یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه ورزشی: در پی مخالفت دامنه‌دار مربیان و مدیران باشگاه‌های لیگ برتری برخی از مسئولان اجرایی فدراسیون خبر از تجدید نظر در تعطیلات 40 روزه دادند.

‌واکنش‌های منفی نسبت به تعطیلی 40 روزه مسابقات لیگ‌برتر گویا موجب عقب‌نشینی فدراسیون فوتبال شده است، تا جایی که مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون در آخرین موضع‌گیری‌های خود احتمال تجدیدنظر درخصوص این تعطیلی را رد نکرده‌اند.

چند روز پیش خبر تعطیلی 40 روزه مسابقات لیگ‌برتر پس از پایان هفته سی‌ویکم موجی از انتقاد را در میان اهالی فوتبال به دنبال داشت. مهدی تاج با اعلام این خبر به طور رسمی گفت: «کارشناسان و مربیان نباید ما را به خاطر تعطیلی مسابقات سرزنش کنند زیرا با توجه به بازی‌های حساس تیم‌ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی هر فرد دیگری هم در جایگاه ما قرار داشت چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کرد.»

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه تیم‌ ملی کشورمان در روزهای سیزدهم، هجدهم و بیست‌وپنجم خردادماه و دوم تیرماه 4 دیدار پایانی خود را در مرحله مقدماتی جام جهانی برگزار می‌کند، افزود: «مسابقات را تا پایان دیدار برابر کویت تعطیل می‌کنیم تا مشکلی برای تیم‌ملی پیش نیاید.» اما اتفاقات طبق انتظار مسئولان فدراسیون فوتبال پیش نرفت. اگرچه رئیس سازمان لیگ در این خصوص تأکید کرد: «تعطیلی 40 روزه لیگ‌برتر قطعی است.»

اما واکنش‌های منفی طی کمتر از دو روز فدراسیون را وادار به عقب‌نشینی کرده است. این در حالی است که برخی از مدیران باشگاه‌ها تصمیم تازه فدراسیون را نادرست و حتی احساسی برشمرده‌اند.

مخالفت شدید اهالی فوتبال
اما کارشناسان فوتبال معتقدند که با اجرای تصمیم نادرست و نامرسوم تعطیلی مسابقات لیگ از سوی فدراسیون فوتبال، مشکلاتی هم برای تیم‌ملی و هم‌تیمی‌های باشگاهی ایجاد می‌شود.

تصمیم فدراسیون فوتبال مبنی بر تعطیلی 40 روزه مسابقات لیگ، اعتراضات مدیران باشگاه‌های لیگ‌برتر را برانگیخته و سبب شده تا مدیران این باشگاه‌ها تصمیم به برگزاری جلسه‌ای در این خصوص بگیرند. پس از انتشار این خبر مدیران باشگاه‌ها مخالفت خود با اجرایی شدن این طرح را ابراز کردند و قرار است روز چهارشنبه نشستی را در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار کنند تا ضمن بررسی این موضوع، راهکارهای لازم برای برگزاری مسابقات لیگ و آماده‌سازی تیم‌ملی ارائه شود.

با مخالفت باشگاه‌ها و برگزاری این جلسه در روز چهارشنبه و فضای ایجادشده ممکن است فدراسیون از تصمیم خود صرف‌نظر کرده و از تعطیل کردن 40 روزه لیگ منصرف شود. سرمربی استقلال اهواز در این مورد گفت: «این تصمیم‌ توجیه‌ناپذیر است و از هر سمت که به این مسئله  نگاه  می‌کنیم سودی برای هیچ تیمی ندارد.» مجید جلالی ادامه داد: «با این تصمیم نه تیم‌ملی و نه لیگ و نه فوتبال ملی کشور سودی نمی‌بیند و می‌توان گفت برای تمامی بخش‌ها مضر است.»

سرمربی سابق تیم‌ملی نیز در این خصوص گفت: «من از تصمیم فدراسیون ناراحتم و این تصمیم را برای بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ضروری نمی‌بینم.» امیر قلعه‌نویی ادامه داد: «به اعتقاد من این تعطیلی به زیان تیم‌های لیگ‌برتر است و تیم‌ملی خوب از دل یک لیگ منظم بیرون خواهد آمد اما مثل اینکه قرار نیست به این موضوع مهم توجه شود.»

سرمربی تیم ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت: «من فکر می‌کنم این تصمیم هنوز قطعی نشده و اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود قطعاً به مصلحت هیچ تیم و باشگاهی نیست.» بی‍ژن ذوالفقارنسب افزود: «این تصمیم نیاز به یک بازنگری و نظرات کارشناسی و تخصصی دارد چون در غیر این صورت تبعات منفی آن به ضرر باشگاه‌ها و حتی تیم‌ملی و در نهایت لیگ سال آینده خواهد بود.»

مربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران نیز گفت: «این تصمیم اصلاً معقول و منطقی نیست زیرا وقفه طولانی مدت، بازیکنان را به لحاظ فیزیولوژیکی دچار مشکل می‌کند.» منصور ابراهیم‌زاده افزود: «مدیران باید با برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق مسائل را مطرح و تصمیم‌گیری کنند، زیرا همانطور که می‌دانیم بازیکن برتر از دل لیگ بیرون می‌آید و به اعتقاد من این روند سبب ایجاد مشکلات عدیده برای بازیکنان لیگ خواهد شد.»

پیشنهاد تعطیلی لیگ
در حالی که برخی از رسانه‌ها طی یکی، دو روز اخیر تلویحاً پیشنهاد علی دایی را علت اصلی تعطیلی 40 روزه لیگ دانستند اما طبق اظهارات یک مقام آگاه، سرمربی تیم‌ملی در این باره رأی موافقی نداشته است.

حتی گفته می‌شود قبل از اعلام رسمی خبر تعطیلی درازمدت مسابقات لیگ‌برتر، علی دایی نسبت به تبعات این تصمیم در میان اهالی فوتبال و اثرات منفی تعطیلی لیگ هشدار داده است اما با اصرار هیأت رئیسه‌ فدراسیون فوتبال، این خبر به طور رسمی از سوی مهدی تاج اعلام شد.

مخالفت‌ها اما فراتر از حد تصور مسئولان فدراسیون فوتبال بود تا جایی که طبق آخرین اخبار قرار است در نشستی فوری، سازمان لیگ، مسئولان فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی درباره کاهش مدت زمان تعطیلی لیگ‌برتر تصمیم‌گیری کنند. آلبرت ضمن تأیید این خبر گفت: «این احتمال وجود دارد که مدت‌زمان تعطیلی لیگ‌برتر از 40 روز به حداقل ممکن برسد.» این عضو اجرایی سازمان لیگ ادامه داد: «به هرحال با مخالفت‌هایی که طی یکی، دو روز اخیر صورت گرفته است، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای حل این مشکل به زودی تشکیل جلسه خواهند داد.» علی دایی هنوز به طور رسمی نسبت به این موضوع واکنشی از خود نشان نداده است.

اما سکوت سرمربی تیم‌ملی نیز حکایت از آن دارد که دایی چندان هم با تعطیلی 40 روزه لیگ‌برتر موافق نیست. چه اگر پیشنهاد از سوی علی دایی مطرح می‌شد وی طبق روال معمول در مقام دفاع و توجیه پیشنهاد خود برمی‌آمد.

دبیر فدراسیون فوتبال: هنوز هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده است
دبیرکل فدراسیون فوتبال که فشردگی مسابقات تیم‌ملی را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان و گفته بود که «اگر تیم‌ملی با آمادگی به استقبال بازی‌ها نرود نتیجه قابل قبولی را در دیدارهای آتی کسب نخواهد کرد» در تازه‌ترین موضع‌گیری خود طوری سخن گفت که از قرار معلوم شرایط تازه‌تری پیش‌روی سازمان لیگ قرار گرفته است.

مهدی محمدنبی با اشاره به اینکه اولویت فوتبال کشور باید تیم‌ملی باشد، افزود: «در جلسه‌ای که با حضور مهدی تاج، علی کاظمی و احمد ابراهیمی برگزار شد، تصمیم بر این شد که اردوی تیم‌ملی از 23 اردیبهشت آغاز و در خلال تمرینات تیم‌ملی بازی‌های دوستانه نیز برگزار شود.» وی تأکید کرد: «البته در خلال تمرینات تیم‌ملی رقابت‌های جام حذفی تا قبل از دیدار فینال انجام خواهد شد و برگزاری دیدار نهایی جام‌حذفی نیز به بعد از بازی‌های تیم‌ملی موکول می‌شود.»

نبی درباره بحث تجدیدنظر پیرامون تعطیلی لیگ‌برتر گفت: «هنوز از سوی سازمان لیگ با پیشنهاد تازه‌ای روبه‌رو نشده‌ایم.» وی ادامه داد: «درخصوص اعلام این خبر سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال موضعی مشترک‌ داشته‌اند و با هماهنگی کامل این تصمیم را به رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم. ضمن اینکه تصمیمات ما با توجه به برنامه‌ریزی سرمربی تیم‌ملی پیش رفته است.»

دبیر فدراسیون فوتبال ضمن اشاره به مخالفت‌های چند روز اخیر تجدیدنظر درخصوص موضوع تعطیلی لیگ‌برتر را منوط به پیشنهاد سازمان لیگ دانست و گفت: «هنوز اتفاق تازه‌ای رخ نداده است. به هرحال قصد داریم شرایطی را به وجود بیاوریم که آسیبی متوجه تیم‌ملی و باشگاه‌ها نشود.»در همین حال یک منبع آگاه می‌گوید: «ظرف امروز یا فردا سازمان لیگ درباره تعطیلی 40روزه مسابقات لیگ ‌برتر تصمیم تازه‌ای را اتخاذ خواهد کرد.»

کد خبر 48668

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز