پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

شیوع ویروس ناشناخته و خطرناک کرونا که از حدود دو هفته پیش ابتدا مهمان ناخوانده‌ برخی استان‌ها شد و اکنون در بیشتر استان‌ها ازجمله گلستان حضور یافته، آثار ناخوشایندی بر بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه اقتصاد و بازار گذاشته و کسب‌وکار بازاریان را در آستانه سال نو بسیار کم رونق و به عبارتی کساد کرده است.

بازار گلستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، خلوتی شهرهای استان گلستان به‌ویژه مناطق شرقی آن و حضور کمرنگ مردم در بازار، پاساژها و واحدهای صنفی در روزهای اخیر، حکایت از جدی گرفتن توصیه‌ها و هشدارهای متولیان بهداشت و سلامت جامعه در خصوص شیوع ویروس کرونا و تلاش برای قطع زنجیره انتقال آن از سوی مردم این خطه از ایران اسلامی دارد.

مردمی که تا همین هفته گذشته و رسیدن ویروس کرونا به گلستان، توصیه‌ها و هشدارهای متولیان را چندان جدی نگرفته بودند اما از هفته جاری و با شیوع بیشتر این ویروس، گویی استرس و نگرانی بر آن‌ها مستولی گشته و اکنون حضوری بسیار کمرنگ در شهر و بازار دارند و ترجیح می‌دهند، بیشتر در خانه بمانند.

بدون تردید ماندن در خانه و پرهیز از حضور در اجتماعات و تجمعات غیرضروری، در کنار رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال این بیماری ناشناخته است، بااین‌حال نباید از اثرات منفی این ویروس بر بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه کم رونقی کسب‌وکار بازاریان غافل بود.

درحالی‌که ماه اسفند معمولاً در نزد کسبه و بازاریان، ماه گُل بازار و شلوغی آن به دلیل افزایش خرید مردم برای نوروز و عید است اما امسال، داستان به سبب حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا که هنوز تلاش محققان برای کشف داروی درمان آن به نتیجه نرسیده، بسیار متفاوت شده است.

اگرچه در روزهای اخیر کم رونقی و کسادی بازار به سبب حضور این ویروس ناشناخته در غالب صنوف قابل‌مشاهده است اما این تأثیر در برخی صنف‌ها ازجمله البسه و پوشاک، کیف و کفش و بزازی‌ها (پارچه‌فروش‌ها) که بیشتر اقلام موردنیاز مردم برای عید نوروز نیز از همین چند صنف است، به گفته فروشندگان و فعالان این رسته‌ها، به‌مراتب بیشتر بوده است.

اکنون میزان فروش این صنوف بسیار کاهش و به گفته بیشتر کسبه و فروشندگان آن به صفر رسیده و این امر مشکلاتی را برای آن‌ها در پرداخت دیون‌شان به تولیدکنندگان، پرداخت چک‌ها، اقساط بانکی و اجازه مغازه و یا تأمین مخارج زندگی ایجاد کرده است.

یکی از کسبه گنبدکاووس در این خصوص به ایرنا گفت که با شیوع ویروس کرونا به‌ویژه از اول هفته جاری، فروش بسیاری از کسبه ازجمله بنده تقریباً به صفر رسیده و برخلاف سال گذشته در همین زمان که مغازه‌ها مشتری زیادی داشتند، الآن در کل روز به‌ندرت یک یا دو مشتری به مغازه ما سر می‌زند.

مهدی دریایی که به کفش‌فروشی اشتغال دارد، افزود: بنده و بسیاری از همکارانم برای خرید شب عید و به امید فروش اجناس خریداری‌شده در آستانه نوروز، به تولیدکنندگان، چک دادیم ولی الآن با کسادی بازار با مشکل پاس کردن چک‌های خود مواجه‌ هستیم.

یکی دیگر از کسبه صنف پوشاک در پاساژ موسوم به دریایی هم گفت: امسال بازار به دلیل گرانی اجناس نسبت به سال قبل کمی ضعیف شده بود که با انتشار خبر شیوع کرونا در ایران و گلستان به‌ویژه در هفته جاری که مسئولان از مردم خواستند در خانه‌های خود بمانند، به شدّت کساد شد.

متین دریایی افزود: علاوه بر مشکل پاس نشدن چک کسبه که در دست تولیدکنندگان تهرانی است، در صورت استمرار وضعیت شیوع کرونا، بسیاری از البسه و پوشاک که ویژه فصل بهار است، با تغییر فصل روی دست کسبه می‌ماند و این مشکل کسبه را مضاعف خواهد کرد.

یکی دیگر از کسبه گنبدکاووس نیز با اشاره به رکود شدید فروش اجناس به سبب شیوع کرونا، گفت: واحد صنفی بسیاری از کسبه در این شهرستان استیجاری است که معمولاً اجاره‌ چندمیلیونی می‌پردازید و کسادی بازار این ایام که همه امید کسبه به فروش دم عید است، مشکلات زیادی برای کسبه ایجاد کرده است.

قربانعلی سارانی افزود: علاوه بر مشکلات کسبه در پاس کردن چک‌ها و پرداخت اجاره واحد صنفی، برخی کسبه ازجمله بنده مستأجر هم هستم که اجاره خانه و مهم‌تر از آن مخارج زندگی را هم بایستی بر مشکلات کسبه اضافه کرد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه مسئولان برای رفع مشکلات کسبه، اضافه کرد: رایزنی با بانک‌ها برای برگشت نزدن چک کسبه که برای ماه اسفند و یا فروردین به تولیدکنندگان داده‌شده، اعمال برخی معافیت‌های مالیاتی و پرداخت تسهیلات بدون کارمزد در کوتاه‌ترین زمان به کسبه، از انتظارات بازاریان از دولت و مسئولان است.

سیدمختوم یکی از واحدهای عمده‌فروش پوشاک در گنبدکاووس نیز با اعلام کسادی شدید بازار شب عید گفت: با وضعیت پیش‌آمده در بازار همه افراد اعم از تولیدکننده، عمده‌فروش و خُرده‌فروشان متضرر شدند و هیچ‌یک از آن‌ها توانایی پاس کردن چک‌ها را ندارند که البته با صحبت‌هایی که با برخی تولیدکنندگان داشتم، آن‌ها هم با مشاهده وضعیت، فرصت پرداخت دیون از سوی مشتریان خود را چندهفته‌ای تمدید کردند.

وی افزود: در صورت استمرار شرایط فعلی، عقب انداختن زمان پاس شدن چک به بعد هم مشکلی از مشکلات کسبه حل نخواهد کرد و به نظر می‌رسد دولت بایستی تمهیدات لازم برای بازاریان بیندیشد.

ایوب ثمری دیگر کاسب گنبدی که در صنف فروش پارچه فعالیت دارد نیز به ایرنا گفت: کسادی شدید بازار در هفته جاری سبب شده تا برخی از واحدها به سبب ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا حتی اقدام به باز کردن مغازه خود نیز نکنند و یا ساعت کاری خود را بسیار کم نمایند.

امانگلدی مبصّر، دیگر کاسب رسته پوشاک گنبدکاووس نیز گفت که امسال برای خرید اجناس شب عید مجبور شدم وسیله نقلیه خود را بفروشم به امید اینکه بازار شب عید رونق داشته باشد و از محل درآمدهایم، مجدداً خودروی خود را خریداری و مخارج خانواده‌ام را نیز تأمین کنم.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا و کسادی شدید بازار فروش، بسیاری از برنامه‌های بنده و دیگر کسبه همانند من را به هم زد و اکنون مانده‌ایم که چه‌کار کنیم البته مردم حق‌دارند که برای حفظ سلامت خود به بازار مراجعه نکنند بااین‌حال مسئولان بایستی در این شرایط و برای رفع مشکل بازار و کسبه چاره‌اندیشی نمایند.

صفرمحمد دستمرد به همراه چند تن دیگر از کسبه پاساژ موسوم به «قره‌یی» گنبدکاووس هم که از نبود مشتری به سبب شیوع کرونا دورهم جمع شده بودند و آخرین آمار ین بیماری و تحولات بازار را باهم بررسی می‌کردند، هم به ایرنا گفت: کسادی بازار شب عید در کنار تعطیلی بزرگ‌ترین بازار هفتگی این شهرستان سبب شده تا فروش روزانه بیشتر کسبه به صفر برسد.

وی افزود: برخی کسبه در این ایام اجناس خود را در بازار هفتگی عرضه می‌کردند اما با تعطیلی آن، اجناس خریداری‌شده روی دست آن‌ها مانده است.

در همین پیوند رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعلام کمپین ماندن در خانه، فروش بیشتر واحدهای صنفی به‌جز توزیع‌کنندگان اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و خواروبارفروشان و مواد غذایی، کساد شده است.

خلیل رجالی افزود: البته دولت در روزهای گذشته برخی تمهیدات ازجمله به تعویق انداختن چندماهه پرداخت اقساط بانکی و دیون مالیاتی و نیز بیمه تأمین اجتماعی برای مردم و واحدهای صنفی پیش‌بینی کرده و بدون تردید در صورت نیاز تصمیمات دیگری هم در آینده اتخاذ و ابلاغ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: معمولاً ماه اسفند از بهترین ماه‌های فروش کسبه است اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل کسادی بازار مواجه شدند و حتی نمایشگاه‌های فروش بهاره که قبلاً پیش‌بینی‌شده بود نیز لغو شد بااین‌حال در صورت مساعد شدن شرایط در روزهای آینده، برخی فروشگاه‌های بزرگ در گنبدکاووس که برای فروش فوق‌العاده اعلام آمادگی کرده‌اند، با نظارت بازرسان این اداره و تعزیرات حکومتی فروش ویژه خواهند داشت.

رجالی گفت: بازار گنبدکاووس که افزون بر ۱۲ هزار واحد صنفی فعال دارای پروانه کسب دارد، بزرگ‌ترین بازار در شرق گلستان است و در ایام مختلف سال به‌ویژه در آستانه سال نو، جمع زیادی از مردم ۶ شهرستان‌ دیگر واقع در شرق استان برای خرید به این شهرستان مراجعه می‌کنند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد، اگرچه شیوع ویروس کرونا امسال و در آستانه سال نو، بازار کسبه را در بیشتر استان‌های درگیر کساد کرده اما دولت و مسئولان ذی‌ربط بایستی در کنار توجه جدی به‌سلامت عمومی مردم، تهدیداتی را هم برای حمایت از بازاریان و کسبه آن بیندیشند.

نیمی از جمعیت یک‌میلیون و ۹۰۰ هزارنفری گلستان در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه سکونت دارند و گنبدکاووس به‌تنهایی با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهرستان این خطه از میهن اسلامی و نیز دومین شهرستان بزرگ استان گلستان به شمار می‌رود.

کد خبر 489677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha