چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

نوروز سنت دیرین مردم لرستان است که به سان دیگر مردمان ایران در روح و جان و زندگی مردم عجین شده است. مردم این استان مانند دیگر هموطنان ایرانی برای این جشن آیین‌های ویژه‌ای دارند.

نوروز در لرستان

همشهری آنلاین:خانه‌تکانی، به‌جا آوردن رسم چهارشنبه‌سوری، خرید نوروزی، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های کوسه‌سوار، حاجی فیروز، نوروزخوانی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت‌سین ازعادت‌های مردم لرستان درنوروز است.

 گردیله و رسم پنج‌شنبه آخرسال

«گردیله» در گویش لری به خانه‌تکانی گفته می‌شود و از سنت‌های رایج مردم لرستان است. همچنین آنها در آخرین پنج‌شنبه سال هم به قبرستان‌ها می‌روند و برای شادی ارواح درگذشتگان خود فاتحه می‌خوانند و خیرات می‌دهند.

قیقاج یا تیراندازی

قیقاج یا تیراندازی به اهداف تعیین شده، نواختن ساز و دهل و اسب‌سواری نیز از رسم‌های نوروزی لرستانی‌ها در روزهای عید بود که اکنون فقط در برخی در مناطق روستایی و عشایری رواج دارد.

غذاهای نوروزی

غذای شب عید اغلب مردم در این استان سبزی پلو با ماهی و قورمه سبزی است. همچنین چلوگوشت، چلو بوقلمون و کباب گوسفندی که در گویش لری به آن «گله برژ» گفته می‌شود از غداهای مشهور مردم لرستان در روزهای نوروز است.

برساق؛ شیرینی نوروزی لرستان  

مردم لرستان شب قبل از عید شیرینی ای به نام  برساق آماده و از آن را فقط برای نوروز استفاده می‌کردند. برساق یکی از نان‌ها یا شیرینی‌های سنتی استان‌های لرستان و شهرهای لک‌نشین است. این شیرینی محلی از آرد، شکر، روغن، تخم مرغ، شیر، نمک و زرد چوبه درست می‌شود.

یک باور قدیمی

مردم لرستان اعتقاد داشتند که لحظه تحویل سال در خانه باید باز باشد چون باور داشتند که در لحظه سال‌تحویل «باوُ نوروز» یا بابا نوروز می‌آید، به همین دلیل اگر هوا سرد و حتی با بارش برف همراه بود هنگام تحویل سال در خانه را نمی‌بستند. مردم معتقد بودند باوُ نوروز در لحظه تحویل سال برکت سال نو را بین افرادی که بر سفره جمع شده بودند؛  تقسیم می‌کرد و روزی سال افراد حاضر بر سفره را از برکت‌های سفره مشخص می‌کرد و اگر درها بسته بودند باوُ نوروز پشت در می‌ماند.

سیزده‌بدر

نزد لرها ماندن سبزه عید در خانه بعد از سیزده بدر شگون ندارد و نباید سبزه در خانه باقی بماند و رسم است سبزها در روز سیزده به آب داده‌می‌شوند.

کد خبر 486965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha