یک متخصص ایمونوژنتیک می‌گوید با توجه به تنوع آب‌وهوایی در ایران مسافرت مردم به شهرهای دیگر امکان تکثیر ویروس در این مناطق و ماندگاری شیوع بیماری در حتی در فصل‌های گرمتر سال را فراهم می‌کند.

coornavirus travel

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، با استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان از تکثیر ویروس کرونا جلوگیری کرد و از شدت اپیدمی آن کاست. گفتنی است مسافرت‌های مردم به سایر شهرها امکان تکثیر این ویروس را در مناطق عاری از آلودگی فراهم می‌کند از این رو باید از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کرد.

پروفسور قاسم آهنگری، متخصص ایمونوژنتیک و استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، درباره پیش‌بینی‌های جهانی برای کاهش اپیدمی ویروس کرونا گفت: از آنجایی که ویروس کرونا ترموفیل (گرمادوست) نیست، براساس پیش‌بینی‌ها امکان دارد در اردیبهشت از شدت اپیدمی آن کاسته شود، ولی تحقق این واقعیت شرطی دارد و شرط آن همکاری صمیمانه مردم در خصوص عدم ایجاد موج مسافرتی و حرکتی جدید به سایر نقاط کشور است. 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که مسئولان وزارت بهداشت برای انتقال آخرین اطلاعات به‌روز به مردم نهایت سعی خود را انجام می‌دهند، از مردم درخواست می‌شود از موج جدید حرکتی و مسافرتی جلوگیری کنند؛ چرا که در این جابه‌جایی امکان انتقال ویروس به سایر نقاط یا درگیر شدن مسافران با این ویروس در مناطق آلوده وجود دارد. 

آهنگری افزود: باید از فرصتی که برای کنترل این ویروس ایجاد شده است نهایت استفاده را ببریم؛ چراکه امکان کنترل این ویروس وجود دارد. دستورهای بهداشتی مقابله با کرونا دستورهایی جامع‌اند که در سطح بین‌المللی منتشر شده و خوشبختانه این دستورالعمل‌ها در سطح وسیعی در کشور نیز منتشر شده است. شاید این فرصتی است تا مردم با رعایت مسائل بهداشتی بیشتر آشنا شوند. 

  • ادامه سفرها عامل ماندگاری ویروس در مناطق سردسیر

این محقق حوزه ایمونوژنتیک با اشاره به شرایط متفاوت آب‌وهوایی ایران نسبت به سایر کشورها یادآور شد: ایران کشوری چهار فصل است و با توجه به این‌که ویروس کرونا «ترموفیل» نیست، ما با موج مسافرتی که داریم این ویروس را به نقاط سردسیرتر منتقل می‌کنیم و این امر موجب خواهد شد این مناطق سردسیر به کانون بقای این ویروس در فصول بهار و تابستان تبدیل شوند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این زنجیره را به نحوی قطع کنیم، حتما در کنترل اپیدمی ویروسی موفق خواهیم بود. 

آهنگری با بیان این‌که این ویروس با شروع گرما قادر به فعالیت نیست، گفت: این گفته در حالی صحیح است که مردم علاوه بر اجرای توصیه‌های بهداشتی، مسافرتی نداشته باشند. 

کد خبر 491303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha