چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات‌ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: شهروندان توصیه‌ها و نکات ایمنی در خانه تکانی را جدی بگیرند.

خانه تکانی

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، مجید علیپور، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به آغاز خانه تکانی برای به استقبال رفتن سال جدید توصیه‌هایی برای کاهش تلفات و رعایت نکات ایمنی مطرح می‌شود و رعایت نکات ایمنی در خانه‌تکانی از جمله موارد مهمی است که باید در حین کار برای جلوگیری از آتش‌سوزی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی به آن توجه شود.  

 وی به شهروندان توصیه کرد: هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از ماسک و تهویه مناسب استفاده و از مخلوط کردن مواد شوینده مختلف(پودرهای شست وشو، وایتکس، جرم‌گیر و غیره) اکیدا خودداری کنند، زیرا که این کار موجب آزاد شدن بخارات سمی از جمله گاز کلر شده و به ریه، چشم و پوست افراد آسیب جبران ناپذیری می‌رساند.  

 علیپور در ادامه افزود: افراد هیچ‌گاه برای از بین بردن لکه‌های لباس از مایعات اشتعال پذیر مثل بنزین و تینر به خصوص در محیط بسته استفاده نکنند زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخارات این‌گونه مایعات باعث کاهش هوشیاری و گاه بیهوش شدن فرد خواهد شد.  

 وی بیانکرد: از قرار دادن وسایل رنگ و نقاشی ساختمان(رنگ، تینر، فرچه آغشته به رنگ و غیره) در بالکن یا پشت بام جداخودداری کنند، زیرا با سرایت کوچک‌ترین جرقه از مواد محترقه به خصوص در شب آخرین چهارشنبه سال(چهارشنبه‌سوری) شاهد وقوع آتش سوزی و ایجاد خسارت (گاه غیر جبران) در ساختمان خواهند بود.  

 علیپور در ادامه تأکید کرد: گاهی دلیل بروز برخی حوادث برای افراد هنگام خانه تکانی، بی‌دقتی آن‌ها است بالا رفتن از نردبانی که سطح اتکای آن پایدار و محکم نشده، استفاده از بنزین برای پاک کردن وسایل بدون توجه به حساسیت آن در برابر اصطکاک و گرما از جمله این موارد است.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد ادامه داد: شست‌وشوی وسایل برقی در سقف و ارتفاع منزل مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد وجود دارد، بنابراین نخست باید برق وسیله برقی را قطع و سپس آن را پاک و حتما از کفش یا کف‌پوش عایق استفاده کنند.  

وی گفت: بهتر است افراددر زمان جابه‌جایی لوازم‌خانگی به ویژه اجاق گاز کاملا احتیاط کنند و همه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و سیلندر را با کف آب و صابون کنترل کنند و از نشت نداشتن گاز مطمئن شوید، ضمنا برای تعویض به موقع شیلنگ‌های رابط گاز که فرسوده باشد، اقدام کنند.  

 وی ادامه داد: افراد توجه داشته باشند که شارژ به موقع خاموش‌کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه می‌تواند کمک بسزایی در زمان آتش‌سوزی احتمالی باشد بنابراین توصیه می‌شود برای شارژ و آماده به کار بودن آن اقدام کنند.  

 علیپور تاکید کرد: افرادی که به شوینده و گازهای متصاعد شده از آن حساسیت دارند می‌توانند از آب، سرکه سفید، جوش شیرین، آب لیموترش، صابون و پودر صابون‌های طبیعی بدون عطر برای نظافت خانه استفاده کنند.  

علیپور اضافه کرد: استفاده از دستکش مناسب یکی از بهترین برای پیشگیری از اگزما است افراد سعی کنند تا جایی که مقدور است از تماس مستقیم دست‌ها با انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها خودداری کنند.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در پایان بیان کرد: خانه تکانی از جمله آداب کهن ایرانیان در استقبال از سال نو و به معنای نظافت کامل خانه است که نتیجه آن می‌تواند بسیار خوشایند و مطبوع باشد، اما در صورت بی‌دقتی و رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت افراد وارد کند.  

کد خبر 489340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha