عید «نوروز» را همه خوزستانی‌ها مفصل برگزار می‌کنند و مانند سایر هموطنان ایرانی برای این جشن، آیین‌های ویژه‌ای دارند.

چراغ بران

همشهری آنلاین:همه مردمان استان چهارمحال و بختیاری اعم از شهرنشین، روستایی و کوچ‌نشین از اواسط اسفند ماه با خرید و نو کردن لباس و لوازم منزل، خانه‌تکانی، خرید شیرینی و گل، برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری، سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز و کوسه‌گردی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت‌سین به استقبال نوروز می‌روند. اما برخی رسم‌های ویژه در رابطه با نوروز در این استان وجود دارد که بسیار جذاب و جالب هستند.

بردن سبزه به پیرغار فارسان

پیرغار مکانی مورد احترام و تاریخی در روستای «ده چشمه» شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری است. در جوار این غار، آبشار زیبایی و سنگ‌نوشته تاریخ مشروطه قراردارد. این سنگ‌نوشته به دستور سردار اسعد بختیاری کنده شده‌بود.

 یکی از رسم‌های نوروزی مردم بردن سبزه نوروزی در این غار است. مردم هنگام سبزه سبزکردن، ظرف سبزه‌ای را هم برای این غار در نظر می‌گیرند و قبل از تحویل سال آن درون غار می‌گذارند. این سبزه تا سیزده بدر در آنجا باقی می‌ماند و در این روز هر یک از افراد سبزه خود را برمی‌دارد و به آب می‌اندازد.

آیین سنتی چراغ بَران در شهرکرد

«چراغ بران» از آیین‌های استقبال از نوروز در شهرکرد چهارمحال بختیاری است. این مراسم ساعاتی پیش از تحویل سال آغاز می‌شود و طی آن خانواده‌ها چراغی خاموشی را  از خانه برمی‌دارند و بقعه به امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون می‌برند و آن را با آتش چراغ امامزادگان روشن می‌کنند و به خانه می‌برند و روی سفره هفت‌سین می‌گذارند و منتظر تحویل سال می‌شوند.

پختن نان و کاکولی

پخت نان و کاکولی از دیگر آداب و سنن عید نوروز در چهارمحال و بختیاری است، در گذشته زنان به پخت نان و کاکولی برای تمام ۱۳ روز ایام عید نوروز می‌پرداختند چراکه مردم در گذشته اعتقاد داشتند باید نان موردنیاز این ایام قبل از تحویل سال نو پخته شود.

 غذای شب عید

در برخی از نقاط استان چهارمحال و بختیاری در شب عید رسم بر این است که همه کوچک‌ترها به منزل بزرگ‌ترین فرد فامیل جمع شوند و با پختن سبزی پلو با ماهی یا کوفته آخرین شب سال را جشن می‌گیرند.

شنبه گردش

اولین شنبه سال نو را زنان، دختران و کودکان از خانه بیرون می‌روند و با چیدن گیاهان خوراکی خودرو در دامن طبیعت سپری می‌کنند و به آن «شنبه‌گردی یا شنبه‌گردش» می‌گویند.

شنبه‌گردی به صورت خانوادگی نیست و بیش‌تر خاص زنان و کودکان است. دختران هم به امید بازشدن «بخت» در این روز هم چون سیزده بدر علف‌ها را گره می‌زنند. ‌

سیزده بدر

مردم چهارمحال و بختیاری مانند همه ایرانی‌ها سیزدهمین روز فردوردین‌ماه را جشن می‌گیرند و به همراه خانواده‌های خود به دامن طبیعت می‌روند و سبزه‌های سفره هفت‌سین‌شان را به آب می‌اندازند.

کد خبر 486925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha