مکس فُن سیدو که با بازی در فیلم‌های اینگمار برگمان نامدار به شهرت رسید و با «جن‌گیر» ستاره سینمای جهان شد، در ۹۰ سالگی از دنیا رفت.

مكس فن سيدو بازيگر سوئدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بازیگر بزرگ سوئدی نام خود را با بازی در «مهر هفتم» برگمان در ۱۹۵۷ سر زبان‌ها انداخت، آن هم در قالب شخصیتی که با خدا شطرنج بازی می‌کند. ایفای نقش عیسی مسیح در «بزرگ‌ترین داستان عالم» به کارگردانی جورج استیونس در ۱۹۶۵، کشیش نفرین‌شده «جن‌گیر» ویلیام فریدکین در ۱۹۷۳، هنرمند زودرنج و ترشرو در «هانا و خواهرانش» به کارگردانی وودی آلن در ۱۹۸۶ دیگر نقش‌های ماندگار کارنامه فن سیدو بود.

از تازه‌ترین هنرنمایی‌های این بازیگر تحسین‌شده می‌توان به «بسیار بلند و بیش از اندازه نزدیک» ساخته استفن دالدری در ۲۰۱۱، «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو برمی‌خیزد» در ۲۰۱۵ و «بازی تاج و تخت» اشاره کرد. مکس در خانواده‌ای پولدار در لوند به دنیا آمد و پیش از دیدار با برگمان در ۱۹۵۵، در مدرسه ملی بازیگری سوئد درس خواند. این دو ابتدا در چند نمایش با هم کار کردند، بعد وارد سینما شدند و با همان فیلم‌های اول به جایگاهی محکم دست یافتند.

فن سیدو در هالیوود و اروپا با فیلمسازانی چون ریدلی اسکات (رابین هود)، استیون اسپیلبرگ (گزارش اقلیت)، دیوید لینچ (تل‌ماسه)، جولین اشنابل (لباس غواصی و پروانه) و مارتین اسکورسیزی (جزیره شاتر) همکاری کرد و دو بار برای «بسیار بلند و بیش از اندازه نزدیک» و «پله فاتح» نامزد دریافت اسکار شد.

کد خبر 490947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha