دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

لادن فیروزمنش: کلامزینس در دوران کودکی ممکن است به علل مختلفی از جمله بیماری‌های پیشرونده و بیماری‌های غیرپیشرونده مثل ضربه‌های مغزی و نقص بینایی به‌وجود آید.

 این بیماری‌ها در تعدادی از کودکان منجر به کلامزی می‌شود و در اکثر موارد به نظر می‌رسد یک بیماری رشدی باشد.

چنین کودکانی اغلب تا حدی در یادگیری تأخیر دارند، حتی در حرکات ساده‌تری مثل راه‌رفتن، دویدن و در یادگیری پوشیدن لباس‌هایشان کند بوده و در عملکردهایی چون بستن دگمه لباس‌ها و بند کفش خود،‌ به‌دست‌گرفتن و کنترل قاشق و دیگر وظایف ساده، ناشی و بی‌مهارت هستند.

زمانی از والدین در مورد ناهنجاری شدید کودک در منزل سئوال می‌شود، لازم است تأکید شود این مسئله صرفا به‌دلیل بی‌دقتی نبوده که یک ناتوانی ریشه‌دار است  بدیهی است در چنین مواردی تنبیه حتی می‌تواند منجر به افزایش ناتوانی شود.

مشکل این کودکان کمتر درک می‌شود و به‌واسطه عدم تمایل به انجام وظایفی که مستلزم عملکرد حرکتی است به آنها برچسب تنبلی یا بدرفتاری زده می‌شود و یا ممکن است دیگران تصور کنند که آنها عقب‌مانده ذهنی هستند.

 این امر سبب ناکامی همراه با اختلالات رفتاری ثانوی در آنها شده که مشکلات یادگیری و عملکردی کودک را تشدید می‌کند. کلامزی در پسران شایع‌تر از دختران است، این امر احتمالا به دلیل رفتار پسرهایی است که سرخوردگی آنها و کنترل رفتارشان را مشکل‌تر ساخته است.

نشانه‌ها
رشد اولیه ممکن است تأخیر داشته باشد. نشستن، ایستادن و راه‌رفتن مدتی دیرتر از معمول انجام می‌شود. حرکات بزرگ ممکن است به علت نقص تعادل دچار اشکال شود. زمین‌خوردن‌های کودک مرتب تکرار می‌شود و همیشه به نظر می‌رسد کودک روی نوک پنجه راه می‌رود.

 ضعف حرکات ظریف اغلب رشد هارت‌های حرکتی را دچار اشکال می‌سازد و بدین معنا که خودیاری کودک در لباس پوشیدن مثلا بستن دگمه‌های لباس و یا بستن بند کفش به تأخیر می‌افتد و در مواردی که کودک باید سریعا برای مدرسه رفتن آماده شود انجام کارهای کودک برای مادر راحت‌تر از آن است که به کودک فرصت‌ کافی برای انجام این امور داده شود.

مسلما فقدان مهارت دستی در نوشتن مشکل ایجاد می‌کند که فقط سبب به هم ریختگی نوشته‌ها می‌شود‌ و غالبا نوشته‌ها از گوشه سمت راست در بالا شروع می‌شود و کم‌کم به گوشه سمت چپ منحرف می‌شود.

کودک کلامزی ممکن است به‌دلیل ناتوانی درکی – حرکتی از تأخیر رشد زبان رنج ببرد که این تأخیر ناشی از ایتولوژی مشترکی است که باعث آسیب بخش های مختلف مغز شده است. اهمیت تعیین راست دستی یا چپ‌دستی اغلب در رابطه با کلامزی مورد بحث قرار می‌گیرد.

 ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا آنها دست برترشان را نشان دهند و حتی در بزرگسالی بعضی از وظایف خود مثل نوشتن را با دست چپ انجام دهند اما کارهایی دیگر مثل استفاده از چاقو و چنگال و پرتاب توپ را با دست راست انجام دهند.

بدین معنا که اصطلاحا Crossy Latera lity دارند یعنی غالب‌شدن یک سمت از بدن وجود نداشته و تداخل عمل راست و چپ وجود دارد. می‌توان گفت این کودکان مستعد راست دستی بوده‌اند اما به علت آسیب مغزی در یکی از مراحل اولیه رشد نیمکره چپ مغز ، نیمکره راست مغز مسئول بعضی از کارهای نیمکره چپ شده است.

چرا این کودکان کلامزی می‌شوند؟
علل کلامزی را می‌توان سوءتغذیه، کودکان نارس، کودکان با وزن زیر 1250 گرم، تابش اشعهx در دوران جنینی، کمبود تیورکسین، جراحی یا تومور مغزی، سکته و صرع دانست.

غالبا این کودکان در غربالگری ورود به مدارس به صورت نسبی تشخیص داده می‌شوند و مشاهدات معلم به نتایج تست اضافه خواهد شد. کار درمانی با ارزیابی و برنامه‌ریزی مناسب در تمامی زمینه‌های مشکلات کودک بسیار موثر است و به والدین توصیه می‌شود.

کد خبر 48736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز