به گزارش همشهری آنلاین، تسنیم نوشت: "رمز پویا" مدتها است که تیتر اخبار بسیاری از رسانههای چاپی و آنلاین است. بعد از اینکه آمار سوء استفاده از کارتهای بانکی افراد به اشکال مختلف به شدت رشد کرد استفاده از رمز پویا بهجای رمز دوم ثابت کارتهای بانکی به عنوان یک راهحل معرفی شد. در واقع استفاده از یک کد منحصر به فرد تصادفی که در لحظه ایجاد میشود و برای دارنده کارت ارسال میشود، جایگزین رمز دوم ثابت شد. مدت زمان زیادی نیز در نظر گرفته شد تا این سیستم معرفی و از نظر فنی آماده شود تا در زمان اجرا مشکلی به وجود نیاید.
دوره آزمایشی نیز طی شد تا آمادگی مشتریان و سایر ذینفعان به حداکثر ممکن برسد. سرانجام زمان اجباری شدن طرح فرا رسید و در سطح گسترده مورد استفاده قرار گرفت. اما هنوز هم شاهد حاشیههای اجباری شدن رمز پویا توسط مشتریان هستیم و رسانهها نیز به تبع آن همچنان به موضوع میپردازند. برخی از فرایند پیچیده گلایه دارند، برخی از عدم اطلاعرسانی کافی، برخی هم به عدم آمادگی همه بانکها در یک زمان اشاره میکنند.
بانک مرکزی برای کاهش مشکلات ناشی از نصب و راهاندازی اپلیکیشنهای رمزساز که هر بانک بهصورت جداگانه ارائه دادهبود راهحلهایی را پیشنهاد داد، اما بهنظر میرسد این راهحلها نیز نتوانسته است مشکلات کاربران را کاهش دهد. راهحل اول ارسالرمز دوم پویا بهصورت پیامکیاست که بهگفتهی برخی کاربران پیامک حاوی رمز دوم در برخی از تراکنشها دیر ارسال میشود و کاربر نمیتواند در زمان تعیین شده تراکنش خود را تکمیل کند. راهحل دوم نیز این بود که تراکنشهای کمتر از 100 هزار تومان به رمز دوم پویا نیاز ندارند و با همان رمز دوم ایستا کار میکنند؛ اما به این شرط که کاربر مسئولیت عواقب ناشی از آن را بپذیرد. بهعبارتی اگر کاربر بخواهد برای تراکنشهای زیر 100 هزار تومان از رمز دوم ایستا استفاده کند باید در مهلت تعیینشده از سوی بانکها، به خودپرداز بانک مورد نظر مراجعه کرده و ضمن انتخاب رمز دوم ایستای جدید، تعهد دهد که مسئولیت عواقب ناشی از استفاده نکردن از رمز دوم پویا برای تراکنشهای زیر 100 هزار تومان را میپذیرد.
با همه این راهحلها اما مشکلات همچنان ادامه دارد. بررسیها نشان میدهد تعداد تراکنشهای خرید اینترنتی که مستقیما مرتبط با کسبوکارهای این حوزه است حدود چهار درصد نسبت به قبل از الزام استفاده از رمز دوم پویا کاهش داشتهاست. تراکنشهای شامل تراکنشهای کارت به کارت از طریق برنامکها نیز حدودا 20 درصد کمتر شدهاست.
بطور خلاصه باید گفت که در حال حاضر مشتریان از سختتر شدن انجام کارهای روزانه مثل خریدهای اینترنتی، پرداخت قبوض و کارت به کارت کردن و ... گلایه دارند. در هر صورت این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت که در دنیای تجارت الکترونیک برندها حتی برای کم کردن یک کلیک اضافه تلاش میکنند. چون معتقدند این موضوع رضایت مشتریانشان را فراهم میکند. برای مثال سالهاست آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه الکترونیکی جهان روی "خرید با یک کلیک"خود مانور میکند.
در دنیای پیشرفته و بانکداری مدرن معمولا برای انتقال پول برای مبالغ بالا از این روش ارسال کد برای مشتری استفاده میشود و افراد مجبور به استفاده از رمز پویا نیستند. اما در هر صورت این روشی است که مسئولان نظام بانکی برای همه مبادلات آنلاین در نظر گرفتهاند و ناچار همه باید به آن عمل کنند. اینجاست که خلاقیت دستاندرکاران حوزه فین تک میتواند مجددا راحتی را برای مشتریان فراهم کند. یکی از این روشها استفاده از کیفهای پول الکترونیکی است.
نظر شما