باتوجه به میزان مراجعات بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به بیمارستان رازی و ثابت بودن نیروهای کادر درمان این بیمارستان از یک طرف و از طرف دیگر بیماران بومی حوزه خونی بیمارستان رازی، این بیمارستان پاسخگوی این حجم از مراجعین نیست.

مركز درماني رازي - رشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بیمارستان رازی مرکز بیماری‌های داخلی استان است و بیمارانی به این بیمارستان منتقل می‌شوند که هیچ بیمارستان دولتی دیگری داخل استان گاهی قادر به درمان آنها نیست، مثل بیماران شیمی‌درمانی، بیماران پیوندی و بیماران هماتولوژی که همیشه از همه جای استان به رازی می‌آمدند و در این بیمارستان مداوا می‌شدند.

بیمارستان رازی یک بیمارستان مرکزی است که همه بیماری‌های داخلی که هر بیمارستان در شهرستان‌های سراسر استان که توان مداوای آن را نداشتند در تمام زمینه‌های داخلی برای معالجه به رازی منتقل می‌شدند.

ازنظر متخصصان حوزه بهداشت و درمان، بیمارستان رازی به لحاظ استراتژیک بیمارستان مناسبی برای مرکز درمان کرونا نیست، بیماران پیوندی شیمی‌درمانی و آن‌هایی که از داروی کورتون استفاده می‌کنند یا همالوژی هستند اگر به رازی مراجعه کنند آسیب می‌بینند و اگر هم مراجعه نکنند باز آسیب می‌بینند.

  • مدیریت کرونا در گیلان سراسری شود

در اکثر شهرها مراکز درمانی‌ را مرکز کرونا کردند که از لحاظ ساختاری کار خاصی را انجام نمی‌دانند و یک بیمارستان دیگر می‌توانست وظایف آنها را انجام دهد، برای مثال در چین یک بیمارستان جدید ساخته شد اما ازآنجاکه ما در کشور چنین امکاناتی را نداریم، متخصصان حوزه بهداشت معتقدند می‌بایست در رشت و سراسر گیلان مدیریت درستی انجام و از بیمارستان‌هایی به‌عنوان مرکز کرونا استفاده می‌شد که عملاً به‌صورت درمانگاه عمل می‌کردند.

طبق اعلام کارشناسان این بیمارستان‌ها باید در چهار قطب اصلی استان در نظر گرفته و خالی می‌شدند و یک بیمارستان را برای بیماران آنفلوانزایی اختصاص می‌دادند و بعد بدحال‌ترین افراد را به یکی از بخش‌های رازی منتقل می‌کردند.

هم‌اکنون ساختمان اصلی رازی و همچنین ساختمان شماره چهار تبدیل به بخش آنفولانزا شده و با توجه به وسعت دربگیری ساختمان شماره ۱۰ نیز به بخش آنفلوانزا اضافه می‌شود.

با توجه به تمام این موارد و این‌که بیمارستان رازی یک مرکز تخصصی بوده و کارآیی خاصی داشت نباید به‌عنوان مرکز کرونا در نظر گرفته می‌شد.

  • کمبود وسایل حفاظتی در رازی

عدم وجود وسایل حفاظتی برای پرسنل بیمارستان یکی دیگر از مشکلات بیمارستان رازی است، در حال حاضر پرسنل بیمارستان فاقد ماسک N۹۵ و دستکش لاتکس هستند، بسیاری از پرستاران از ماسک عادی استفاده می‌کنند و ماسک فیلتر دار موجود نیست گرچه ماسک فیلتر دار اصلاً محافظتی نیست و باید ماسک N۹۵ به پرسنل و پرستاران بدهند، البته کمبود دارو نیز که بر این مشکلات افزوده است.

متأسفانه بنا بر مشاهدات میدانی خبرنگار فارس از بیمارستان رازی، این بیمارستان که مرکز آنفلوانزا است با کمبود نیروی انسانی مواجه است و بسیاری از اینترن‌ها از روزهای نخست شیوع ویروس بیمارستان را ترک کردند و به اورژانس برنگشتند، برخی از پزشکان نیز که خودشان به دلایل مختلفی بستری هستند و برخی نیز دیگر به بیمارستان نمی‌آیند.

متأسفانه استان گیلان باوجود شیوع ویروس کرونا و فوت چند نفر از هم استانی‌هایمان براثر این ویروس کیت‌های تشخیص ندارد، این در حالی است که بیمارستان مسیح دانشوری تهران هر ۷۲ ساعت یک‌بار پزشکان و پرسنلی که مواجه مکرر با افراد مشکوک به ابتلا دارند را تست کرونا می‌کند، چون اگر خود این پرسنل بیمار شوند و تست کرونای آنها مثبت باشد خودشان ناقل می‌شوند و عملاً نباید طبابت کنند.

در حال حاضر در کادرمان بیمارستان رازی افرادی هستند که مجبورند با لوکوپنی (کاهش گلوبول‌های سفید) کار کنند، چراکه اگر این افراد نباشند شیفت‌ها خالی می‌ماند و با وجود این‌که این پرسنل زحمتکش دائماً در تماس با افراد مبتلابه آفلوآنزا هستند سر شیفت حاضر می‌شوند چراکه جایگزینی برای این افراد وجود ندارد.

کمترین وسایل حفاظتی که باید تأمین شود در اختیار پرسنلی که مراجعه مستقیم با بیماران کرونایی دارد، قرار نمی‌گیرد حتی پرسنل لباس‌های یکسره‌ای که باید یک‌بارمصرف شود را به‌اجبار دو بار نیز مصرف می‌کنند، درحالی‌که این لباس‌ها باید پس از هر بار مصرف سوزانده شده و از بین برود.

متخصصان معتقدند زمانی که یک بیمارستان به‌عنوان مرکز کرونا معرفی می‌شود نباید تنها پرسنل همان بیمارستان درگیر این مشکل شوند بلکه می‌بایست علوم پزشکی اعلام درخواست نیرو می‌کرد و از پزشک‌ها و پرستاران سایر بیمارستان‌ها نیز کمک می‌خواسته و از آنها استفاده می‌کرد.

متأسفانه با شیوع کرونا ویروس در استان گیلان، تعداد مراجعه به بیمارستان رازی رشت پنج برابر شده و این در حالی است که نیروهای کادر درمان این بیمارستان ثابت بوده و افزایش نداشته و پاسخگوی این حجم از مراجعین نیست.

  • انتقال همه بیماران به رازی اشتباه است

در شهر قم که یکی دیگر از شهرهای درگیر کرونا ویروس است، بیمارستان‌های کامکار و بهشتی مرکز آنفولوآنزا نشدند بلکه یک بیمارستان دیگر را برای این کار معرفی کردند اما ممکن است بیماران بدحال را به این مراکز معرفی کنند، بنابراین؛ نباید هر بیماری را به مراکز مهمی مانند رازی منتقل کنند تا کار آیی بیمارستان مختل شود.

متخصصان حوزه درمان و بهداشت معتقدند که باید یک بخش در بیمارستان رازی برای این کار اختصاص می‌یافت تا بیمارانی که از دیگر بیمارستان‌ها تست مثبت کرونا دارند و یا مشکوک بالا هستند به این بخش از بیمارستان رازی انتقال داده شوند، علاوه بر این بیمارستان رازی کیت تشخیص هم ندارد در حال حاضر بیمارانی که بر اساس تست‌ها و علائم آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شوند، تفکیک نمی‌شوند که آیا بیماران کرونایی هستند یا مبتلابه نوعی از آنفلوآنزای فصلی.

  • ضرورت حضور نیروهای کمکی به بیمارستان رازی

اما در حال حاضر بیمارستان رازی رشت درگیر بیماری شده و با توجه به آلودگی که دارد عملاً نمی‌توان مرکز کرونا را به‌جای دیگری منتقل کرد، اما متخصصان بر این باورند که تنها راه این است که نیروی کمکی به بیمارستان اعزام و نیروهای پرستاری زیاد شود چراکه نیاز است کسی که در بیمارستان کار می‌کند استراحت داشته باشد تا سیستم ایمنی او ضعیف نشود، علاوه بر این وسایل حفاظتی مانند دستکش لاتکس و ماسک N۹۵ باید به‌وفور در مرکز کرونا موجود باشد و نباید توزیع تجهیزات به‌گونه‌ای باشد که در یک شیفت تمام شود و به شیفت بعدی نرسد، چراکه این امر موجب کاهش رغبت پرستاران و پزشکان زحمتکش برای خدمت می‌شود.

به گفته مراجعین به بیمارستان رازی رشت، در پنج روز نخست شیوع کرونا در گیلان، پزشک عمومی یک روز در میان در بیمارستان رازی حاضر بود، این کمبود نیرو باید با دادن فراخوان نیاز نیرو از سوی علوم پزشکی مطرح شود تا نیروی داوطلب به بیمارستان بروند و نباید بار آنفلوانزا تنها بر دوش پزشکان و پرستاران بیمارستان رازی قرار بگیرد، باید از بین داوطلبین نیروی مضاعف به رازی فرستاده شود.

کد خبر 487025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    0 0
    امروز یه ماسک و الکل خریدم برای بچه 400هزارتومان