یک روز پس از کناره‌گیری از جایگاه نخست‌وزیری و رساندن مالزی به آستانه یک بحران سیاسی، ماهاتیر محمد در سمت تازه نخست‌وزیر موقت به قدرت بازگشت.

ماهاتير محمد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایمز هند، ماهاتیر که در ۹۴ سالگی پیرترین زمامدار حکومتی در دنیاست، در سکوت کامل به دفتر کار خود در پوتراجایا رسید. او شامگاه دوشنبه کابینه خود را منحل کرد و البته به درخواست پادشاه مالزی تا مشخص شدن نخست‌وزیر آینده همچنان مسئولیت‌های دولت را بر عهده خواهد داشت. هنوز معلوم نیست محمد تا کی در قدرت می‌ماند و کابینه آینده با رهبری چه کسی و چگونه شکل می‌گیرد.

استعفای ماهاتیر محمد به معنی پایان ائتلاف شکننده حزب او با رقبای قدیمی از جمله انور ابراهیم بود. این سیاستمدار ۷۲ ساله در انتخابات سال ۲۰۱۸ با شعار مبارزه با فساد به شکلی غیرمنتظره به پیروزی رسید اما در دو سال اخیر جایگاه خود را بین مردم و هواداران از دست داد. کناره‌گیری نخست‌وزیر کهنسال در بدترین شرایط اقتصادی مالزی رقم خورد؛ زمانی که رشد اقتصادی این کشور به پایین‌ترین حد در یک دهه اخیر رسیده است.

انتظار می‌رود محمد ۹۴ ساله تا روز پنجشنبه برنامه‌های دولت موقت مالزی را برای مبارزه با ویروس کرونا به آگاهی مردم برساند. قرار بود دوره نخست‌وزیری او تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد و محمد به رقیب خود انور قول داده انتخابات زودهنگام برگزار کند. با بازگشتن به ساختمان نخست‌وزیری، بعید است قول ماهاتیر محمد به این زودی‌ها عملی شود و احتمال دارد خود او دولت آینده را هم تشکیل بدهد.

تامی تامس، دادستان کل مالزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد قانون برای نخست‌وزیر موقت بازه زمانی تعیین نکرده و کسی که به این مقام منصوب می‌شود، تمام ویژگی‌ها و قدرت‌های یک نخست‌وزیر قانونی را دارد؛ از جمله تشکیل دادن کابینه. از نظر قانونی، حزبی که در انتخابات سراسری برنده شود، می‌تواند گزینه خود را برای نخست‌وزیری معرفی کند و پادشاه مالزی هم اجازه تشکیل دادن هیات دولت را به او می‌دهد.

کد خبر 486800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha