روسیه و ترکیه طی دیدار اردوغان و پوتین بر سر اعلام آتش‌بس در ادلب سوریه توافق کردند. این توافق بعد از یک گفت‌وگوی ۶ ساعته پذیرفته شد.

اردوغان پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه پنجم مارس ۱۵ اسفند ماه برای حل مسائل در رابطه با سوریه به روسیه سفر کرد و با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، پنج ساعت و ۴۰ دقیقه گفت‌وگو کرد. تلویزیون دولتی روسیه صحنه‌هایی از ملاقات دوجانبه پوتین و اردوغان را هم پخش کرد که دو ساعت و نیم طول کشیده است.

موضوع اصلی مذاکره طرفین بحران ادلب است که به بحرانی فراتر از منطقه و حتی جهانی تبدیل شده است طوری که پای آمریکا، ناتو و کشورهای اتحادیه اروپا نیز به میان کشیده شده است.

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد که در دیدار با ولادیمیر پوتین توافق کردند آتش بس در ادلب را نیمه شب پنجشنبه برقرار کنند.

در پایان مذاکرات اردوغان و پوتین در مسکو کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد. ابتدا پوتین صحبت کرد و گفت که همیشه موافق نظر ترکیه نیست ولی ترکیه و روسیه در اوج بحران با رعایت توافق‌نامه‌های موجود مصالحه کرده و به راه‌حل‌هایی دست یافته‌اند. 

پوتین تاکید کرد که رابطه‌ شخصی‌اش با اردوغان به حل مسائل و مشکلات کلیدی منطقه‌ای و جهانی کمک کرده است. رئیس جمهوری روسیه افزود که بیانیه مشترک روسیه با ترکیه به برقراری آتش‌بس در ادلب و پیشرفت روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه کمک خواهد کرد. پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که بیانیه مشترکی با ترکیه تهیه شده است که توسط وزرای امور خارجه دو کشور قرائت خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این کنفرانس گفت: «ما با روسیه حدود شش ساعت مذاکره کردیم. رژیم سوریه با حمله‌های خود به ثبات منطقه مسئول اول نقض توافق‌نامه ادلب است.»

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی با پوتین تاکید کرد: «امشب ساعت ۲۴ آتش‌بس در ادلب برقرار خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه در بخشی از صحبت ‌های خود تاکید کرد که سوریه قصد دارد ادلب را به منطقه خالی از سکنه تبدیل کند و با فشار آواره کردن و مهاجرت مردم، ترکیه را دچار مشکل کند. اردوغان تاکید کرد که ترکیه ساکت نخواهد نشست و "حق ترکیه برای واکنش به هرگونه حمله محفوظ خواهد بود".

اردوغان همچنین اعلام کرد که کشورش به توافقنامه سوچی پای‌بند است و مذاکره در ژنو تنها مرجع برقراری صلح و ثبات پایدار در سوریه است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده است مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، بیانیه روسیه و ترکیه را قرائت کرده است. در بیانیه گفته می‌شود که گشت‌زنی‌ مشترک دو کشور از طروبما (غرب سراقب) تا عین‌الحور در بزرگراه ام-‌۴ از تاریخ ۱۵ مارس آغاز خواهد شد. در بند دیگر این توافق آمده است که کریدور امن به عمق شش کیلومتر در شمال و همین اندازه در جنوب بزرگراه M-۴ ایجاد و چارچوب آن نیز ظرف هفت روز آینده مشخص خواهد شد.

اما آمریکا نیز اعلام کرده است که از موضع ترکیه در ادلب حمایت می‌کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۵ اسفند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «ترکیه به‌عنوان متحد آمریکا در ناتو در مقابل خطرات ناشی از اقدامات رژیم اسد، روسیه و ایران در سوریه حق دفاع از خود را دارد.»

وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست به تعهدات خود در قبال توافقنامه سوچی با ترکیه پایبند باشد و به برقراری آتش‌بس در ادلب کمک کند.

پیام پمپئو هم‌زمان با دیدار اردوغان و پوتین ارسال شد. اگرچه وزیر خارجه آمریکا درباره جزئیات کمک این کشور به ترکیه سخنی نگفت ولی پیش از این لیندسی گراهام، سناتور بانفوذ آمریکایی با توجه به وخامت اوضاع ادلب و بحران مهاجرت و  درگیری نظامی ترکیه و ارتش سوریه خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع در ادلب شده بود.

  • ابراز تاسف پوتین از مرگ سربازان ترکیه

پوتین در دیدار با اردوغان با اشاره به مناسبات حسنه میان دو کشور از مرگ نظامیان ترکیه ابراز تاسف کرد. ۳۴ سرباز ترکیه اخیرا در حمله جنگنده‌های سوری به کاروان نظامی ترکیه در ادلب کشته شدند. به دنبال آن ترکیه عملیات "سپر بهار" را در ادلب آغاز کرد.

پوتین در ابتدای دیدار با اردوغان گفت: «در ابتدای جلسه‌مان، می‌خواهم بار دیگر تسلیت صمیمانه خود را برای کشته شدن سربازان شما در سوریه ابراز کنم. مرگ همیشه یک فاجعه بزرگ است.»

رئیس جمهوری روسیه روابط کشورش با ترکیه را ارزشمند خواند. پوتین خطاب به همتای ترکیه‌ای خود گفت که "اوضاع در ادلب چنان تشدید شده که گفت‌وگوی شخصی ما لازم بود". اردوغان هم در پاسخ پوتین ابراز داشت که "نتیجه مذاکرات باعث می‌شود اوضاع خشونت‌بار در ادلب سوریه کاهش یابد".

پوتین تاکید کرد: «روسیه و ترکیه باید در مورد اوضاع کلی ایجاد شده صحبت کنند تا دیگر چنین چیزی اتفاق نیافتد و باعث نشود روابط روسیه و ترکیه خراب شود و من می‌دانم که شما نیز بسیار مراقب هستید و برای این ارزش قائل هستید.»

اردوغان در پاسخ ابراز داشت: «روابط ترکیه و روسیه در زمینه دفاعی و تجاری به اوج خود رسیده است، لازم است تا در این مسیر حرکت کنیم و امیدوار هستیم توسعه بیشتری پیدا کند.» اردوغان گفت همه جهان امروز چشم به مسکو دوخته است. اوضاع ادلب پر تنش است و "من فکر می کنم گام‌هایی که ما برمی‌داریم اوضاع را در ادلب بهتر خواهد کرد".

کد خبر 489876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha