مقام‌های امنیتی عربستان سعودی در تازه‌ترین اقدام برای تحکیم بیشتر پایه‌های قدرت محمد بن‌سلمان سه عضو خاندان پادشاهی آل‌سعود از جمله دو شاهزاده بلندپایه را بازداشت کردند.

خاندان پادشاهي سعودي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، دو رسانه معتبر آمریکایی عصر جمعه اعلام کردند محمد بن نایف (ولی‌عهد پیشین)، نواف بن نایف (عموزاده محمد بن‌سلمان) و احمد بن عبدالعزیز (آخرین پسر بازمانده از پادشاه پیشین و برادر پادشاه فعلی سعودی) به زندان افتاده‌اند. هنوز علت این بازداشت‌ها اعلام نشده اما خبرنگاران نیویورک تایمز و وال استریت جورنال معتقدند به احتمال زیاد بن‌سلمان پشت این ماجراها و بهانه او، توطئه این سه نفر علیه خاندان پادشاهی است.

کارشناسان می‌گویند بازداشت این سه عضو بلندپایه خاندان پادشاهی آل سعود بسیار شبیه دستگیری گسترده اعضای خاندان سلطنتی در سه سال پیش است. بن‌سلمان که آن زمان تازه به جانشینی ملک سلمان منصوب شده بود، ده‌ها چهره برجسته پادشاهی سعودی را در هتل پنج ستاره ریتز-کارلتن چند روز زندانی و علت آن را آغاز مبارزه با فساد اعلام کرد.

محمد بن نایف تا زمان به قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد رسمی سعودی بود و پس از آن هم در سمت وزیر دفاع در حکومت عربستان حضور رسمی داشت اما در دستگیری‌های گسترده سال ۲۰۱۷ او هم بازداشت شد و در حصر خانگی قرار داشت. شاهزاده احمد که پس از قتل جمال خاشقچی به لندن رفته بود، تازه به عربستان بازگشته بود.

بن‌سلمان در تلاش برای از میان برداشتن رقیبان خود بسیاری از چهره‌های قدرتمند خاندان سعودی و تاجران و چهره‌های فعال عربستان را بازداشت کرده است. جنجالی‌ترین اقدام او در این میان کشتن دهشتناک خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول بود که حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد.

کد خبر 490148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha