‌ذهن مردم در بیشتر مناطق کشور این روزها درگیر ویروس کروناست اما مسئولان در آذربایجان‌غربی دغدغه‌های سه‌گانه مردم را به صورت شبانه‌روزی دنبال می‌کنند و کار آنان در شرایط فعلی از یک سو با کرونا و زلزله قطور و از سوی دیگر با بایدها و نبایدهای بهداشتی در مناطق مرزی و تبعات اجتماعی آن گره خورده است.  

سه گانه کرونا زلزله و مرز

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، استاندار آذربایجان‌غربی و فرماندارانش این روزها در راس ستادهای مبارزه با کرونا، تعطیلی مراکز تجمع مردم را با هدف پیشگیری تعقیب می‌کنند و علاوه بر موارد ریز و درشت دیگر، نیم‌نگاهی نیز به ضدعفونی معابر، تامین اقلام بهداشتی و موارد مشابه دارند؛ اما بخشی از توجه «محمدمهدی شهریاری» و برخی از فرمانداران شهرستان‌های مرزی استان به رفع محدودیت‌های تردد و تسهیل صادرات و موارد مشابه معطوف است.  

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به عنوان طلایه‌دار مقابله با شیوع بیماری کرونا، هم در عرصه بهداشتی و هم در عرصه درمانی فعال است و از سوی دیگر نیز در تکاپو برای ایجاد کنترل‌های بهداشتی مدنظر سازمان بهداشت جهانی در گمرکات استان است تا محدودیت‌های تردد مرزی در سریع‌ترین زمان ممکن برداشته شود و اقتصاد استان بچرخد.  

تیمی متشکل از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران و فرماندار خوی و مدیران و کارکنان بنیاد مسکن، دامپزشکی، هلال‌احمر و راه‌وشهرسازی استان و دانشکده علوم پزشکی خوی نیز علاوه بر فعالیت‌های جاری خود، بر مناطق زلزله‌زده قطور متمرکز هستند.  

آنچه مسلم است مسئولان در این استان مرزی به دنبال رفع دغدغه‌های مردم در حوزه‌های مختلف هستند و به نظر می‌رسد این همدلی و تلاش جهادی در شرایط دشوار کنونی، به تقویت سرمایه اجتماعی در روزها و ماه‌های آینده در سطح استان منجر شود.  

راهبری اقدامات پیشگیری از کرونا

بسیاری از بازارها و دیگر مراکز تجمع مردم از جمله رستوران‌ها و شهربازی کودکان و موارد مشابه در آذربایجان‌غربی با مصوبه ستادهای مبارزه با کرونا که علاوه بر استان در شهرستان‌های مختلف نیز تشکیل شده، تعطیل است تا با همکاری مردم از شیوع این بیماری در روزهای آینده جلوگیری شود.  

با تاکید مسئولان از جمله فرماندار ارومیه، مصوبه‌های قبلی ستاد مبارزه با کرونا اعم از ضدعفونی کردن معابر شهری، وسایل نقلیه عمومی، تعطیلی تمامی ورزشگاه‌های خصوصی و دولتی، قلیان‌سراها، کافی‌شاپ‌ها، هفته بازارها، بازار دواب و کنترل ورودی‌های شهر هم به قوت خود باقی است.  

کادر درمانی آذربایجان‌غربی هم علاوه بر افراد مشکوک به کرونا که در قرنطینه‌های خانگی به سر می‌برند، خانواده‌های آنان را نیز تحت نظر می‌گیرند و در تلاش هستند تا در درجه نخست از تعداد مبتلایان و در مرحله بعدی از فوتی‌های کرونا بکاهند.  

غربالگری کرونا در ورودی شهرها با استفاده از تب‌سنج ادامه دارد و تولید برخی از اقلام بهداشتی از جمله ماسک و الکل در برخی از شهرستان‌ها از جمله در ارومیه و میاندوآب کلید خورده‌است.  

ممانعت از صادرات اقلام بهداشتی و شناسایی و توقیف محموله‌های قاچاق نیز در این مدت مورد توجه قرار گرفته‌است و اقلامی که ضبط می‌شود دوباره در اختیار شبکه‌های بهداشت و درمان قرار می‌گیرد تا بین گروه‌های حساس توزیع شود.  

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در آخرین جلسه ستاد استانی کرونا، توزیع اقلام بهداشتی در مناطق حاشیه‌نشین، بین برخی از بازاریان و معتادان متجاهر استان را در روزهای آینده وعده داده است.  

شرایط آموزشی و مشاوره‌ای نیز در سطح استان فراهم است و موارد مربوط به خودمراقبتی در ورودی برخی از شهرستان‌ها از جمله ماکو آموزش داده می‌شود.  

به گفته حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به زودی برنامه‌های فرهنگی هنری و نشاط‌آفرین نیز برای تقویت روحیه مردم در مقابله با بیماری کرونا از طریق فضای مجازی ارایه خواهد شد.  

مبارزه با محتکران، دادن مرخصی به تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد و تهیه اقلام مورد نیاز پزشکی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری ارومیه نیز از دیگر اقدامات مسئولان در عرصه مقابله با بیماری کروناست.  

به گفته رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی دوربین‌های حرارتی، اسپری و ژل ضدعفونی کننده، مولتی روتر هیبریدی و الکتریکی برای سمپاشی در راستای ضدعفونی مکان‌های مختلف و دستگاه ضدعفونی‌کننده و تصفیه هوا از جمله محصولاتی‌ است که شرکت‌های فعال در این پارک به تولید آنها اقدام کرده‌اند.  

در سایه همین اقدامات وضعیت آذربایجان غربی در مقایسه با برخی از استان‌های مرکزی کشور بهتر است و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲ نفر فوت کرده‌اند.  

دکتر جواد آقازاده می‌گوید: تاکنون نمونه آزمایشگاهی ۳۶۶ نفر مشکوک به بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی دریافت شده که از این تعداد، نتیجه ۵۵ نفر مثبت است؛ ۲ نفر از شهروندان آذربایجان‌غربی که دارای سنین ۷۰ و ۸۳ سال بودند، بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.  

وی از مردم خواسته است در صورت امکان از حضور در مکان‌های پردتردد شهر خودداری کنند و با نشستن در خانه‌ها از آلودگی به این ویروس در امان باشند؛ به عقیده وی هفته جاری دوره صعود منحنی ابتلا به این ویروس در استان است و ماندن در خانه بهترین و مهمترین راهکار مقابله با این ویروس به شمار می‌رود.  

دانشکده علوم پزشکی خوی هم علاوه بر راهبری اقدامات پیشگیرانه برای کنترل کرونا در سطح این شهرستان مرزی و پرتردد، بخشی از توان خود را برای درمان زلزله‌زدگان و حفظ وضعیت پایدار بهداشتی این مناطق صرف می‌کند و به گفته رئیس این دانشگاه، هفت گروه بهداشتی پس از وقوع زلزله، گروه‌های حساس همچون بیماران فشار خون، قلبی و عروقی، زنان باردار، زنان شیرده و کودکان را غربال‌گری کردند.  

دکتر فاطمه مقدم تبریزی می‌گوید: یک تیم نیز در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا فعال است و موارد مشکوک به این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهد که خوشبختانه تاکنون موردی از شیوع این بیماری در منطقه وجود نداشته‌است.  

تداوم اقدامات جهادی در مناطق زلزله‌زده قطور

اقدامات جهادی مسئولان در مناطق زلزله‌زده قطور بلافاصله بعد از زلزله اول در ساعت۹:۲۲ روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - و زلزله دوم در ساعت ۱۹:۳۰ همان روز با حضور مسئولان رده بالای استان و فرماندار خوی به صورت شبانه‌روزی کلید خورد و همچنان به صورت روزانه ادامه دارد؛ تا جایی که استاندار آذربایجان‌غربی که از نخستین دقایق پس از وقوع زلزله در این مناطق حضور داشت، به زلزله‌زدگان وعده داده است تا آخرین دقایق بازسازی در کنار آنان باشد.  

اکنون که مرحله توزیع چادر و اقلام غذایی، دفن بهداشتی لاشه دام‌ها، ساخت آغل برای دام‌های زنده به سرانجام رسیده و آواربرداری برای تسریع در عملیات بازسازی نیز با جدیت ادامه دارد، مسئولان برای توزیع کمک‌های مردمی رو به افزایش تحت عنوان «عیدانه» برنامه‌ریزی می‌کنند؛ این اقلام در انبار هلال‌احمر قرار دارد و امروز، دوشنبه نحوه توزیع آنها در جلسه‌ای با حضور فرماندار خوی و مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان مورد بررسی قرار گرفت.  

پس از برآورد کامل میزان خسارت، صدور پروانه برای واحدهای زلزله‌زده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده و به زودی خسارت بیمه خانه‌های روستایی این منطقه در نتیجه تدبیر سال‌های گذشته مسئولان پرداخت می‌شود.  

«آیدین رحمانی رضائیه» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی می‌گوید: تاکنون آواربرداری از ۲۲۰ خانه تخریبی به اتمام رسیده و این عملیات همچنان ادامه دارد؛ بیمه هم طی روزهای آینده خسارت زلزله‌زدگان را پرداخت می‌کند و کمک‌های دیگری نیز برای زلزله‌زدگان قطور در راه است که خبر خوش آن تا پایان سال به آنان اعلام می‌شود.  

تلاش‌های منطقه‌ای برای تسهیل تردد در گمرکات

شیوع بیماری کرونا در ایران برخی از کشورهای همسایه را به واکنش واداشت و آنان محدودیت‌ها و موانع جدیدی را برای تردد از گمرکات اعمال کردند؛ این شرایط ویژه مسئولان آذربایجان‌غربی و از جمله فرمانداران شهرستان‌های مرزی را با چالش‌های جدیدی روبرو کرد و تلاش‌های آنان برای ایجاد کنترل‌های بهداشتیِ مدنظر سازمان بهداشت جهانی در گمرکات استان آغاز شد و در برخی از موارد نیز توقف کامیون‌ها با برخی موارد اجتماعی همراه بود که مسئولان برای حل آنها وارد میدان شدند.  

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی می‌گوید: عراق روزانه بار ۱۰۰ کامیون را تخلیه می‌کند و همکاری و هماهنگی نهادهای مختلف از جمله گمرک، پایانه‌ها، فرمانداری پیرانشهر، مرزبانی، شرکت نفت و استانداری آذربایجان‌غربی در راستای حل مشکل کامیون‌ها در مرز تمرچین ضروری است.  

ترکیه نیز از سوم اسفندماه جاری مرزهای سه‌گانه خود در بازرگان، رازی و سرو را حتی برای اتباع خودش بست اما در سایه رایزنی مسئولان در رده‌های مختلف ملی و منطقه‌ای، تردد کامیون‌های ترک متوقف در مرز طی روزهای گذشته تسهیل شد و به گفته مدیرکل گمرک بازرگان ۴۲۰ دستگاه کامیون متوقف ترکیه در این مرز طی سه روز گذشته به کشورشان برگشتند.  

صادر نامدار همچنین ابراز امیدواری می‌کند که در سایه رایزنی مسئولان رده بالای دو کشور، تردد کامیون‌های ایرانی که در کشورهای مختلف دنیا از جمله در یونان و بلغارستان قرار دارند، از طریق این کشور دوست و همسایه به سمت ایران تسهیل شود.  

 استانداردسازی کنترل‌های بهداشتی در گمرکات استان نیز در دستور کار قرار دارد و به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان ماکو اقدامات آموزشی، پیشگیرانه، غربالگری، تب‌سنجی با دستگاه‌های دیجیتالی، صدور کارت سلامت بررسی بیماری‌های ۱۳ گانه سندرمیک در مرز بازرگان دنبال می‌شود.  

تلاش مسئولان آذربایجان‌غربی برای تسهیل تردد با پشتیبانی و رایزنی مسئولان در رده‌های بالای نظام تکمیل شده است و رئیس دفتر رئیس ‌جمهوری روز جمعه گذشته در تماس‌های تلفنی جداگانه با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و وزیر تجارت ترکیه، درباره تقویت همکاری‌های تجاری مشترک و رفع موانع در مسیر این همکاری‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا، گفت و گو و تبادل‌نظر کرد.  

محمود واعظی و شاهین مصطفی یف، معاون نخست‌وزیر آذربایجان، در این تماس تلفنی درباره راه‌های تسریع در حل و فصل مشکلاتی که بر اثر بیماری کرونا، در مسیر ترانزیت کالا و حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی میان دو کشور ایجاد شده، گفت و گو کردند.  

در چارچوب این گفت و گو قرار شد که به سرعت و ظرف ۲ روز آینده، بر اساس پروتکل بهداشت و سلامت که تدوین و آماده شده، این مشکلات حل و فصل و روند همکاری‌های تجاری و تزانزیتی مشترک تسهیل شود.  

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در این گفت و گو همچنین از دستور رئیس ‌جمهوری کشورش برای اختصاص کالاهای مورد نیاز ایران برای مقابله با بیماری کرونا به ارزش پنج میلیون دلار خبر داد.  

واعظی همچنین در تماس تلفنی با رخسار پِکجان، وزیر تجارت ترکیه درباره مشکلات کامیون‌های ترکیه‌ای که برای ورود به ایران در پشت مرزهای ترکمنستان مانده‌اند و همچنین حرکت کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه و بلغارستان برای بارگیری کالاهای فاسد شدنی در بندر مرسین، گفت و گو و تبادل نظر کرد.  

در این گفت و گو قرار شد مشکلات آن گروه از کامیون‌های حامل مواد فاسد شدنی حل و فصل شود و روند حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور نیز در چارچوب پروتکل بهداشت و سلامت تداوم یابد.  

همدلی مردم و مسئولان آذربایجان‌غربی کلیدواژه رفع محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کروناست و تقویت این همدلی و درک متقابل وظیفه اصلی اهالی فرهنگ و هنر به شمار می‌رود.  

کد خبر 490835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha