آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد در یک پیام تلویزیونی در خصوص بیماری کرونا، توجه به آن به ویژه در مورد انتقال این ویروس و شیوه برگزاری جشن‌های ماه رجب و شعبان توضیحاتی ارائه کرد.

علم‌الهدي

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و درگیر شدن مشهد و استان با این بیماری، آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در قالب پیامی تلویزیونی، نکاتی را خطاب به مردم مشهد، استان و کشور بیان کرد.

مهر که این پیام را منتشر کرده می‌افزاید: آیت‌الله علم‌الهدی در ابتدای سخنان خود ضمن آرزوی عافیت برای همه مردم، اظهار کرد: ابتدا از عزیزان جهادگر و ایثارگر جامعه پزشکی، تشکر می‌کنم که در این عرصه با جدیت و حرکت‌های جهادی ارزشمند حضور پیدا کردند. همچنین از تمامی مسئولان استانی و شهری که در اجرای برنامه‌های خاص تأمین بهداشت و ضدعفونی کردن مراکز اجتماعی و عمدتاً مساجد و مراکز دینی، جهادگرانه فعالیت می‌کنند نیز متشکرم.

وی در خصوص ارائه نکاتی در ارتباط با مسئله کرونا، افزود: مسئله بیماری و ویروس یک مسئله جدی است، وقتی یک مشکل اجتماعی به وجود می‌آید یا یک بلای ناگهانی بر زندگی مردم عارض می‌شود، باید در درجه اول همه ما باور کنیم این بیماری قطعی بوده و همه امکانات ما در عرصه‌های اجتماعی و مردمی برای مقابله با این بلایی که نازل‌شده بسیج باشد.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر انسان باور کرد این مشکل وجود دارد، حداکثر قدرت خودش را در رعایت اصول بهداشتی و پزشکی که در پروتکل‌های مختلف عزیزان ما در جامعه پزشکی اعلام می‌کنند، به کار گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه گفت: پزشکان مبدأ انتشار این ویروس را عمدتاً در تجمع‌ها تشخیص داده‌اند پس طبیعتاً باید از هر نوع تجمع پیشگیری کنیم که در این امر ممکن است ناخواسته یا ندانسته، عواطف و احساسات دینی برخی جریحه‌دار شود؛ این را به‌عنوان یک مسئله شرعی بر حسب فتوایی که رهبری در فرمایشاتشان برای جمیع مقلدان و افرادی که تحت حاکمیت ولایی در این کشور و در سایر مجامع دینی اسلام زندگی می‌کنند، اعلام فرمودند «اگر بنا شد کسی جلوی توسعه و گسترش این بیماری را بگیرد، حسنه است و اگر کسی باعث گسترش این بیماری شود، سیئه است».

وی در خصوص بی‌توجهی به شیوع بیماری کرونا افزود: اگر من حرکتی انجام دادم که به‌عنوان عامل انتقالی ویروس را از یک فرد مبتلا به یک فرد غیر مبتلا برسانم، من معصیت خدا را انجام دادم و این حق‌الناس است و باید این را در درگاه خدا جواب بدهم.

وی با بیان اینکه امام زنده بوده و در شبکه‌های ضریح محدود و محصور نیست، اظهار کرد: باید بدانیم که زیارت، چسبیدن به ضریح نیست. این‌طور نیست که تنها با معجزه نامرئی حضرت همه را شفا می‌دهند؛ نباید بگوییم چون امام رضا (علیه‌السلام) شفا می‌دهد ما کار بهداشتی و پزشکی انجام ندهیم و نسبت به رعایت اصول بهداشتی و پزشکی بی‌اعتنا باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با برگزاری اعیاد مذهبی پیش رو ابراز کرد: ماه رجب و شعبان که ایام اعیاد رجبیه و شعبانیه هست را ان‌شاءالله با پروتکل‌های صحیح و بهداشتی با تجویز مراکز بهداشتی و پزشکی انجام می‌دهیم و شعائر اهل‌بیت را نیز حفظ می‌کنیم. ستاد تدبیر با همکاری جامعه پزشکی مشهد پروتکلی برای مساجد تعیین کردند که به آنان اعلام می‌شود تا برنامه‌های عبادی و دینی ما در سایه اصول بهداشتی اجرا شود. ان‌شاءالله اعیاد و شادی‌های مذهبی در فضای باز در میدان‌های شهر و پارک‌ها اجرا شود در عین این‌که اصول بهداشتی و پزشکی کاملاً حفظ می‌شوند.

وی ضمن تأکید بر لزوم رسیدگی به بهداشت ضعفا، بیان کرد: در پی این حادثه ویروس که به وجود آمده است، مردم از نظر اقتصادی دچار مشکل شده‌اند، مخصوصاً خانواده‌های مستضعف، خواهشم از مسئولان این است که اولاً در مقام حفظ اصول بهداشتی به فقرا و ضعفا و به روستاهای عقب‌افتاده‌ای که زندگی‌شان فاقد اصول اولیه بهداشتی است، کمک کنید تا گرفتار این بیماری نشوند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی کشور مقداری متوقف‌شده است که امیدواریم دستگاه‌های قضائی و اجرایی برنامه‌ای پیاده کنند که این مشکل مردم هم حل شود.

وی در انتها تأکید کرد: همه ما باید مجاهدانه در این جهت اقدام کنیم، یک اقدام جهادی که دشمنان ما در سایر بلاد کفر ببینند مسلمانان و نیروهای انقلابی وابسته به این نظام و انقلاب، به‌مراتب نیرومندتر هستند و با اخلاص و همکاری، ریشه این بیماری را کنده‌اند و آنان با همه امکاناتشان نتوانستند مقابله کنند و این نمادی از عظمت ایمان و بندگی خدا در دنیا نشر پیدا کند.

کد خبر 489623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    7 0
    سلام ایشون چند روز پیش نگفته بودن که تعطیلی نماز جمعه توجیه ندارد ؟!!