فیلم‌هایی که به نوعی به بیماری‌های واگیر ویروسی پرداخته‌اند عمدتا در گونه‌ وحشت یا ترسناک طبقه بندی می‌شوند. این ژانر از محبوب‌ترین و یکی از پر تولیدترین گونه‌های سینمایی به شمار است.

با  فیلم‌های ویروسی هالیوود آشنا شوید

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: سینمای حال حاضر هالیوود به سبب پیشرفت شگفت‌انگیز تکنولوژی در ژانرهای حادثه‌ای، آخرالزمانی (آپوکالیستی)، علمی تخیلی و سایبرپانک به تولیدات منحصر بفردی دست پیدا کرده است. فیلم‌هایی با موضوع بیماری فراگیر بشری درجا مربوط به ژانر ترسناک می شوند. چراکه در مرتبه اول این وحشت و ترس است که توجه مخاطب را جلب می‌کند.

ژانر ترسناک به مانند ژانر علمی -تخیلی زیر مجموعه فراوان دارد.گاهی نیز ژانر ترسناک با ترکیب شدن با ژانر های دیگر(البته با محوریت ترس و وحشت) مبنای روایت یک فیلم سینمایی می‌شود. پس یک فیلم سینمایی مربوط به ژانر ترسناک می‌تواند حتی موضوع علمی تخیلی داشته باشد و یا حتی در ژانر تریلر نیز روایت داشته باشد. با اینهمه قواعد این ژانر فراگیر می‌گوید فضای فیلم باید کابوس‌گونه باشد و هرچه بیشتر و موثر تر باعث گردد تا مخاطب عمیقا درگیر ترس ناخودآگاه قرار بگیرد. در این راستا در فیلم ترسناک مستقل یا ترکیبی؛ نورپردازی پرکنتراست می باشد و محیط رمزآلود و بشدت ناشناخته جلوه‌گری می کند. یک نکته مهم دیگر ابزار سازی در فیلم ترسناک است.گاهی یک موضوع ترسناک و ناشناخته به سبب قوت داستان می‌تواند کل عناصر روایی فیلم را تشکیل دهد. و گاهی وجود مثلا یک عامل بیماری و یا یک هیولا ترس را به سراسر داستان منتقل می‌کند.

در ۲ دهه اخیر ژانر علمی تخیلی و بعدتر ژانر سایبرپانک به همراه ژانر حادثه‌ای فیلم‌هایی با موضوع شیوع بیماری را در برمی‌گیرند. ۱۰ فیلم زیر هرکدام به نوعی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها در این گونه سینمایی بودند. 

آقای ونسان Monsieur Vincent محصول ۱۹۴۷ 
این فیلم که درباره زندگی «ونسان دو پل» کشیش و نیکوکار قرن هفدهم است، چالش‌های وی را در کمک به فقرا و نیازمندان، در دوران شیوع مرگ سیاه در اروپا به تصویر می‌کشد.
اُمگا من  The Omega Man محصول ۱۹۷۱
فیلمی با حضور چارلتون هستون در ژانر اکشن، علمی تخیلی، ژانر فاجعه، ترسناک، و درام به کارگردانی بوریس ساگال است.
۱۲ میمون 12 Monkeys محصول ۱۹۹۵
فیلمی در ژانر علمی تخیلی و نئو نوآر محصول ۱۹۹۵ آمریکا و به کارگردانی تری گیلیام است. در این فیلم بروس ویلیس، برد پیت، مادلین استو، کریستوفر پلامر و دیوید مورس حضور دارند.
شیوع  Outbreak محصوال ۱۹۹۵
فیلمی آمریکایی در سبک اکشن، مهیج، و علمی–تخیلی به کارگردانی ولفگانگ پترسن است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد.
زئیر، سال ۱۹۶۷. در یک اردوگاه سربازان مزدور، یک بیماری عفونی مرموز توجه مقامات بهداری ارتش آمریکا را جلب می‌کند و دکتر «سام دانیلز» (هافمن) مأمور بررسی می‌شود.
تب کابین Cabin Fever محصول ۲۰۰۲
یک فیلم فیلم کمدی ترسناک آمریکایی محصول سال ۲۰۰۲ است که توسط الی راث کارگردانی شده‌است.
۲۸ روز بعد  28 Days Later محصول ۲۰۰۲
فیلمی پسارستاخیزی در سبک علمی-تخیلی و ترسناک به کارگردانی دنی بویل با بازی کیلین مورفی محصول سال ۲۰۰۲ است.
به دنبال رؤیا  Dreamcatcher محصول ۲۰۰۳
فیلمی است آمریکایی در سبک علمی-تخیلی و ترسناک ساخته سال ۲۰۰۳ به کارگردانی لارنس کاسدان که برپایه رمانی به نام کابوس‌گیر نوشته استیون کینگ ساخته شده‌است.
بازیگر اصلی این فیلم، مورگان فریمن است که نقش سرهنگ آبراهام کرتیس را ایفا می‌کند، سرهنگی دست‌به‌هفت‌تیر که سال‌ها است به شکار موجودات فرازمینی که سعی می‌کنند
به کره زمین رخنه کنند اشتغال دارد.
۲۸ هفته بعد 28 Weeks Later محصول ۲۰۰۷
شیوع  Contagion محصول ۲۰۱۱
 فیلم آمریکایی در ژانر مهیج به کارگردانی استیون سودربرگ است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. ماریون کوتیار، مت دیمون، لارنس فیشبرن، جود لا، گوئینت پالترو و کیت وینسلت بازیگران این فیلم هستند.
داستان این فیلم الهام گرفته و تحت تاثیر از بیماری‌های واگیردار در دهه اول سال ۲۰۰۰، همچون شیوع نوعی از کروناویروس به نام سارس در سال ۲۰۰۲ و آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ است.
به دلیل ترس عمومی از کرونای جدید در جهان و تشابه‌ داستان فیلم با وقایع مربوط به شیوع کروناویروس ووهان؛ سال‌ها پس از اکران فیلم، بار دیگر این فیلم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
جنگ جهانی زد    World War z محصول ۲۰۱۳
فیلمی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی مارک فورستر بر مبنای رمان پرفروش "جنگ جهانی زد: تاریخ شفاهی جنگ زامبی" نوشته مکس بروکس است.
برد پیت در این فیلم در نقش یک مامور سازمان ملل به نام جری لین بازی می‌کند که سفری بین‌المللی را علیه زمان شروع می‌کند تا مانع از شیوع نسل زامبیها شود.
او در کنار تلاش برای نجات جان مردم عادی، باید از خانواده خود نیز در برابر حمله زامبی‌ها محافظت کند.

کد خبر 487864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha