سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با صدور اطلاعیه‌ای از کشاورزان خواست با توجه به نفوذ سامانه بارشی جدید، توصیه‌های کشاورزی را تا هشتم اسفندماه رعایت کنند.

آب و هوا کشاو.رزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: 

بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده جوی نسبتاً ناپایدار طی ۱۲ ساعت آینده در استان آذربایجان‌شرقی است که با مه یا غبار محلی همراه خواهد بود؛ اما از اواخر امروز دوشنبه ۶ اسفند با نفوذ سامانه بارشی ابرناکی، وزش بادگاهی شدید، بارش باران و برف، مه، در برخی نواحی کولاک برف و اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود.  

به نظر می‌رسد فعالیت سامانه تا اوایل روز چهارشنبه تداوم داشته باشد و از لحاظ شرایط دمایی تا روز سه‌شنبه افزایش نسبی دما و برای روز چهارشنبه کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود.  

بر این اساس توصیه می‌شود، دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها در آذربایجان‌شرقی از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه با توجه به کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دما کنترل شده و همچنین از استحکام سازه‌ها، سالم‌بودن پوشش پلاستیکی و بسته‌بودن درب و پنجره‌های گلخانه‌ها با توجه به وزش باد شدید در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اطمینان حاصل شود.  

همچنین، درختان جنب گلخانه‌ها به دلیل جلوگیری از خطر شکستگی تنه و شاخه‌های آنها با توجه به وزش باد شدید در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، هرس شود و کانال‌ها و زهکش‌های مزارع و باغات به منظور خروج آب‌های سطحی ناشی از باران لایروبی شود.  

شدت نور گلخانه‌ها با توجه به ابرناکی تنظیم شده و آب‌های روان به انهار آبیاری برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی با توجه به بارش باران هدایت شود؛ همچنین از دادن کود سرک اوره در مزارع گندم و جو در آذربایجان‌شرقی از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه اجتناب کرده و دمای سردخانه‏‌ها و انبارهای نگهداری سیب‌زمینی برای جلوگیری از یخ‏‌زدگی محصول تنظیم شود.  

از انجام عملیات هرس درختان، شخم و پاکنی باغات در آذربایجان‌شرقی از روز سه شنبه تا پنج شنبه خودداری شده و بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی و نایلون) پوشش ایجاد شود. همچنین از درختان جوان و قیم زدن به نهال‌های جوان کشت شده و محکم‌کردن آن‌ها با توجه به وزش باد شدید محافظت شود.  

تنه درختان با استفاده از گونی برای جلوگیری از خسارت جوندگان پوشانده شده و کندوهای زنبورعسل و انجام تغذیه کمکی در کندوهای زنبورعسل عایق بندی شود؛ کندوهای زنبور عسل بالاتر از سطح زمین برای جلوگیری از آبگرفتگی آن‌ها با توجه به بارش باران مستقر شوند.  

پوشش مناسب روی کندوهای زنبورعسل نظیر برزنت‌های روغن اندودشده با توجه به بارش باران استفاده شده و ورود آب باران به استخرهای پرورش ماهی با توجه به وقوع بارش باران جلوگیری و کنترل شود.  

جیره غذایی آبزیان و شکستن یخ سطح آب استخرها برای هوادهی ماهیان سردآبی تنظیم شده وغذادهی در زمان بارندگی و تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهیان سرد آبی قطع شود. از خوراک پرانرژی در جیره غذایی دام‌ها با توجه به کاهش محسوس دمای هوا استفاده شده و مراقبت لازم از بره‌های تازه متولد شده و تنظیم جیره غذایی و ممانعت استفاده دام از آب یخ زده در آبشخوره انجام شود.  

با توجه به احتمال وقوع صاعقه، عشایر در ارتفاعات تردد نکرده و از چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی و حاشیه دره‌ها با توجه به احتمال سیلابی‌شدن آن‌ها جلوگیری کنند. ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز در مکان‌های سرپوشیده برای جلوگیری از استهلاک و زنگ‌زدگی مستقر شود.  

کد خبر 486732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha