نمایشگاه مروری بر چهار دهه آثار سیدمحمد احصایی در گالری بوم با فراگیر شدن ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمد؛ این در حالی است که تهران پس از سال‌های دراز شاهد نمایشی انفرادی از این چهره ماندگار خوشنویسی ایران است.

سيدمحمد احصايي

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه که از ۲۰ دی آغاز شد و با استقبال شایان توجه مردم قرار بود تا ۱۶ اسفند دایر باشد، چند روزی است به سبب جوگیری از اشاعه بیماری کرونا به حالت تعلیق درآمده و اعلام شده تا اطلاع ثانوی تعطیل است. در این مجموعه نمونه‌هایی شاخص از آثار این هنرمند پیشگام و پیشکسوت به نمایش درآمده است که از سال ۱۳۵۴ به بعد خلق شده‌اند و شامل نمونه‌هایی از مجموعه‌های شناخته‌شده مانند عشق، آن، محبت، الفبای ازلی و... است.

اما در میان این مجموعه دو اثر خاص توجه بسیاری از مخاطبان را به شکل متفاوت به خود جلب می‌کند؛ مرثیه برای دریاچه ارومیه و مرثیه برای دریاچه هامون. ذات اعتراضی و کنشگر این دو اثر نقاشی‌خط امر کمتر دیده‌شده در وادی این گونه هنری است. احصایی درباره مرثیه برای دریاچه ارومیه که سال ۱۳۹۲ خلق شده می‌گوید: چند سال پیش هنرمندان نقاش به خشک شدن دریاچه ارومیه واکنش نشان دادند. من آن زمان ایران نبودم و بعدها اثری با این موضوع خلق کردم که عناصر نمادین مانند رنگ خاک، هجوم تلخی‌ها و فشارهایی که بستر دریاچه را تنگ کرده در آن دیده می‌شود.

احصایی افزود: در همین راستا دریاچه هامون ماجرایی مشابه و حتی مصیبت‌بارتر دارد، زیرا اطراف آن زندگی جریان دارد اما خشک شدن دریاچه تأثیر خیلی بدی بر آن گذاشته است. این مسئله سال‌های طولانی است رخ داده و بیشتر مرا متأثر می‌کند چون یک منطقه بزرگ و آباد در ایران تبدیل به منطقه‌ای خشک و فقیر شده است. بنابراین اثر دوم را با عنوان مرثیه برای دریاچه هامون سال ۱۳۹۳ به صورت مستقل کار کردم.

او درباره نمایشگاه هم گفت: این نمایشگاه مجموعه‌ای است که در طول ۴۰ سال توسط آقای هاشم‌ نیا مدیر گالری بوم گردآوری شده و آثاری را که از من یا گالری‌ها و حراج‌ها خریداری کرده‌اند به نمایش گذاشتند. این مجموعه به نوعی نماینده سال‌های مختلفی است که کار کردم و آثار کلاسیک، مدرن و مینی‌مال در نمایشگاه دیده می‌شود. حتی تعدادی از کارها آن‌قدر متفاوت از سایر آثارم هستند که ممکن است برای بیننده قابل‌باور نباشد این کارها را یک نفر خلق کرده است.

این دوازدهمین نمایشگاه گالری بوم است و به روال همیشگی آن تمامی آثار به نمایش درآمده در زمره گنجینه این گالری با هدف حمایت از هنر ایران ارائه می شود و جنبه فروش ندارد. البته چهار اثر از نمایشگاه احصایی به گنجینه شخصی هنرمند تعلق دارد. او متولد ۱۳۱۸ قزوین است و در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی آوازه بین‌المللی دارد.

کد خبر 487828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha