سرانجام لحظه تاریخی در تاریخ افغانستان فرارسید و در یک روز و یک ساعت، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله همزمان در دو نقطه کابل به عنوان رئیس جمهوری مراسم تحلیف برگزار و سوگند یاد کردند.

اشرف غني و عبدالله عبدالله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، سه هفته پس از آنکه کمیسیون انتخابات افغانستان آقای غنی را به عنوان رئیس جمهوری برگزیده معرفی کرد، تلاش‌ها برای به آشتی رساندن او با نزدیک‌ترین رقیبش آقای عبدالله به نتیجه نرسید و مراسم تحلیف غنی امروز دوشنبه در ارگ ریاست جمهوری با حضور زلمی خلیل‌زاد (فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان)، ژنرال اسکات میلر (فرمانده ارشد نظامیان آمریکا و ناتو) و دیگر مقام‌های بین‌المللی در کابل برگزار شد.

همزمان در سپیدار، عبدالله هم مراسمی مشابه برگزار و خود را رئیس جمهوری قانونی افغانستان معرفی کرد. عبدالله ریاست اجرایی دولت افغانستان را بر عهده دارد اما پیش‌تر گفته بود حکم کمیسیون انتخابات را به دلیل گسترده بودن تقلب و تخلف نمی‌پذیرد. عبدالله روز گذشته هم گفت که اگر غنی مراسم تحلیف را به تاخیر بیندازد، او هم مراسم نمی‌گیرد و تا روشن شدن نتیجه انتخابات منتظر می‌ماند.

از سوی دیگر، سهیل شاهین (سخنگوی طالبان) مدعی شدن بحران سیاسی موجود میان دو مقام ارشد اجرایی افغانستان نشانه‌ای نه‌چندان خوب از تداوم یافتن و چشم‌انداز صلح در این کشور است. مقام‌های طالبان به تازگی توافقنامه صلح را با آمریکایی‌ها امضا کرده‌اند و هر که رئیس جمهوری قانونی افغانستان شود، باید در آینده نزدیک با طالبان هم برای ادامه یافتن صلح در این کشور سر میز مذاکره بنشیند.

منابع خبری از کابل گزارش داده‌اند همزمان با برگزار شدن مراسم تحلیف غنی و عبدالله در ارگ و سپیدار، صدای ناشی از اصابت یک خمپاره به خودرویی داخل ارگ و صدای چند انفجار نزدیک سپیدار به گوش رسیده است. حالا که آمریکا، ناتو و نمایندگان دیگر کشورها حمایت خود را از غنی نشان داده‌اند و عبدالله هم به پشتیبانی بزرگان جهادی افغانستان دلگرم است، باید دید این کشور سرانجام روی صلح و آرامش را می‌بیند یا اینها همه نشانه‌ای از یک توفان است.

کد خبر 490918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha