مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا موجب خلوت شدن صف نانوایی‌ها شده درحالی‌که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از ابتلای شهروندان به این ویروس در نانوایی‌ها تدوین و ابلاغ کرده‌ است.

نانوایی

به گزارش همهشهری آنلاین به نقل از  ایرنا، درگذشته نانوایی جزو مشاغل پردرآمد جامعه به شمار می‌رفت و مجوز تأسیس نانوایی به‌سختی ارائه می‌شد اما با گذر زمان و ثابت ماندن قیمت نان در برابر افزایش چند برابری قیمت سایر اقلام، درآمد نانوایی‌ها سیر نزولی پیدا کرد.

افرادی که زندگی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ را تجربه کردند به‌خوبی به خاطر دارند که در یک نانوایی چند نفر مشغول به کار بودند و یک نفر نیز برای دریافت پول از مردم پشت دخل می‌نشست اما با گذر زمان این فرد از چرخه نانوایی‌ها حذف‌شده و کسی که وظیفه درآوردن نان از تنور را بر عهده دارد هزینه نان را نیز از مردم دریافت می‌کند.

اما هم‌اینک با گسترش ویروس کرونا نگرانی از تبادل پول‌های آلوده یا حضور در این مکان پرازدحام که در بیشتر مواقع فاصله افراد از یکدیگر به کمتر از ۱۰ سانتیمتر می‌رسد افزایش‌یافته و این وضعیت موجب خلوت شدن صف نانوایی‌ها شده است.

شمار زیادی از مشتریان نانوایی‌ها را افراد کهن‌سال و بانوان تشکیل می‌دهند و جوانان همانند گذشته گوش‌به‌فرمان مادر نبوده و در نانوایی‌ها حضور نمی‌یابند بنابراین افراد حاضر در نانوایی جزو طیفی هستند که در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند.

شمار زیادی از شهروندان برای حضور کمتر در نانوایی‌ها به نان‌های بسته‌بندی روی آوردند یا آن‌هایی که اعتقادی به خرید این قبیل نان‌ها ندارند به‌جای حضور روزانه در صف نانوایی، نان موردنیاز چند روز را یکجا تهیه می‌کنند.

یعنی شهروندان مصرف نان بیات و فریزری را به لذت نان داغ و تازه ترجیح داده و با یک‌بار حضور در نانوایی، نان موردنیاز یک هفته خود را تأمین می‌کنند تا با حضور کمرنگ در این اماکن خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند.

با بررسی وضعیت تعدادی از نانوایی‌ها مشخص شد که همچنان برخی از آن‌ها فردی برای دریافت وجه در نظر نگرفتند یا دستگاه کارت‌خوان ندارند و باید برای هزینه نان پول نقدی پرداخت کرد اما در مقابل برخی از فعالان در این حرفه نیز اقدام به استفاده از ماسک و حتی قرار دادن دستکش‌ها یک‌بارمصرف برای مراجعان کرده‌اند.

با این اوصاف بازهم مردم نگران چگونگی خرید امن نان هستند درحالی‌که به گفته مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دستورالعمل چگونگی عرضه نان به اتحادیه مربوطه ابلاغ‌شده است.

لیدا رفعتی دراین‌باره  گفت: چندی پیش نشستی با اعضای اتحادیه نانوایان برگزار شد و در این نشست هشدارها و توصیه‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داده‌شده است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین هدف معاونت بهداشتی کاهش زنجیره تماس بوده و در این راستا توصیه‌هایی به نانوایی شده است که مهم‌ترین آن‌ها شستن مستمر دست‌ها به‌ویژه پس از مراجعه به دستشویی (توالت) و روزانه یک نوبت استحمام است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با توجه به بروز بیماری‌های تنفسی (ویروس کرونا) و به‌منظور مقابله با شیوع و انتشار این بیماری و حساسیت ایجادشده در شهروندان مبنی بر رعایت موازین بهداشتی توسط متصدیان هم‌اینک مواردی در دستور کار تمامی نانوایی‌ها قرارگرفته است.

رفعتی ادامه داد: طبق دستورالعمل در هر نانوایی یک نفر تنها برای دریافت وجه باید به کار گرفته شود و این فرد به‌هیچ‌وجه نباید با تهیه و توزیع نان در ارتباط باشد.

وی بیان کرد: پس از برگزاری نشستی برای اتحادیه نانوایان، آن‌ها نیز مکلف شدند علائم ویروس کرونا نظیر تب، سرفه خشک و تنگی نفس را برای فعالان در این صنف تشریح کرده و انجام اقدام‌های پیشگیرانه را از متصدیان نانوایی مطالبه کنند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باید از ورود افراد متفرقه غیرمسئول به داخل کارگاه نانوایی خودداری کرد چراکه احتمال بیمار بودن افراد متصور است.

رفعتی افزود: استفاده از ماسک و کلاه مناسب توسط شاغلان در نانوایی‌ها، شستشوی مکرر دست‌ها به فاصله هر نیم ساعت یک‌بار و تعویض و شستشوی روزانه لباس‌ها نیز مورد تأکید قرارگرفته است

وی اضافه کرد: تمامی تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان بر روی آن قرار می‌گیرد باید به‌صورت روزانه و قبل از آغاز فعالت، ضدعفونی و گندزدایی شود.

وی ادامه داد: با توجه به ازدحام جمعیت و تشکیل صف در نانوایی، باید رعایت فاصله نیم متری از یکدیگر توسط متصدی نانوایی گوشزد شود و مردم هم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

گرم کردن نان در خانه ویروس را از بین می‌برد

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز دراین‌باره گفت: گرم کردن نان در خانه‌یکی از روش‌های از بین بردن میکروب است اما پیش از آن باید اصولی رعایت شود.

آرزو کاوئی توضیح داد: باید پیش از خرید نان از تمیز بودن دست‌ها اطمینان داشت در غیر این صورت باید دست‌ها را با آب و صابون شست همچنین نان را در داخل پارچه‌ای تمیز قرار داده و از قرار دادن آن بر روی صندلی و صندوق‌عقب خودرو پرهیز کرد.

وی گفت: فریز کردن و سرما تأثیری در از بین رفتن میکروب نان ندارد، یکی از عادات مرسوم مردم خرید نان بیش‌ازحد نیاز مصرف و فریز کردن آن است درحالی‌که بهتر است نان به‌اندازه نیاز خرید کرده تا هنگام مصرف تازه باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بااین‌وجود باید افرادی که اقدام به فریز کردن نان می‌کنند باید نان در تیکه‌های کوچک داخل پلاستیک قرار دهند.

کاوه‌ای ادامه داد: باید بسته‌بندی نان به‌صورت اصولی بوده تا نان با سایر مواد غذایی در تماس نباشد چراکه در غیر این صورت احتمال آلودگی زیاد است.

وی گفت: نان را باید به قطعات کوچک تقسیم‌بندی کرد تا هنگام گرم کردن در داخل ماهی‌تابه، توستر یا مایکروفر گرما به‌تمامی نقاط آن یکسان برسد.

طبق گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تا ۱۲ اسفند، حدود هفت هزار و ۸۰۲ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از چهار هزار و ۳۱۲ تن از آن‌ها تست گرفته‌شده و یک‌هزار و ۵۰۱ نفر مورد مثبت کرونا اعلام شدند همچنین ۶۶ فوتی و ۲۹۱ بهبودیافته به ثبت رسیده است.

تاکنون آزمایش سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در همدان مثبت بوده و این ویروس در همدان یک قربانی گرفته است.

کد خبر 488844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha