معاون فنی محیط زیست تهران درباره شیوه امحا پسماندهای بیمارستان‌ها مخصوصا بیمارستان‌های معین نگهداری بیماران کرونایی توضیحاتی داد.

زباله‌های مبتلایان به کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، مهرداد کتال محسنی معاون فنی محیط زیست تهران درباره شیوه امحا پسماندهای بیمارستانها مخصوصا بیمارستان‌های معین نگهداری بیماران کرونایی گفت: در این شرایط وزارت بهداشت بر اساس ضوابط دفع اصولی و امحا زباله‌های بیمارستانی و پسماندهای پزشکی موظف است برای شرایط ویژه و خاص که یک بیماری اپیدمی می‌شود و شرایط ویژه‌ای حاکم می‌شود زباله‌های پزشکی مربوطه را در قالب آن پروتکل امحا کند.

  • آهک‌پاشی چند باره در آراد کوه بر روی زباله‌های کرونایی

کتال محسنی در ادامه بیان کرد: جلسه‌ای را با حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان مدیریت پسماند تشکیل دادیم و مقرر شد پسماندهای پزشکی بیمارستانهای معینی که برای مداوا و پیشگیری بیماری کرونا انتخاب شدند به صورت ویژه و خاص جدا از سایر پسماندها جمع‌آوری شود و این پسماندها به جایگاه دفع پسماندهای بیمارستانی تهران (قسمتی از آراد کوه) منتقل کنند و آنجا به صورت ویژه دفع شوند. مثلا اگر سایر پسماندهای بیمارستانی را یکبار آغشته به آهک می‌کردند و هم اکنون لایه ایزالیسیون زیر را محکم‌تر و دقیق‌تر انجام دهند و دو تا سه لایه آهک‌پاشی شود و روی این زباله‌ها هم به همین صورت دو تا سه بار آهک‌پاشی انجام شود.

معاون فنی محیط زیست تهران در ادامه گفت: این پسماندها باید جدا از سایر پسماندهای بیمارستانی امحا شوند.

  • شیوه امحا زباله‌های خانگی کرونایی

کتال محسنی در ادامه درباره بیمارانی که در منازل نگهداری و قرنطینه شده‌اند و شیوه امحا زباله‌های آنها نیز گفت: به دلیل اینکه برخی از بیماران مبتلا به کرونا در منازل و یا سایر مراکز نگهداری می‌شوند و یا افرادی که مبتلا هستند ولی از ابتلای خود به کرونا اطلاع ندارند پسماندهای آنها از جمله ماسک دستکش و دستمال‌ها باید در نایلکس مخصوص ریخته شود و درب آنها به خوبی گره زده شود.

  • تمام زباله‌ها در آراد کوه باید امحا شوند/ بازیافت صورت نمی‌گیرد

معاون فنی محیط زیست در ادامه در پاسخ به این سوال که این زباله‌ها هم بلاخره با سایر زباله‌ها در آراد کوه مخلوط می‌شود چه تدبیری برای جلوگیری از این امر اندیشیده شده است نیز گفت: در این زمینه با توجه به اینکه وقتی این زباله‌ها داخل مخازن زباله برود با سایر زباله‌ها مخلوط می‌شود در این زمینه پیشنهاد دادم که زباله‌ها وارد فرآیند امحا زباله‌های عادی آراد کوه نشود که در نهایت پسماندها تر تبدیل به کمپوست شود و در نهایت این تصمیم گرفته شد که تا زمانی که این شرایط خاص بر تهران حاکم است این زباله‌ها به خط پرداش انتقال داده نشود و بازیافت و تفکیک و در نهایت تبدیل به کمپوست اتفاق نیفتد و همه این زباله‌ها به صورت ویژه امحا بشود.

کتال محسنی اظهار کرد: امکان تفکیک زباله‌ها وجود ندارد و حتی امکانات شهرداری هم کامل نیست که این زباله‌ها از مبدا یعنی منازل مردم به صورت مجزا و اصولی تفکیک و منتقل کند.

  •  امحا زباله‌ها نیز به صورت ویژه تا حاکم بودن شرایط فعلی

وی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است تا زمان حاکم بودن این شرایط ویژه امحا زباله‌ها نیز به صورت ویژه دیده شود. ضد عفونی مخازن و آموزش لازم به افرادی که این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند دیده شده و امیدواریم که دستگاه‌هایی که وظیفه اجرایی دارند این مسائل را رعایت کنند تا تبعات آن به حداقل ممکن برسد.

  • زباله‌سوزهای مخصوص و استاندارد برای امحا زباله‌های کرونایی نداریم

معاون فنی محیط زیست تهران در ادامه درباره شیوه سوزاندن این زباله ها گفت: بحث سوزاندن این پسماندها مطرح نیست چون با سوزاندن این پسماندها بحث آلودگی هوا پیش می‌آید و زباله‌سوزهای مخصوص و استاندارد برای این کار در کشور وجود ندارد. از سایر اندیشمندان و صاحب‌نظران درخواست می‌کنیم که هر نظری در این رابطه دارند ارائه دهند تا این مشکل را حل کنیم.

کد خبر 488382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha