2 هزار و 590 پلاک در بافت فرسوده شمال تهران شناسایی شده که بخش عمده آن در محله های قیطریه، چیذر ، گلابدره ، امامزاده قاسم(ع) ، دربند و تجریش و در محدوده میدان شناسا تا آبک ، حاشیه بلوار کاوه و پاتوق میدان بنفشه در قیطریه ، میدان باغ شاطر در دربند، میدان امامزاده قاسم(ع) و محله چیذر قرار دارد.

فرسوده

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: به گفته مسئولان شهری منطقه یک، یکی از مشکلات نوسازی نشدن بافت های فرسوده ناکارآمدی مشوق های بافت فرسوده و پهنه بندی طرح تفصیلی است. «پروانه نژاد بهرام» عضو شورای اسلامی شهر تهران طی روزهای گذشته همراه شهردار منطقه یک از محله هایی که بافت فرسوده دارند بازدید کرد. نژاد بهرام در گفت وگو با خبرنگار همشهری آنلاین توجه به ظرفیت های گردشگری منطقه یک را در اجرای طرح های نوسازی این منطقه مهم دانست. 


65 هکتار از منطقه یک در بافت فرسوده قرار دارد که با توجه به وسعت منطقه یک می توان گفت بافت فرسوده حدود 4/1 درصد از مساحت منطقه را شامل می شود. قیطریه، امامزاده قاسم (ع) و گلابدره ، چیذر و دربند 5محله ای هستند که بیشترین بافت فرسوده را دارند. اگرچه در تجریش به خصوص در محدوده بازار تجریش و در محله اوین هم می توان ساختمان هایی با بافت فرسوده را مشاهده کرد. طبق وعده مسئولان پروژه های بهسازی مشارکتی میدان شناسا و آبک و حاشیه بلوار کاوه و پاتوق بنفشه سال آینده با اعتبار سازمان نوسازی شهر تهران اجرایی خواهد شد و 2پروژه تجمیع 10 و 20 پلاک نیز به عنوان پروژه پیشتاز سازمان نوسازی در دست اقدام است. به گفته «غلامرضا رنجبر» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه یک از ابتدای سال 1380 تاکنون 530 پروانه در بافت های فرسوده صادر شده که میانگین آن 27 پروانه در هر سال است. سال 1391 با صدور 107پروانه بیشترین آمار را در این زمینه دارد.

سرعت بخشی به نوسازی با  مشارکت شهروندان
بافت فرسوده در هر منطقه ویژگی هایی دارد که ممکن است با سایر مناطق شباهت ها و تفاوت هایی داشته باشد. نژاد بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران درنظر گرفتن این ویژگی ها را در روند نوسازی مناطق مهم می داند و می افزاید:« به دلیل تفاوت هایی که میان بافت های فرسوده مناطق مختلف وجود دارد لازم است راهکارهای متفاوتی برای رسیدن به نوسازی ارائه شود و به همین دلیل  یک دستورالعمل یا توصیه خاص را نمی توان ارائه داد. منطقه یک بافت هایی روستایی و حاشیه ای داشته که به شهر ملحق شده اند. به دلیل قرار گرفتن این منطقه در شمال شهر تصور می شود بافت فرسوده ندارد. درحالی که منطقه ای قدیمی و از نظر اقتصادی و ارزش افزوده املاک متفاوت تر از سایر نقاط تهران است. به همین دلیل اجرای برنامه هایی متناسب با ویژگی های منطقه ضرورت دارد.» عضو شورای اسلامی شهر با بیان فعالیت دفاتر نوسازی  در منطقه یک می گوید:« با توجه به بافت منطقه یک به نظر می رسید نیازی به استقرار دفاتر نوسازی در منطقه یک نیست. اما یکی دوسال  است که این دفاتر در منطقه یک مستقر شده و فعالیت خود را جدی انجام می دهند تا راهکارهای مناسب را برای اجرای طرح های نوسازی به شهروندان ارائه دهند. الگوی نوسازی در این منطقه با مناطق دیگر کاملاً متفاوت است. محله های گلابدره ، امامزاده قاسم(ع) و آبک به ایجاد امنیت اجتماعی و بهسازی محیطی نیاز دارد. علاوه بر اینکه محله امامزاده قاسم(ع)  ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد که باید در روند نوسازی در نظر گرفته شود. این محله  امامزاده، چنار کهنسال  و گرمابه قدیمی دارد. امامزاده قاسم(ع) یکی از زیارتگاه های مهم در شمال شهر است که به عنوان مکان زیارتی با سابقه ای تاریخی اهمیت دارد. حمام ثبت میراث شده است و درخت چنار کهنسال هویت این محله به شمار می آید. با توجه به ظرفیت های منطقه این قابلیت وجود دارد که روند نوسازی بافت فرسوده محله سرعت یابد. با توجه به ارزش افزوده ای که منطقه یک دارد، طرح توسعه محله ای می تواند میزان مشارکت کنندگان برای نوسازی را افزایش دهد. امیدواریم با فعالیت دفاتر نوسازی شاهد سرعت گرفتن نوسازی بافت های فرسوده در منطقه یک باشیم.» 
 

کد خبر 487826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha