شهر ایلام مرکز استان ایلام است. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که گردشگران را به‌ سمت خود می‌کشاند.

ایلام

همشهری‌آنلاین: برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که به‌ دلخواه خودتان می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

حُمَیل در شهرستان اسلام‌آباد غرب کرمانشاه قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و شهرستان چرداول و سپس شهر ایلام می‌شوید. فاصله سرابله تا این شهر نیز ۳۶ کیلومتر است. ایلام نقاط گردشگری منحصر به‌فردی دارد که گردشگران را به‌سمت خود می‌کشاند.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه در جاده ایلام به بدره قرار دارد. این تنگه بر اثر یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی و به‌شکل دره‌ای باریک و عمیق ایجاد شده است. رازیانه  در منطقه‌ای سرسبز قرار دارد که رودی از آن عبور می‌کند.  ۷۵ هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار طبیعی - ملی ایران ثبت شد.

رودخانه سیمره

رودخانه سیمره یکی از جاذبه‌های گردشگری ایلام  است. رودخانه سیمره از به‌هم پیوستن رودخانه‌های قره سو و گاماسیاب به‌وجود آمده و مهم‌ترین شاخه‌های فرعی آن چرداول و شیروان است.

دریاچه سد ایلام

دریاچه سد ایلام از دیدنی‌های ایلام به‌شمار می‌رود. این سد در کلیه فصول سال به‌خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیت می‌شود.  

موزه مردم‌شناسی (قلعه‌والی)

قلعه والی در شهر ایلام بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. این قلعه همچون نگینی در شهر ایلام می‌درخشد، موزه مردم‌شناسی ایلام در قلعه والی ایجاد شده که بنای آن متعلق به سال ۱۳۲۶ هجری قمری است و به‌دستور غلامرضاخان والی در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار ساخته شده است. این بنا مقر تابستانی و اسکان غلامرضاخان والی بوده که به شکل ذوذنقه‌ روی تپه تاریخی چغامیرگ قرار دارد. این بنا شامل ۳ ورودی، ۲۲ اتاق تو در تو، یک اتاق شاه نشین و ۶ زیرزمین است. مکان کنونی این قلعه در خیابان پاسداران شهر ایلام قرار دارد.

قلعه اسماعیل‌خان

قلعه اسماعیل‌خان در دامنه جنوبی ارتفاعات مانشت و شمال شهر ایلام در میان جنگل‌های انبوه بلوط قرار دارد. قدمت این بنا به دوره صفویه برمی‌گردد و سازنده آن اسماعیل‌خان نام دارد. این اثر نیز در سال ۱۳۹۰ در مجموعه‌ آثار ملی ثبت شده‌است.

 نقش برجسته گل‌گل ملکشاهی

نقش برجسته گل‌گل ملکشاهی از حکومت آشوریان باقی مانده‌است و قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این نقش برجسته در روستای گل‌گل قرار و  با شهر ایلام ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. سنگ نوشته در میان تنگه‌ای بزرگ روی صخره‌ای مرتفع قرار گرفته است.

کاخ فلاحتی

کاخ فلاحتی در خیابان آیت‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی واقع شده است. قدمت این کاخ به دوره قاجار برمی‌گردد. این کاخ بنا به دستور والی غلامرضاخان در سال ۱۳۲۶ ه. ق احداث شده‌است. این کاخ چون در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته به کاخ کشاورزی هم مشهور است. این کاخ ۵ اتاق و یک ایوان به شکل مستطیل دارد. کاخ فلاحتی، در شهریور ۱۳۵۷ به ثبت ملی نیز رسیده است.

قلعه توت

قلعه توت در جنوب روستای بانقلان قرار دارد که از توابع شهر ایلام است. این قلعه در میان کشتزارها و باغ‌های کشاورزی و بر فراز یک تپه باستانی قرار دارد. ارتفاع تپه از سطح زمین‌های اطراف حدود ۱۵ متر است. این بنا بر اثر فرسایش و تخریب تدریجی تاحدی از بین رفته‌است.

پناهگاه سنگی قوچعلی

پناهگاه سنگی قوچعلی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان و در شمال‌شرقی شهر واقع شده که در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است. این پناهگاه یک سنگ نوشته نیز دارد که دسترسی به آن سخت است، زیرا باید دامنه تنگ قوچعلی را پیاده طی کنید. اندازه این سنگ‌نوشته ۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر و به خط نستعلیق روی آن نوشته شده‌است.

طاق شیرین و فرهاد و آتشکده سیاهگل

بعد از این‌که از دیدنی‌های شهر ایلام لذت بردید به دلخواه خود می‌توانید سری به شهرستان ایوان هم بزنید و طاق شیرین و فرهاد را که ساختمانی باستانی مربوط به دوره ساسانیان است، هم ببینید.  این اثر در سال ۱۳۸۱ نیز ثبت ملی شده‌است. همچنین آتشکده‌ سیاهگل مربوط به دوره ساسانیان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر ایوان قرار دارد. این بنا یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های دوران قبل از اسلام در استان است.

کد خبر 487037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha