رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان با بیان این که معاینه شهروندان جلوی در منازل برای شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در دستور کار نیست، طرح «بیماریابی خانه به خانه کروناویروس» را تشریح کرد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، چند روز پیش اخباری از قول وزیر بهداشت منتشر شد مبنی بر این که برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا به درب منازل تمامی شهروندان مراجعه خواهیم کرد. موضوعی که به دلیل آسیب زا بودن طرح موجب واکنش و مخالفت بسیاری از شهروندان و رسانه‌ها قرار گرفت.

اکنون حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به ایلنا گفته که اجرای طرح «بیماریابی خانه به خانه کروناویروس» اینگونه نخواهد بود که تیم مذکور به درِ خانه تک‌تک شهروندان مراجعه کند.

عرفانی افزود: این پتانسیل بالفعل شده است، اما اینکه تیم‌ها وارد عمل شوند و با مراجعه به درِ خانه‌ها، معاینه شهروندان را انجام دهند، چنین دستور کاری نه بوده و نیست. تا زمانی که ضرورت نداشته باشد، ما به این اقدام متوسل نمی‌شویم.

وی افزود: یکی از نگرانی‌ها این است که امکان دارد ویروس توسط همین تیم‌ها منتشر شود. در شرایط کنونی لازم به ایجاد مزاحمت برای مردم نیست. تنها در موارد ضروری که ممکن است، پیش آید و پیگیری در منازل لازم باشد، اگر ظرفیت کادر درمانی پاسخگو نبود، از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در پاسخ به این پرسش که به طور مشخص چه زمانی از این تیم‌ها استفاده می‌شود، بیان کرد: این به آمار شیوع بستگی دارد. ما سناریوهای مختلفی پیش رو داریم. باید تا حدی که امکان افزایش ابتلای جمعیت وجود دارد، پیش‌بینی‌های لازم هم انجام گیرد. باید این نیروها سازمان‌دهی شوند که خوشبختانه مراحل اولیه آن انجام شده است.

عرفانی در رابطه با اظهارنظر معاون سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه میل به همکاری از سوی پزشکان حاضر در مطب‌ها ابراز شده ‌است، اما منوط به تامین پوشش با ایمنی بالا و امکاناتی برای جلوگیری از انتقال بیماری است، اظهار کرد: باید پرسید منظور از لباس ایمنی بالا چه تجهیزاتی است؟ بنده خودم پزشکی هستم که مطب دارم. در مطب خودم معاینه بیمار انجام می‌دهم و البته نیازی ندارم که لباس فضائی داشته باشم تا از ابتلای خودم جلوگیری کنم. ما پزشکان لازم است بیماری را بشناسیم و به تناسب آن اصول ایمنی را رعایت کنیم.

این مسئول گفت: انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می افتد. پزشک برای تشخیص آن دسته از بیماری‌هایی که ذرات تنفسی ایجاد می‌کنند، باید اقدام حفاظتی استاندارد مربوطه را رعایت کند. با هر مشکلی باید به تناسب خود آن مقابله کرد.

کد خبر 489089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha