همزمان با بارش‌ پیوسته باران در تهران، مصطفی کاظمی مشاور عالی و مدیرکل دفتر شهردار تهران، شبانه از رود دره‌ها و مسیل‌های تهران بازدید کرد.

بازديد مديران شهري از رود دره‌ها

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، با توجه به باراش شدید باران در تهران و احتمال آبگرفتگی و سیلاب در پی این بارش‌های مستمر، مصطفی کاظمی مشاور عالی و مدیرکل حوزه دفتر شهردار تهران، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری و غلامحسین محمدی رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران شبانه از رود دره‌ها و مسیل‌های شهر تهران بازدید کردند.

شاپور رستمی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران نیز با توجه به شدت و حجم بارندگی‌های اخیر تهران، شب گذشته و امروز از مسیل کن و رودخانه قوری چای بازدید کرد و به رصد عملیات جلوگیری از آبگرفتگی معابر پرداخت. معاون حناچی همچنین از نقاط حساس و آبگیر منطقه ۲۱ شهرداری تهران بازدید کرد. 

مهمترین رود دره‌های شهر تهران از شرق بـه غـرب به ترتیـب شامل لارک، دارآباد، جمشیدیه، گلابدره، دربند، ولنجک، درکه، فرحزاد و کـن هستند که احتمال آبگرفتگی و سیلاب در پی بارش‌های تند از جمله تهدیدها در رود دره‌ها است. 

شبکه زهکش تهران نیز در سه بخش عمده شمال غرب و غرب تهران؛ شمال، شمال شرق و شرق و محدوده مرکزی شهر تهران قرار دارند که در صورت وقوع رگبارهای شدید ممکن است باعث وقوع سیلاب شوند.

 زهکش‌های شمال غرب و غرب تهران، رودخانه‌های کن، وسک، فرحزاد و درکه و کانال‌های شاهین و تپه نیزار را در بر می‌گیرد. آب این زهکش‌ها پس از خروج از حوضه کوهستانی و قسمتی از محدوده شهری توسط سیل‌برگردان غرب به رودخانه کن منتقل می‌شود که در حاشیه غربی تهران قرار دارد. مساحت حوضه آبریز محدوده این زهکش‌ها حدود ۴۱۵ کیلومتر مربع است.

زهکش‌های شمال، شمال شرق و شرق تهران نیز از ولنجک در شمال تا سرخه حصار در شرق را در بر می‌گیرد. این محدوده شامل رودخانه‌های ولنجک، دربند و گلابدره، کاشانک و جمشیدیه، دارآباد، سوهانک و کانال ها و مسیل‌های منطقه تهرانپارس است. در این محدوده، کانال اصلی امتداد مسیل باختر، منوچهری و کانال ابوذر قرار دارد که پس از پیوستن کانال سرخه‌حصار به آن، در نهایت در جنوب شرق تهران به مسیل باروت‌کوبی منتهی می‌شوند. تونل ۱۷ شهریور و سرشاخه‌های آن و نیز کانال شهرداری و شهرزاد نیز جزئی از این سیستم به شمار می‌آیند و محدوده شهری شرق تهران را تحت پوشش خود دارند. این زهکش‌ها محدوده‌ای به مساحت ۵۲۰ کیلومتر مربع را زهکشی می‌کنند.

زهکش‌های محدوده مرکزی شهر تهران نیز عمدتاً به صورت تونل هستند. این قسمت از سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی، زهکشی قسمت عمده محدوده شهری تهران را بر عهده دارد. تونل‌های خیام و نواب و سرشاخه‌های مختلف آن‌ها و نیز کانال فیروزآباد، مهمترین زهکش‌های محدوده مرکزی شهر هستند. این مسیرها زهکش آب تهران را بر عهده دارند.

اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در پی این بازدید اعلام کرد: وضعیت کانال‌ها و انهار مناسب است و شرایط به صورت عادی طی می‌شود. در خصوص کانال‌ها و انهاری که در گذشته شاهد بروز برخی مشکلات در آن‌ها به هنگام بارش باران بودیم، رفع معایب در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه معایب جزیی هم اکنون برطرف شده است.

عطایی با اشاره به استقرار عوامل اجرایی در محل‌هایی که احتمال آبگیر شدن وجود دارد، گفت: در این محل‌ها علاوه بر عوامل اجرایی، تجهیزات و ماشین‌آلات استقرار یافته است.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تمامی معابر توسط دوربین و کارشناسان خدمات شهری در حال رصد است، عنوان کرد: نیروهای خدمات شهری در سطح شهر مستقر هستند و این آماده‌باش ادامه‌دار خواهد بود زیرا اگر رودخانه‌ها، انهار و مسیل‌ها دچار مشکل شوند، شهر نیز آسیب می‌بیند.

کد خبر 487189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha