پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردانی که می‌خواهند باروری خود را کنترل کنند در حال حاضر گزینه‌های معدودی در اختیار دارند:

وازکتومی که باعث ناباروری کامل و تقریبا برگشت‌ناپذیر می‌شود و کاندوم.

برای سال‌ها کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که داروی ضدبارداری مردان به زودی تولید خواهد شد و گزینه‌های بیشتری در دسترس مردان قرار خواهد گرفت.  اما کی؟ کارشناسان توافق دارند که تا آن زمان راه درازی باقی است، اما آنها به این هدف نزدیکتر شده‌اند.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز دکتز رونالد سوردلوف، متخصص غدد داخلی و استاد پزشکی در مرکز پزشکی هاربور- یوسی‌ال‌ای در لوس آنجلس که به دنبال روش‌های ضدباورری عملی برای مردان است، در این باره می‌گوید پیشرفت در این زمینه آهسته بوده است. اما این پیشرفت کند دلایل مشخصی داشته است."

شرکت‌های داروسازی علاقه‌ای به تولید سریع یک فرآورده جدید ندارند، زیرا ممکن عوارض آزمایش‌نشده‌ای بروز کند. به گفته دکتر سوردولف یکی از مهمترین دلایل سخت  بودن تولید داروها در زمینه ناباروری، این است که شمار زیادی از افراد سالم قرار است از این داروها استفاده کنند.

به عبارت دیگر آستانه ایمنی برای این داروها بالاست. اما در هر حال پیشرفت‌هایی در این زمینه رخ داده است.

در کنفرانس " آینده ناباروری مردان" که اخیرا در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن انجام شد، روش‌های گوناگونی برای ناباروری مردان ارائه شدند.

هورمون‌درمانی و گرم‌کردن بیضه: سوردلوف و همکارانش دریافته‌اند که دادن تستوسترون و هورمونی دیگر به مردان به همراه گرم کردن بیضه‌ها تولید اسپرم را مهار می‌کند.

سوردلوف می‌گوید: "گرم کردن گذرای بیضه (مانند نشستن در وان آب داغ) باعث می‌شود که مهارکردن اسپرم زودتر از تجویز هورمون به تنهایی رخ دهد."

ژل‌های ترانس‌درمال: در یک بررسی دیگر ژل‌های ترانس‌درمال یا پوستی - در یک بررسی دیگر بوسیله گروه سوردلوف، 140 مرد ژل پروژستین به نام نسترون و ژل تستوسترون یا هر دوی آنها را به کار بردند. این پژوهشگران دوزهای مختلف را مورد آزمایش قرار دادند و بعد نمونه‌های خون برای اندازه‌گیری میزان هورمون‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

آنها گزارش کردند در مورد 119 مردی  که این بررسی شرکت کرده بودند، این ترکیب برای مهارکردن اسپرم بهتر عمل کرده بودند.

"وسیله درون واز" یا IVD: یک شیوه جایگزین برای وازکتومی، شامل قرار دادن درپوش‌های سیلیکونی درون  واز دفران، لوله‌ انتقال‌دهنده اسپرم، است که در جریان وازکتومی بریده می‌شود.

به گفته جو هوفمیستر، رئیس شرکت پزشکی شپرد، در شهر سنت پل در مینه‌سوتای آمریکا با قراردادن این درپوش‌ها اسپرم نمی‌تواند از این مسیر عبور کند.  به گفته او داده‌های ابتدایی شش‌ماهه نشان می‌دهد که 90 درصد از 60 مردی که مورد پیگیری قرار گرفته‌اند، بدون اسپرم متحرک بوده‌اند."

به گفته دانشمندان بررسی بیشتری لازم است تا برگشت‌پذیری ناباروری IVD ثابت شود.

مسدودکننده‌های ویتامین A: پژوهشگران دانشگاه کلمبیا دارویی را آزمایش کرده‌اند که با مهارکردن گیرنده‌های ویتامین A در بیضه‌ها، باروری را کاهش می‌دهد. این دارو در بررسی بر روی حیوانات به خوبی عمل کرده است؛ اینکه این دارو در بررسی‌های انسانی تاثیر مشابهی دارد یا نه بعدا معلوم می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند چند سال دیگر طول خواهد کشید تا این شیوه‌های جدید در صورت موفقیت‌آمیز بودن برای ورود به بازار مورد تایید قرار گیرند.

کد خبر 49054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز