اظهارنظر وزیر بهداشت درباره «مراجعه به خانه های مردم برای شناسایی مبتلایان به کرونا» تا حدی در میان مردم واکنش و بازخورد داشته که طی این چند روز معاونان وزیر یکی یکی برای شفاف سازی این حرف با رسانه ها گفتگو و تاکید می کنند که منظور سعید نمکی از گفتن آن حرف، مراجعه حضوری به درِ منازل نبود.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جزئیات طرح «بیماریابی وزارت بهداشت برای ویروس کرونا» گفت: تمام دستگاه‌ها و نهادها برای کمک به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده‌اند و با چنین پتانسیل خوبی که ایجاد شده، بر آن شدیم تا به صورت فعال‌تر به مبارزه با کرونا برویم. اکنون با ۳۰۰ هزار تیم متشکل از نیروهای آموزش دیده، دانشحویان، بسیجیان برای اقدامات بیشتر در این زمینه فعالیت خواهیم کرد.

علیرضا رئیسی افزود: آخرین دستورالعمل‌های مربوط به این طرح دیروز سه شنبه ۱۳ اسفند بررسی شد و طی ویدئوکنفرانس به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و به نظر می‌رسد تا ۴۸ ساعت پس از آن نیز به مرحله اجرا برسد.

او گفت: یکی از مزیت‌های کشور، داشتن شبکه نظام مراقبت‌های اولیه بسیار قوی است. این شبکه در دنیا و به ویژه در منطقه بسیار بی نظیر است. اکنون بیش از ۳۰ هزار مرکز ارائه خدمت در حوزه بهداشت و بیش از ۵۰ هزار بهورز سلامت داریم. یکی از ویژگی‌های نظام شبکه ما این است که ساختاری نظام مند دارد. به گونه‌ای که نمی‌توان نقطه‌ای در کشور یافت که هزار نفر به طور متراکم در آنجا زندگی کنند و خانه‌ بهداشتی در آنجا وجود نداشته باشد. با این رویکرد، هر بهورز حدود ۷۰۰ تا هزار نفر و هر پزشک خانواده حدود ۱۲ هزار نفر را تحت پوشش دارند. همچنین هر مرکز جامع سلامت بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

رئیسی بیان کرد: با استفاده از این سامانه الکترونیک به شکلی که اطلاعات ۷۵ میلیون نفر در آن ثبت شده، بسیار مفید است. اطلاعات هر ۲۵۰۰ نفر که در یک منطقه حضور دارند ثبت شده و در اختیار بهورز قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت درباره اقداماتی که در این بسیج صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در این بسیج به دو سوال کلیدی پاسخ می‌دهیم؛ اول آنکه افراد در معرض خطر تحت نظر بهورز ما چند نفر هستند و دوم آنکه از طریق سامانه الکترونیک و تلفن‌ تحت نظر قرار گرفته و هر بهورز با تیم تحت اختیارش از بسیج به صورت فعال از طریق سامانه، سایت و تلفن عمل خواهد کرد. به همین ترتیب بهورزان با افراد تحت پوشش خود تماس گرفته و علائم او را می‌پرسند و در صورتی که علائم مثبت باشد، یک بار دیگر علائم توسط پزشک بررسی شده و فرد مشکوک فراخوان داده می‌شود تا به نزدیک‌ترین مرکز خانه بهداشت مراجعه کند.

او گفت: این که می‌گوییم خدمات را به خانه مردم می‌بریم، به این علت است که خدمات ما در منطقه‌ای انجام می‌شود که محل زندگی فرد به آن نزدیک است. از سوی دیگر در صورتی که فردی باشد که امکان مراجعه به ما نداشته باشد، تیم ما پس از کسب اجازه از فرد به منزل او می‌روند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. بیماریابی، غربالگری، آموزش و همچنین پیگیری بیماران در طرح بیماریابی خانه به خانه با ۳۰۰ هزار اکیپ مجهز، همگی بر اساس بستر پرونده الکترونیک سلامت برای افرادی که نیاز به خدمات دارند، انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان مثالی برای تشریح جزئیات این طرح اظهار کرد: به عنوان مثال آموزش گندزدایی، نحوه مراقبت پس از ترخیص بیمار بهبودیافته، بیماریابی از نزدیکان بیمار بهبودیافته مبتلا به کرونا همگی از اقداماتی است که تیم‌های ما پس از آنکه فردی بهبود یافته از بیمارستان ترخیص شد، برای او انجام می‌دهند. دریافت اینگونه خدمات از طریق تماس تلفنی و مراجعه حضوری انجام می‌شود و تیم‌های ما مجهز به تمام لوازم و تجهیزات برای ارائه خدمت آماده هستند.

  • با وجود ماشین حساب، از چرتکه استفاده نمی کنیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز دیروز در رابطه با طرح «بیماریابی وزارت بهداشت برای ویروس کرونا» گفت: از اینکه اعلام کردیم به خانه مردم مراجعه می‌کنیم، این برداشت انجام شد که قرار است به تک تک خانه‌های مردم مراجعه کنیم یا افراد را از خانه بیرون بکشیم یا خودمان داخل خانه مردم برویم. این مثل این است که بگوییم با وجود ماشین حساب، می‌خواهیم از چرتکه استفاده کنیم.

نمکی گفت: با ظرفیت پرونده الکترونیک سلامت و با داشتن اطلاعات خانوارها، ۳۰۰ هزار اکیپ در سراسر کشور برای حضور در مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های بسیج و مدارس آماده می‌شوند. به این وسیله می‌توانیم توسط پرونده الکترونیک سلامت و سامانه‌ای با مردم ارتباط برقرار کرده و اطلاعات خانوارها را کسب کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت گسترده شبکه بهداشتی و درمانی کشور، ریشه کنی فلج اطفال و حذف سرخک و ریشه کنی مالاریا انجام شده است. با همین ظرفیت و همکاری گسترده بین بخشی در قالب بسیج ملی می‌توانیم کرونا را خیلی زودتر از آنچه دنیا انتظار دارد، شکست بدهیم.

  • تست کاملا رایگان

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز در همین رابطه در حساب توییتر خود نوشت: وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای مراجعه حضوری به منازل مردم ندارد. پیگیری‌ها از طریق سامانه و با استفاده از اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت و کاملا رایگان انجام می‌شود. مراجعه تنها پس از طی مراحل اولیه تشخیصی و در صورت نیاز به پیگیری‌های بیشتر و با هماهنگی قبلی انجام خواهد شد.

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، از زمان شیوع ویروس کرونا در کشورمان تاکنون ۲ هزار و ۳۳۶ نفر مبتلا شده اند، ۷۷ نفر فوت کرده اند و ۴۳۵ نفر بهبود یافته‌اند.

کد خبر 489197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha