در درگیری‌های لیبی تاکنون بیش از ۱۱۷ نفر از شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه کشته شدند.

ليبي

به گزارش همشهری آنلاین، گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» روز شنبه اعلام کرد که در درگیری‌های لیبی تاکنون بیش از ۱۱۷ نفر از شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه کشته شدند.

ایرنا به نقل از  تارنمای دیده‌بان حقوق بشر سوریه، می‌افزاید؛  کشته‌شدگان از اعضای گروه‌های مسلح سوری مانند «لواء المعتصم»، «فرقه السلطان مراد»، «لواء صقور الشمال» و «سلیمان شاه» هستند که توسط ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی در برابر نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به این کشور اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، عناصر مسلح سوری مورد حمایت ترکیه در محورهای محله صلاح الدین در جنوب طرابلس و محور الرمله در نزدیکی فرودگاه طرابلس و محور مشروع الهضبه و مناطق دیگر در لیبی کشته شدند.

رامی عبدالرحمن مدیر گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: شمار افراد مسلح حاضر در طرابلس پایتخت لیبی به چهار هزار و ۷۵۰ نفر افزایش یافته است و تعداد این عناصر برای آموزش‌های نظامی در ترکیه به یک هزار و ۹۰۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: عملیات جذب نیرو برای اعزام به لیبی در عفرین یا مناطق عملیاتی سپر فرات و منطقه شمال شرق سوریه که تحت کنترل نیروهای مورد حمایت سوریه است همچنان ادامه دارد.

ترکیه پیشتر با امضای یک قرارداد با فائز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی که مورد تأیید سازمان ملل متحد نیز هست، متعهد شد برای دفاع از این دولت نیروی نظامی به آن کشور اعزام کند؛ به همین دلیل قبل از اعزام نیروهای ارتش، شورشیان سوری تحت امر خود را به لیبی گسیل داشت تا در کنار ارتش لیبی بمانند.

پارلمان ترکیه نیز پنجشنبه (۲ ژانویه- ۱۲ دی) با مداخله نظامی و اعزام نیرو به لیبی موافقت و اردوغان نیز تأکید کرد که هر روز بر تعداد نیروهای اعزامی به لیبی افزوده خواهد شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری "معمر قذافی" حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.

این کشور در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

کد خبر 490335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha