زمان اوج گیری شیوع کرونا در ایران آغاز شد و احتمالا تا دو هفته ادامه دارد. باید در این مدت خیلی جدی‌تر مراقب بود اما چگونه؟ بخوانید.

كرونا اوج

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی که از کرونا صحبت می‌کنیم یعنی از یک ویروس سخن می‌رانیم و هنگامی که از شیوع آن حرف می‌زنیم یعنی درباره اپیمدمی شدن آن صحبت می‌کنیم.

اپیدمی شدن یک ویروس، نه امر تازه‌ای است و نه متخصصان با آن بیگانه‌اند. این رخداد پیش‌تر بارها به وقوع پیوسته و در آینده نیز باید شاهد وقوع آن بود. اما متخصصان در طی سال‌ها به نوعی از محاسبه و پیش‌بینی وضعیت‌های اپیدمیک رسیده‌اند. آنها می‌توانند در ترکیبی از الگوهای ریاضی و ویژگی‌ها یک ویروس روند گسترش،اوج‌گیری و  افول آن را محاسبه کنند. بر اساس آنچه اعلام شده، ویروس کرونا در ایران به زمان اوج‌گیری خود رسیده است. این وضعیت تا حدود دو هفته باقی خواهد ماند و بعد از آن به سمت افول میل می‌کند. هر چند که این افول به معنی پایان ماجرا نیست و طبق برآورد هایی که شده دست کم تا خرداد یا اوایل مرداد این ویروس در جهان ترک‌تازی خواهد کرد.

از این روی گرچه در هر زمانی لازم است مراقبت‌های خاص جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس، داشت اما در این مدت باید این مراقبت‌ها بیشتر باشد. 

تا آنجایی که ممکن است نباید از خانه خارج شد. احتمالا در واکنش به این موضوع گروهی خواهند گفت که کسب و کار آنها وابسته به خروج از خانه است. احتمالا گروهی خواهند گفت بدون کار کردن منبع درآمد ندارند. اینها واقعیت‌های غیر قابل کتمان است اما متاسفانه ویروس نه شرف دارد و نه عاطفه.

از سوی دیگر به هر میزان که حضور افراد در محیط‌های عمومی کمتر باشد شانس سلامت برای افراد دیگری که ناگزیر هستند در این محیط‌ها حضور یابند بیشتر می‌شود. به عنوان مثال وقتی در یک بانک ده نفر مراجعه کنند احتمال ابتلا به بیماری برای کارکنان آن بانک بسیار کمتر از زمانی است که صد نفر مراجعه می‌کنند. از این روی تا حد ممکن هم برای کمک به خود و هم کمک به دیگران باید در محیط‌های پرتراکم حاضر نشد.

ممانعت از سفرهای بین شهری، دقت در نظافت دست، ضد عفونی کردن محیط و مانند آن از دیگر ضروریات این دوران است.

رعایت جدی‌تر مجموعه توصیه‌هایی که تا کنون شده است حتما لازم است. این موارد را می‌توانید با جستجوی کلمه کرونا در سایت همشهری آنلاین بخوانید.

کد خبر 490968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha