شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

۱۵ دلفین گوژپشت اقیانوس هند سر از آب‌‎های بندر رستمی استان بوشهر درآوردند. اکنون این سوال مطرح است که آیا آثار تهدید روی بدن آن‌ها از عوامل انسانی است؟

دلفین گوژ‌پشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در گشت دریایی ۲۹ بهمن ماه امسال طبق نقشه و برنامه‌ریزی، بندر رستمی بصورت کامل مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام ارزیابی‌ها مشخص شد که گونه مشاهده شده در پارک ملی دریایی دی ر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند دلفین گوژپشت اقیانوس هند بوده ‌است.

مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت در استان بوشهر گفت: در این پایش بیش از ۱۵ دلفین مشاهده شد که اعضای تیم تحقیقاتی موسسه طرح سرزمین گروه‌های مشاهده شده را که شامل مادر و فرزند، نابالغ و بالغ‌ها در کنار یکدیگر  بودند، ضبط و ثبت کردند.

نازنین محسنیان افزود: پس از بررسی تصاویر گرفته شده از این افراد و مقایسه آن با دلفین‌های منطقه نخیلو و مشاهده نشدن دلفین مشترک در این دو منطقه اعلام شد  که گروه‌های دلفین تازه مشاهده شده جمعیت جدیدی در سواحل استان بوشهر است.

وی اظهار کرد: با این وجود نسبت به جمعیت قبلی دارای آثار تهدید از عوامل انسانی بیشتری روی بدن‌شان دیده شد که برای رسیدن به قطعیت نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

محسنیان یادآور شد: این خبر خوشایندی است که نشان از گسترش پراکندگی این گونه در آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر است.

دلفین گوژپشت اقیانوس هند از سال ۲۰۱۵ به عنوان  گونه در معرض خطر انقراض (EN) در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) قرار گرفته است و به واسطه حضورش در زیستگاه ساحلی با عمق کمتر از ۲۵ متر به شدت در معرض تهدید عوامل انسانی مانند ادوات صیادی قرار دارند.

کد خبر 490151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha