چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

چراغ‌بران از آیین‌های ویژه نوروزی است که همه ساله قبل از سال نو در شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

چراغ بران

همشهری‌آنلاین: نوروز در استان چهارمحال و بختیاری مانند سایر نقاط کشور با آیین‌های مختلفی برگزارمی‌شود، اما در این میان شهرکردی‌ها رسم جالبی به نام چراغ‌بران دارند که نسبت به سایرآیین‌های نوروزی منحصربفرد است.

همه شهرکردی‌ها یا کسانی‌که قبل از سال‌نو این فرصت را داشته‌اند که در شهرکرد باشند،  صحنه‌های زیبا و به‌یادماندنی رفت و آمد کوچک و بزرگ، پیر و جوان و مرد و زن را که چراغ روشنی در دست دارند هرگز از یاد نمی‌برند.

چراغ به‌دستان کسانی هستند که رسم چراغ‌بران را به‌جا می‌آورند. چراغ‌بران همه‌ساله و ساعاتی قبل از تحویل سال در امامزدگان دوخاتون شهرکرد برگزار می‌شود.

یک‌هفته مانده به آغاز سال نو متولی امامزادگان دوخاتون برای انجام این آیین تمام صحن، حیاط و حرم را غبارروبی و با گلاب معطر می‌کند و برای انجام مراسم چراغ امامزادگان را تمیز و برای انجام مراسم پر از نفت می‌کند. حتی برخی این نفت را هم نذر امامزادگان می‌کنند و قبل از انجام مراسم به عنوان هدیه و نذر تحویل متولیان می‌دهند.

مراسم این‌گونه است که مردم شهرکرد چند روز قبل از سال نو، انواع چراغ‌های روشنایی نفتی خانه‌های خود مانند لامپا، گردسوز، لاله‌سوز و فانوس را برای انجام مراسم تمیز می‌کنند و کنار می‌گذارند. چند ساعتی مانده به زمان سال تحویل، متولیان امامزادگان «حلیمه‌خاتون» و «حکیمه‌خاتون» چراغ مخصوص مراسم را روشن می‌کنند و آماده برگزاری مراسم می‌شوند.

مردم هم قبل از انجام مراسم در ابتدا سفره‌های هفت‌سین خود را در خانه پهن می‌کنند و منتظر حلول سال نو می‌شوند. در این میان یکی یا دو نفر از اعضای خانواده به نیابت از دیگر اعضا چراغ خاموش را برمی‌دارند و راهی امامزدگان دوخاتون می‌شوند. برخی هم رسم دارند به صورت خانوادگی در این مراسم شرکت کنند.

البته در این میان برخی افراد نیابت خانواده‌های دیگر را نیز برعهده می‌گیرند. مثلا خانواده‌ای مریض دارند و نمی‌توانند در مراسم شرکت کنند یا پیر و ناتوان هستند و نمی‌توانند زیاد راه بروند. به‌همین دلایل برخی افراد به خانه‌های آنها می‌روند، چراغ خاموش آنها را هم برمی‌دارند و با خود می‌برند.

شهرکردی‌ها با ورود به صحن امامزادگان دوخاتون سراغ متولی می‌روند. متولی هم که چشم به‌راه آنهاست چراغ‌ها را از آنها می‌گیرد و با آتش چراغ امامزادگان روشنشان می‌کنند. روشن‌کردن چراغ هم به همین راحتی‌ها نیست، زیرا افراد باید صف طولانی‌ای را پشت سر بگذارند تا نوبتشان شود. گفتنی این روزها بین زوج‌های جوان که در خانه‌هایشان کمتر چنین چراغ‌هایی وجود دارد رسم است که با خود شمع می‌برند تا آنها را با چراغ امامزادگان دوخاتون روشن کنند.

بعد از روشن‌شدن چراغ‌ها این‌بار نوبت زیارت امامزادگان دوخاتون فرا می‌رسد. مردم بعد از زیارت و نذر و دعا و آرزوی سالی خوب و پربرکت راهی خانه‌هایشان می شوند. وقتی آنها پا از امامزادگان بیرون می‌گذارند شهر هر لحظه زیباتر و دیدنی‌تر می‌شود. بعد از رسیدن به خانه، چراغ‌ها را در سفره هفت‌سین می‌گذارند و منتظر حلول سال نو می‌نشینند.

کد خبر 488224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha