قیمت نفت در طول چند ثانیه پس از گشوده شدن بازارها در واکنش به شیوع کروناویروس، چشم‌انداز رکود اقتصادی جهانی و جنگ قیمت عربستان برای نخستین بار در تاریخ در یک روز تا ۳۰ درصد سقوط کرد.

iol price

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فایننشال تایمز قیمت نفت خام برنت، شاخص بین‌المللی قیمت نفت، از ۴۵ دلار در هر بشکه در بزرگترین افت یکروزه قیمت در تاریخ به ۳۱.۵۲ دلار سقوط کرد.

این سقوط بی‌سابقه در واکنش به تصمیم عربستان سعودی برای شروع جنگ قیمت است. عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است پس از فروپاشی توافق کاهش تولید میان اوپک و روسیه قصد دارد تولیدش را افزایش دهد تا سهم بزرگتری از بازار را به دست آورد، اقدامی که یادآور رویداد مشابه در سال ۲۰۱۴ است که باعث شد قیمت نفت تا حدود دو سوم پایین بیاید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز تا ۳۰ دلار در هر بشکه پایین آمد.

به گزارش رویترز این تحولات باعث تقویت ین، واحد پول ژاپن در برابر واحدهای پول اقتصادهای نوظهور صادرکننده نفت از جمله روبل روسیه و پزوی مکزیک شد.

تحلیل‌گران بازار می‌گویند با چشم انداز فعلی دوره دراز مدت از قیمت پایین نفت، پیامدها برای کشورهای تولیدکننده نفت با وضعیت اقتصادی و سیاسی شکننده می‌تواند شدید باشد.

شمار افراد دچار ویروس کرونا اکنون از ۱۰۷۰۰۰ نفر گذشته و بیماری به کشورهای بیشتری انتشار یافته و باعث آسیب اقتصادی بیشتری شده است.

همچنین انتظار می‌رود بازارهای ایتالیا پس از اعلام قرنطینه عمومی در بخش‌های بزرگی از شمال این کشور از جمله شهر میلان، پایتخت مالی ایتالیا تحت فشار شدیدی قرار گیرند.

بازار سهام استرالیا و کشورهای آسیایی نیز در روز یکشنبه سقوط کردند. شاخص S&P/ASX 200  در بازار سهام سدنی در ابتدای معاملات ۴.۹ درصد سقوط کرد که بدترین کاهش یک‌روزه آن از زمان بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ است. در بازار سهام توکیو نیز شاخص Topix در هنگام گشایش بازار ۲ درصد سقوط کرد.

امواج این شوک به آمریکا هم خواهد رسید و انتظار بر این است که شاخص سهام S&P 500 آمریکا هنگام گشوده شدن بازار وال استریت در روز دوشنبه تا ۴ درصد سقوط کند.

قیمت طلا هم با ۱.۶ درصد افزایش به ۱۷۰۰.۶۶ دلار برای هر اونس رسید.

کد خبر 490531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha