چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

حاشیه‌ شهرها با توجه به تراکم بالای جمعیت، کمبود امکانات، وجود برخی آسیب‌های اجتماعی و چالش آگاهی مردم درباره ویروس کرونا، ضرورت توجه به این مناطق را دوچندان کرده است.

حاشیه شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اغلب استان‌های کشور طی دو هفته اخیر در حال افزایش بوده و مسوولان علاوه بر این‌که تمامی تمهیدات لازم برای پیشگیری و مقابله با این بیماری را در دستور کار قرار داده‌اند از مردم نیز انتظار دارند در شکست این ویروس به کمک خود و جامعه بیایند.

خبرنگار ما برای بررسی وضعیت شهروندان و میزان مشارکت آنها در پیشگیری از کرونا به محلات مختلف به‌ویژه حاشیه‌های شهر بیرجند رفت.

علی صمدی که در یکی از محله‌های خیابان انقلاب بیرجند سوپر مارکت دارد گفت: هر شب قبل از بستن مغازه با محلولی که با ترکیب وایتکس و آب درست‌ کرده‌ام تمام محیط را ضدعفونی می‌کنم اما مشتری‌ها به ندرت رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: اینجا ویروس کرونا تاثیری در زندگی روزمره مردم نداشته است، مانند گذشته بدون حفاظت خاصی به‌ویژه کودکان و سالمندان در رفت و آمد هستند.

وی گفت: مسوولان مردم را نسبت به رعایت مسایل بهداشتی حساس‌تر کنند، البته برخی افراد رعایت می‌کنند و تعدادی هم ماسک زدن و دستکش پوشیدن را دستمایه طنز و شوخی قرار می‌دهند.

حین مصاحبه بودم که یکی از مشتری‌ها نان سنگکی به دست داشت، نان را روی یخچال گذاشت و رفت سراغ تهیه اقلامی که می‌خواست بخرد.

با تعجب پرسیدم نان را چرا اینجا می‌گذارید که با لبخند تلخی پاسخ داد «یک عمر این طوری بزرگ شدیم ما را از چه می‌ترسانید».

راهی محله کاظمیه شدم، انبوهی از جمعیت در کوچه پس کوچه‌ها در حال تردد هستند، کودکان با توپ پلاستیکی چند لایه مشغول بازی و مادرانشان نیز از دور آنها را زیر نظر دارند، همزمان یاد حرف مسوولی افتادم که در روزهای اخیر برخی کافی نت‌ها و گیم نت‌ها از حضور کودکان و نوجوانان پر شده بود.

یکی از اهالی گفت: این همه در تلویزیون تبلیغ ماسک و مواد ضد عفونی می‌کنید ما حتی ظرف و ظروفمان را گاهی با آب خالی می‌شوریم، چه رسد به این‌که روزی ۱۰ بار دستمان را با مایع دستشویی یا ضد عفونی‌کننده شست و شو دهیم.

یکی دیگر از ساکنان محل نیز گفت: امید ما فقط خداست، اگر عمرمان به این دنیا باشد نخواهیم مُرد و اگر نباشد چه با کرونا چه با بیماری‌های دیگر خواهیم رفت.

یکی دیگر از شهروندان اظهار داشت: یادش بخیر روزهایی که در روستا به کار کشاورزی و دامداری مشغول بودیم و دغدغه بهداشت یا این بیماری‌های واگیر را نداشتیم.

رضایی افزود: خشکسالی‌های پیاپی باعث خشک شدن آب قنوات و از طرفی کاهش درآمد ما شد برای همین برای گذران زندگی و تامین هزینه‌ها به شهر مهاجرت کردیم.

وی گفت: در این محله مستاجر هستیم و چندین خانواده در یک منزل زندگی می‌کنیم، خدمات بهداشتی و شهری کامل ارائه نمی‌شود و آسیب‌های اجتماعی آینده فرزندانمان را تهدید می‌کند.

وی گفت: الان که کرونا شیوع پیدا کرده است، مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک نداریم و تنها کاری که برای سلامت خانواده خود می‌توانیم انجام دهیم ماندن در خانه است ولی بچه‌ها را نمی‌توان همیشه در خانه نگه داشت و بیرون می‌روند.

دغدغه بسیاری از کسانی که در محلات شمال شهر بیرجند با آنان گفت‌وگو کردیم، مشکلات اقتصادی و معیشتی بود و کمتر نسبت به شیوع بیماری کرونا صحبت می‌کردند همچنین عده‌ای که تمایل به رعایت بهداشت را داشتند از کمبود مواد ضد عفونی گلایه‌ کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: باید برنامه ویژه‌ای برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا برای ساکنان این مناطق تدوین و اجرا شود.

ابراهیم تقی‌زاده افزود: شهرداری بیرجند در این خصوص اقداماتی از قبیل ضدعفونی اتوبوس‌های درون شهری، تاکسی‌ها، سرویس‌های بهداشتی، تجهیزات پارک‌ها و فضای سبز و پایانه‌های مسافربری را در دستور کار قرار داده است.

وی بیان کرد: ضدعفونی هوایی فضای شهری با اولویت شمال شهر بیرجند نیز به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند هم گفت: از آنجا که برآورده شدن نیازهای مردم سلسه مراتبی است اگر نیازهای اولیه افراد برآورده نشود به دنبال نیاز دوم نیستند.

محمدباقر آخوندی افزود: اصولا اولین نیازی که فرد احساس می‌کند اقتصادی شامل خوراک، پوشاک و مسکن است که اگر برآورده نشود نیاز بهداشتی برای فرد مطرح نیست.

وی بیان کرد: در مناطق حاشیه نشین و فقیر، فردی که نمی‌تواند شکم زن و بچه خود را سیر کند، مرگ یا زندگی برایش تفاوت ندارد و یکی است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: مسوولان در وهله نخست باید به مسایل اقتصادی و معیشتی قشر کم‌درآمد یا کم برخوردار توجه کنند چراکه وقتی نیازهای اولیه آنان برآورده نشود فکر می‌کنند همه علیه‌شان هستند.

وی با بیان این‌که افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین و کم بضاعت به راحتی ناقل ویروس کرونا و سایر بیماری‌ها هستند گفت: این موضوع هشدار جدی برای مسوولان است چون این افراد به دلیل فقری که دارند به زندگی افرادی دیگر هم اهمیت نمی‌دهند و می‌توانند برای سایر افراد نیز خطرناک باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند نیز گفت: از لحاظ ارائه خدمات بهداشتی و سایر موارد تفاوتی بین نقاط مختلف شهر قائل نیستیم، اکیپ‌هایی برای پیشگیری از شیوع کرونا با هدف ضد عفونی اماکن و فضای عمومی سطح شهر فعال شده است.

سعید برقی افزود: از آنجا که استان و شهرستان بیرجند کمترین مشکل را درخصوص شیوع کرونا تاکنون داشته است لذا ارائه خدمات در استان‌های با شیوع بیشتر به چشم می‌آید.

وی بیان کرد: اطلاع‌رسانی به صورت مستمر از طریق رسانه ملی در حال انجام است اما این‌که به صورت حضوری جلساتی برای آگاهی ساکنان حاشیه یا شمال شهر برگزار کنیم را منع می‌کنیم چون می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد.

معاون فرماندار بیرجند اظهار داشت: در برخی برنامه‌ها مردم مقاومت می‌کنند اما همه تلاش خود را برای نظارت و پیشگیری از شیوع کرونا در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان این‌که شهروندان باید به این آگاهی برسند و متوجه نشانه‌های خطر باشند تصریح کرد: برای مهار و پیشگیری از ویروس کرونا نیاز به همراهی و همکاری قشرهای مختلف مردم و رسانه‌ها داریم.

برقی گفت: فلسفه تعطیل شدن مدارس، دانشگاه‌ها و برخی اماکن فرهنگی، ورزشی و کاهش ساعت ادارات این است که مردم در خانه‌ها بمانند اما به نظر می‌رسد تعطیلی تاثیر آنچنانی در عدم خروج مردم از منازل نداشته باشد.

وی افزود: هرچند آمار تست کرونا در استان پایین است اما نباید مردم از این بابت خاطر جمع باشند بلکه باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و تا کنترل کامل این بیماری در منازل بمانند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند گفت: پیگیری می‌کنیم تا بسته‌های بهداشتی در اختیار مناطق حاشیه و شمال شهر قرار گیرد.

وی از مردم خواست زباله‌هایی مانند دستکش، ماسک و دستمال آلوده را در محیط‌ رها نکنند تا با همکاری یکدیگر بتوانیم این بیماری را شکست دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند دیشب (سه‌شنبه) گفت: تا ظهر امروز از ۴۸ نمونه‌ای که به ما پاسخ دادند، خوشبختانه ۴۳ نمونه منفی بوده و پنج نمونه مثبت ابتلا به کرونا در استان داشتیم.

اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی روز شنبه دهم اسفند اعلام شد.

ویروس کرونا که از چین شیوع یافت و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده، تاکنون ۲۸ استان‌ کشور را نیز درگیر کرده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و خودداری از تردد و سفرهای غیرضروری می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

تاکنون چند محموله مواد ضد عفونی دست و سطوح در داروخانه‌های استان خراسان جنوبی توزیع و خط تولید مواد ضد عفونی‌کننده دست و سطوح نیز در استان راه‌اندازی شده است.

کد خبر 489467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha