افرادی که برای گذراندن دوره آموزشی به تهران رفته بودند، آموزش‌های لازم را درخصوص مواجهه با کرونا و راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی دریافت کرده‌اند. بنابراین به زودی آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا در رشت آغاز به کار می‌کند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، با تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان دستگاه‌های آزمایشگاهی خریداری شده به استان وارد می‌شود و به صورت مستقل، کیت‌های تشخیص کرونا را در اختیار خواهد داشت.

مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی 

مرکز آموزشی درمانی رازی رشت فقط به بیماران دارای عفونت تنفسی و مشکوک به کرونا خدمات‌رسانی می‌کند. بیمارستان‌های امینی لنگرود، بیمارستان شهید نورانی تالش، بیمارستان نیکوکار املش، بیمارستان رسالت ماسال، بیمارستان شهدای رضوانشهر و بیمارستان قدیمی لاهیجان به ترتیب اولویت جزو بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری هستند. بیمارستان رسول اکرم(ص) هم آماده خدمات‌رسانی به مبتلایان است. در تمام بیمارستان‌های استان یک بخش برای بیماران مبتلا به عفونت تنفسی اختصاص یافته است.

تاکنون ۱۴۰۰ تخت به بیماران مبتلا به کرونا در گیلان اختصاص داده شده و ۱۷ تخت دارای استانداردهای مقابله با ویروس هم برای مداوای بیماران در بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) در نظر گرفته شده‌است. با توجه به شیوع این ویروس و احتمال افزایش مبتلایان، تمهیدات لازم برای راه‌اندازی بیمارستان سیار در گیلان با ظرفیت ۳۶۰ تختخواب اندیشیده شده است. برای جلوگیری از اشغال شدن خط ۱۱۵ و درخواست راهنمایی درباره کرونا، مردم می‌توانند با ۴۴۰۱ تماس بگیرند.  

۶۲ پایگاه اورژانس استان در آماده‌باش هستند. ۴ دستگاه آمبولانس ویژه انتقال بیماران کرونایی رشت اختصاص داده شده است و بیماران با این آمبولانس‌ها منتقل خواهند شد تا سایر آمبولانس‌ها آلوده نشوند. آمبولانس‌های پشتیبان نیز برای انتقال بیماران کلیه شهرستان‌ها نیز اختصاص یافته است.

نحوه برخورد با بیماران مشکوک به کرونا به کلیه پرسنل اورژانس استان ابلاغ شده و بخش مدیریت اعزام‌های بین بیمارستانی در حالت آماده‌باش است.

جمعیت هلال احمر گیلان با شماره ۱۱۲ برای آشنایی مردم با ویروس کرونا و چگونگی مقابله با آن پای کار آمده است و فایل آموزش صوتی آشنایی با ویروس کرونا بر روی خط ۱۱۲ با شماره‌گیری عدد ۳ در استان‌های گیلان و تهران فعال شده است. طبق آمار ۸۲ نفر در استان به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۱۷ نفر جان باخته‌اند.

وضعیت بازارهای استان

در بازار ساحلی آستارا با این‌که همچنان دایر است ولی به علت کرونا، از داد و ستد شب عید خبری نیست. بازار هفتگی صومعه‌سرا نیز به صورت موقت تعطیل شده است.

توزیع غذا و مواد خوراکی در بقاع و اماکن متبرکه استان تا اعلام رفع خطر آلودگی عمومی کرونا ممنوع اعلام شده است.

ضدعفونی و استریل درهای ورودی و خروجی بقاع متبرکه، ضریح مطهر، جامهری، سرویس بهداشتی، زائرسرا و غیره به‌ طور دائم در بازه‌ زمانی مناسب انجام می‌شود. مقرر شده صنوف با استفاده از ماسک و دستکش اقدام به ارائه خدمت به مردم کنند. تمهیدات لازم برای تهیه ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده فراهم شده و اقلام بهداشتی و لوازم حفاظت شخصی در مراکز بهداشت و داروخانه‌های شهر در حال توزیع ‌است.

تب‌سنجی مسافران ورودی

براساس هماهنگی‌های انجام شده با استانداری گیلان، غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان با تب‌سنجی و بررسی علائم ابتلا به ویروس کرونا در حال‌ اجراست. پروازهای شرکت‌های هواپیمایی از فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت هم لغو شده است. پس از هر پرواز سالن‌های این فرودگاه بین‌المللی ضدعفونی می‌شود.

اجازه به دستگاه‌ها برای دورکاری

مدیران دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و انقلابی و بانک‌ها اجازه داده شد تا سقف یک‌سوم کارمندان خود را کاهش دهند.  

ساعات کار تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بانک‌ها و شوراهای اسلامی گیلان تا اطلاع ثانوی با محدودیت زمانی خواهد بود. مطابق تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با گسترش کرونا در استان، ساعت کار تمامی این بخش‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ تعیین شده است. همچنین بر اساس دستور قضایی دادستان استان و هماهنگی اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت با توجه به شیوع ویروس کرونا، عرضه هرگونه قلیان در تاسیسات گردشگری دارای مجوز، غیرقانونی و ممنوع است. پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی استان بنا به تصمیم کشوری انجام نمی‌شود.

مراکز آموزشی، علمی و دانشگاهی گیلان همچنین سالن‌های ورزشی، استخرها و تالارهای عروسی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده است. سپاه قدس گیلان در رشت، گندزدایی و پاک‌سازی اماکن حساس و همچنین نقاط شهری را به وسیله کیت‌های ویژه ضدعفونی آغاز کرده‌است.

کد خبر 487999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha