پایگاه اطلاع رسانی آستان حضرت معصومه (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد که یادداشت اخیر منتشر شده در این پایگاه در واکنش به تصمیمات اخیر شورای تامین استان قم، «بیانیه‌» و نظر این نهاد نیست بلکه نظر شخصی نویسنده بوده و این آستان آماده همکاری در پیشگیری شیوع کرونا است.

ضد عفونی حرم حضرت معصومه در برابر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س)، در این جوابیه با تاکید بر اینکه محتوای این یادداشت با سیاست‌های آستان مقدس در تضاد است، مشارکت با شورای تامین استان در راستای پیشگیری از شیوع کرونا را اعلام می‌کند.

در این جوابیه آمده است: به دنبال انتشار یادداشتی با عنوان «آرامش و سکینه عمومی تنها واکسن شناخته شده برای مقابله با یک اپیدمی/معماری ایمانی حریم فاطمی سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا» در کانال و پایگاه خبری آستان مقدس، برخی از شبهات و برداشت‌های نادرست مطرح شده که مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان جوابیه‌ای را صادر کرده است.

در جوابیه آستان معصومی اضافه شده است: این مطلب فقط یک «یادداشت» و نظر شخصی نویسنده بوده و مطرح شدن این مطلب به عنوان «بیانیه» آستان مقدس در برخی از رسانه‌ها کار نادرست و غیراخلاقی است؛ البته با فرد خاطی که بدون هماهنگی های لازم «یادداشت» مذکور را بارگذاری کرده است، برخورد خواهد شد.

در این جوابیه افزوده شده است: محتوای این یادداشت برخلاف سیاست‌های رسمی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) است، چرا که میان آستان مقدس و شورای تامین استان قم در مناسبت های مختلف، همکاری‌های بسیاری رقم خورده است.

در این جوابیه تصریح شده است: مسئولان آستان حضرت معصومه(س) همانند دیگر مسوولان استان و کشور به ویژه مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قم و وزارت بهداشت و درمان به فکر سلامت زائران بوده و تاکنون نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در این جوابیه آمده است: ناگفته نماند که بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) سال‌هاست که پناهگاه مردم بوده و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) و گرفتاران زیادی با توسل به ایشان دردها و مشکلات خود را رفع کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی آستان معصومی ساعاتی پیش با انتشار یادداشتی، مصوبه اخیر شورای تامین استان قم مبنی بر تعطیلی موقت نمازجماعت در این مکان مقدس با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا را اقدامی اشتباه و غیر ایمانی و بی تاثیر دانسته و آن را ناشی از ضعف شناخت ساختارهای دینی جهان اسلام ارزیابی کرده بود..

 این یادداشت، به تفصیل در خصوص مواردی چون ریشه و اهداف پشت پرده شیوع کرونا و همچنین ویژگی های آنتی باکتریایی سازه های حرم مطهر و دیگر موضوعات مطرح شده در خصوص مصوبه اخیر شورای تامین استان در عدم برگزاری اجتماعات مطالبی بیان کرده بود.

در این یادداشت آمده بود: آرامش و سکینه عمومی تنها واکسن شناخته شده برای مقابله با یک اپیدمی عنوان و بیان شده معماری ایمانی حریم فاطمی سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا می باشد.

این یادداشت بازتاب گسترده و متفاوتی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت.

تحولات یاد شده در حالی است که در پی شیوع نسبی بیماری کرونا در قم مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سایر نهادها و ارگان ها سلسله اقداماتی را برای مهار این بیماری و مقابله با تبعات بهداشتی، روانی و اقتصادی آن در دستور کار قرار دادند.

از جمله این اقدامات مصوبه شورای تامین مبنی بر توقف موقت نمازجماعت و آیین های جمعی در حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران بوده است اما گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که این آیین ها همچنان طبق روال سابق هر چند با استقبال بسیار کم مردم و زائران برگزار می شود و حتی برخی مسوولان حرم نیز در آن حضور می یابند

این اختلاف دیدگاه ها در حالی است که بسیاری از علما، مراجع و آیات عظام از جمله آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، موسی شبیری زنجانی، یوسف صانعی، بیات زنجانی و علیدوست پیش از این در پیام های جداگانه بر ضرورت و حتی وجوب شرعی از رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی و توصیه مقامات پزشکی از جمله عدم حضور در اجتماعات و مراکز و اماکن عمومی تاکید کرده اند. 

بسیاری از کارشناسان برغم تاکید بر بی دلیل بودن ترس و وحشت از این بیماری، بر ضرورت رعایت دقیق توصیه های پزشکی پافشاری کرده و از احتمال شیوع فاجعه آمیز این بیماری در قم و سایر نقاط کشور در صورت عدم توجه به این توصیه ها بویژه پرهیز از حضور در مراکز عمومی و اجتماعات سخن می گویند.

کد خبر 487388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    1 0
    مرز بین دین و خرافات از مو باریکتر است.