۳۰ سال سیگار کشیدن یک مرد ۵۲ ساله ناپسندتر است یا آشنا نبودن یک پسر ۲۲ ساله با آندرئا بوچلی؟ اگر شما مهران مدیری یا هوادار او باشید، البته که نشناختن خواننده ایتالیایی ذنب لایغفر است؛ گناه نابخشودنی!

مهران مديري و آرون افشار در دورهمي

همشهری آنلاین – مهدی فروتن: کمدین نامدار تلویزیون ایران که گاهی هم به سینما سر می‌زند، حالا دیگر سلطان بی‌چون و چرای سه روز پایان هفته مردم ایران است؛ الهه کتابخوانی و حال‌گیری. در تک‌گویی‌هایش در «دورهمی» به زمین و زمان گیر می‌دهد و از وقتی در مقام یک کتابخوان حرفه‌ای به «کتاب‌باز» سروش صحت رفته و بخشی از یک نمایشنامه ویلیام شکسپیر را از بر خوانده، چنان به کتاب نخواندن مردم و مهمان‌هایش گیر می‌دهد که بیا و ببین.

همین دو سال پیش بود که مدیری نخستین فیلم خود را در مقام کارگردان در سینما ساخت. بعد بچه‌های عکاس و خبرنگار را عصر یک روز پنجشنبه به یکی از هتل‌های تهران دعوت کرد تا از «ساعت پنج عصر»ش رونمایی کند. با پیرهنی سفید آن بالا نشست و اندکی که گذشت، سیگاری گیراند و برابر دیدگان عکاسان و خبرنگاران، پک زد و دود بیرون داد. هر چه نباشد، او مهران مدیری است؛ کسی که عصر سیگار می‌کشد و شب می‌رود در تلویزیون همه را از دم تیغ نصیحت می‌گذراند.

او «ساعت پنج عصر» را می‌سازد تا رکورد فروش سینمای ایران را بزند و اگر فیلم‌ش بیش از ۱۰ میلیارد تومان نمی‌فروشد، طبعا ایراد از تماشاگران است که نمی‌دانند او چه ساخته است. در «دورهمی» از مهمانان هدیه و یادگاری می‌گیرد که حراج کند و بزند به زخم زندگی نیازمندان. حالا اگر آن حراج هرگز برگزار و سرنوشت هدیه‌ها معلوم نمی‌شود، حرجی بر مدیری نیست. کسی چه می‌داند؛ شاید در انبوه کتاب‌هایی که او خوانده و از بر است، چیزی درباره وفای به عهده ننوشته‌اند.

در شهر کورهای کتاب‌نخوان، این پادشاه یک‌چشم است که می‌تواند از جایگاه دانای کل در قاب تلویزیون بایستد و یک خواننده ۲۲ ساله را سرزنش کند که چرا آندرئا بوچلی و لوچیانو پاواروتی را نمی‌شناسد. که اگر کتاب می‌خواند، این خواننده‌های سرشناس ایتالیایی را می‌شناخت. کسی هم نمی‌تواند و نباید بپرسد در دوران اوج همه‌گیری بیماری کرونا چگونه سازندگان «دورهمی» مردم را در یک فضای سربسته دور هم جمع می‌کنند و دغدغه انتقال ویروس ندارند.

کسی نمی‌داند چرا در آن سازمان کسی نیست پاسخ بدهد وقتی همه جای ایران در آستانه تعطیلی است، اهالی «دورهمی» چگونه زیرنویس می‌روند که اگر مردم می‌خواهند در برنامه حاضر شوند، به این شماره پیامک بزنند یا به آن سایت بروند و نام‌نویسی کنند. شاید ارزش قائل شدن برای جان و سلامتی مردم را در کتاب‌ها نمی‌نویسند و شاید در دنیای مدیری‌ها، مهم فقط کتاب خواندن است و از بر کردن.

در آن سو، یکی هم پیدا می‌شود به نام سیدشهاب‌الدین حسینی که در میانه‌های بهمن‌ماه برای مردم نازنین ایران سینه چاک می‌کند و وقتی همه ایران درگیر مبارزه با یک ویروس مرموز و مرگبارند، پاشنه ورمی‌کشد و می‌رود سفارت فرانسه تا در یک روز زیبا، نشان شوالیه بگیرد. مهم همان نشان شوالیه گرفتن است و گفتن از خواهرزاده‌های نیمه‌ایرانی-نیمه‌فرانسوی که آن سوی دنیا بی‌دغدغه تحریم و هر چه، روزگار می‌گذرانند.

مهم این است که دایی‌شان اینجا می‌خواهد با گرفتن نشان شوالیه برای صلح و دوستی بیشتر میان ملت‌ها بکوشد. حالا وقت‌ش هم که برسد، حسینی حتما از تحریم‌کنندگان مردم نازنین ایران به سفیر عزیز فرانسه شکوه خواهد کرد. حیف نیست این بازیگر سرشناس عصر روز زیبای زمستانی خود را با گفتن از تحریم و درد مردم سرزمین مادری خود نازیبا کند؟ مهم همان نشان شوالیه است که بر سینه حسینی می‌نشیند تا او از علاقه‌اش به اریک امانوئل اشمیت بگوید.

شاید بهتر باشد ما مردم عادی در این زمانه سخت و تنگ مشاهیرمان را با چهره‌های نامدار خاور و باختر قیاس کنیم؛ آنها که در سختی‌ها کنار مردم خود می‌مانند و از آنچه از جیب مردم اندوخته‌اند، مالیات می‌دهند و برای کاستن از رنج مردم هزینه می‌کنند. اگر در این روزها از این هزینه کردن‌ها نام و نشان دیدید، به ما هم خبر بدهید تا روزمان بسان عصر شوالیه‌ای شهاب حسینی «زیبا» و پر از صلح و دوستی شود.

کد خبر 487739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    6 0
    امروز برای یک کار بانکی 20 دقیقه ای حدود 100 دقیقه در بانک معطل شدم و شاهد 6 مورد درگیری مشتریان و کارمندان بودم. مقاله شما به جز افزودن به ناراحتی و تنش مردم چیزی ندارد. فضای جایزه فرهنگی جای بحث سیاسی تحریم ها نیست. تخریب یک مجری به بهانه یک پک سیگار دوسال پیش هم بسیار مغرضانه است. شما برای آرامش مردم در این روزها چه دارید؟
  • الهام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    3 0
    خشم نویسنده این مطلب ازمواضع به حق شهاب حسینی درواکنش به سلبریتی های وطن فروش کاملا"هویداست. دریافت نشان شوالیه ازسفارت فرانسه اساسا"چه ارتباطی باکرونادارد؟؟؟سیگارکشیدن مهران مدیری هم چیزی ازارزشهایش نمی کاهد. باانصاف باشیم.
  • مریم IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    4 0
    شهاب حسینی به سفارت فرانسه دعوت شده بود نمی رفت؟ باید چیکار میکرد؟ چون تو کشور کروناست باید نمیرفت سفارت فرانسه؟ نباید از صلح و دوستی و اریک امانوئل اشمیت حرف میزد؟ چرا؟ برای همدردی باید چیکار میکرد نمیرفت سفارت فرانسه جایزه اشو بگیره؟ واقعا متاسفم برای این متن مزخرف