتر به پزشک مراجعه می کنند و آزمایش می دهند از بیماری خود بی اطلاع هستند که همین موضوع می‌تواند آنان را پس از ابتلا به بیماری کرونا زمین‌گیر کند.

کد خبر 491682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha