در روزهای کرونایی و تعطیلی مدارس، میز و تخته کلاس‌ درس در مازندران شکل مجازی گرفت و دانش‌آموزان و معلمان با تشکیل گروه‌های مجازی، درس و مشق را از سر گرفتند تا کرونا را بشکنند.

آموزش از طریق فضای مجازی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، حدود دوهفته‌ از تعطیلی کلاس‌های درس و مدارس در مازندران می‌گذرد و برخی معلمان خلاق و مبدع، شیوه‌ای آموزش را به فضای مجازی کشانده‌اند.

بچه‌های گل کلاس چهارم مدرسه ناصرخسرو عنوان گروه مجازی است که شکل‌گرفته و اعضای این گروه همکلاسی‌هایی هستند که حدود دو هفته به دلیل جولان ویروس کرونا از رفتن به مدرسه محروم شدند.

در روزهایی که متولیان سلامت و بهداشت، تأکید می‌کنند تا شهروندان مازندرانی برای حفظ سلامت از خانه‌ها بیرون نروند، تکلیف درس و مدرسه دانش‌آموزان به فضای مجازی کشیده شد و می‌توان امیدوار بود که فضای مجازی که تا دیروز مسئولان دغدغه ساماندهی آن را داشتند، امروز در مسیر اصلی در حال ریل‌گذاری قرار گیرد.

خانم خزایی معلم کلاس چهارم پروین مدرسه ناصرخسرو است و ۳۰ دانش‌آموز دارد و برای آنکه شاگردانش از درس و مدرسه عقب نمانند، اقدام به تشکیل گروه مجازی کرده تا همکلاسی‌ها را دورهم جمع کند.

وی هرروز تکالیف درس‌های مختلف دانش‌آموزان را در قالب عکس، فایل صوتی و کلیپ تصویری آموزش می‌دهد و از دانش‌آموزانش می‌خواهد تا نسبت به انجام تکالیف اقدام کنند. او دریکی از درس‌ها، از دانش‌آموزان خواست تا شعر لطف حق را روخوانی کرده و سه بیت از شعر را در قالب فایل صوتی ضبط و ارسال کنند و دانش‌آموزان نیز سعی دارند از طریق فضای مجازی از درس و مدرسه عقب نمانند.

وی عقب نماندن دانش‌آموزان از درس و مدرسه در روزهایی که مدرسه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است، را هدف برپایی کلاس‌های آموزشی در فضای مجازی بیان کرد.

همچنین محمد عباسی ولی یک دانش‌آموز مقطع متوسطه اول نیز می‌گوید: در روزهایی که استان درگیر ویروس کرونا است بیش از هر چیز نگران سلامت فرزندان و عقب نیفتادن آنان از درس و تحصیل هستیم.

نگرانی خانواده‌ها درباره تحصیل فرزندان امری ملموس و محسوس است و باید این نگرانی‌ها با شیوه‌های مختلف ازجمله آموزش از راه دور و فضای مجازی برطرف شود

وی ادامه داد: هرچند طبق تصمیم درست متولیان امر مدارس تعطیل‌شده است اما نگرانی خانواده‌ها درباره تحصیل فرزندان امری ملموس و محسوس است و باید این نگرانی‌ها با شیوه‌های مختلف ازجمله آموزش از راه دور و فضای مجازی برطرف شود.

وی با عنوان اینکه هرچند شبکه آموزش برای هر مقطع حدود نیم ساعت در روز آموزش کلی ارائه می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های رسانه ملی، این مدت کم آموزش برای هر مقطع و پایه درسی کافی نیست و لازم است مدیران آموزشی مدارس با بهره‌گیری از شیوه‌های آموزشی از طریق فضای مجازی، کلاس‌های درس را به این حوزه سوق دهند.

مونا جعفری دانش‌آموز پایه اول متوسطه دوم که در دبیرستان فرزانگان تحصیل می‌کند، می‌گوید: در روزهای گذشته برخی از معلمان اقدام به تشکیل گروه‌های مجازی کرده‌اند و درس‌ها را از این طریق آموزش می‌دهند که کاری جدید و خوب است.

وی افزود: بردن کلاس درس به فضای مجازی می‌تواند استفاده از فضای مجازی را مفید و بهینه کند. در این گروه دانش‌آموزان با یکدیگر هم‌اندیشی و مباحثه تحصیلی دارند.

۵۹۵ مدرسه مازندران از اینترنت محروم هستند

وی یادآور شد: شیوه آموزش مجازی راهی برای شکست کرونا توسط دانش‌آموزان و معلمان است و امیدواریم پس از بازگشایی مدارس، از شیوه‌های تلفیقی آموزش‌های مجازی و حقیقی برای ارتقای راندمان تحصیلی بهره برده شویم.

ارائه آموزش‌های مجازی و از راه دور دانش‌آموزان مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌ها است اما در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان مناطق روستایی از این امکان محروم هستند. در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در استان ۸۴ درصد و همچنین چهار میلیون و ۹۰۰ هزار سیم‌کارت در مازندران فعال است و دو میلیون و ۸۱۴ هزار مازنی کاربر اینترنت هستند، همچنین دو هزار و ۵۰۰ روستای استان از سرویس اینترنت بهره‌مند هستند.

بااین‌حال علیرضا سعدی مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به این‌که از مجموع هزار و ۵۳۸ مدرسه روستایی، در حال حاضر ۵۴۱ مدرسه اینترنت ADSL دارند و از این طرح نیز بهره‌مند خواهند شد، گفت: این طرح در مازندران با همکاری اداره کل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات استان، عملیاتی خواهد شد و این اداره کل، ضمن اعطای دو سال اینترنت رایگان، طرح مودم رایگان و راه‌اندازی رایگان را نیز برای مدارسی که از این امکانات بهره‌مند نبودند، در نظر دارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به اینکه ۵۹۵ مدرسه در روستاهای مازندران، فاقد سرویس اینترنت هستند، گفت تعدادی از مدارس روستایی در مازندران، حتی خط تلفن هم ندارند که این مدارس نیز در این طرح به‌صورت نیم‌بها نام‌نویسی خواهند کرد تا زیرساخت لازم برای برخورداری از اینترنت رایگان بر ای‌ آنها مهیا شود.

مازندران ۵۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در بیش از چهار هزار و ۹۰۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند و تعطیلی مدارس به دلیل کرونا نیازمند تقویت زیرساخت‌ها برای آموزش‌های مجازی و از راه دور است تا همه دانش‌آموزان از فرصت برابر تحصیلی بهره‌مند شوند.

کد خبر 489318
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha