یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی : رکورد مصرف بنزین کشور به میزان 98 میلیون و 300 هزار لیتر در آخرین روز سال گذشته در حالی شکسته شد

که با وجود عرضه آزاد بنزین در کنار سهمیه ها، دولت اقدام به افزایش یکصد لیتری بنزین سهمیه خوردروهای سواری به عنوان سهمیه نوروزی کرد.

پیش از این از زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین در ششم تیر سال گذشته رکورد بیشترین مصرف در روز 27 دی و به میزان 73 میلیون و 600 هزار لیتر ثبت شده بود.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف بنزین کشور از25 اسفند تا 2 فروردین  به 546 میلیون و 600 هزار لیتر رسید که نسبت به هفته پیش از آن 82 میلیون و 600هزار لیتر افزایش داشته است.

سال گذشته نیز رکورد مصرف بنزین کشور در روز 12فروردین‌از مرز 93 میلیون لیتر فراتر رفت و رکورد جدیدی را در مصرف این فرآورده برجای گذاشت. دولت محمود احمدی نژاد با وجود اینکه سال گذشته اقدام به سهمیه بندی بنرین کرد و مدعی شد که 21 میلیون لیتر از مصرف روزانه این فراورده نفتی کاسته شده است اما در نهایت نتوانست الگوی مصرف جدیدی به شهروندان عرضه کند .

 بنابر این گزارش با وجود سهمیه بندی و اجباری بودن استفاده از کارت های هوشمند سوخت ، سال گذشته بازار سیاه بنزین در کشور به وجود آمد و اکنون با اعلام نرخ آزاد 400 تومانی برای هر لیتر بنزین آزاد در روزهای تعطیلات نوروزی ، این بازار به رقابت با دولت پرداخته است . شواهد حاکی از آن است که حتی در صورت تدوام نیافتن طرح آزمایشی عرضه آزاد بنرین ، نرخ این سوخت در بازارسیاه بیش از 400 تومان نخواهد بود .

سال التهاب؛ سال بنزین

سال گذشته را بسیاری از کارشناسان اقتصادی سال بنزین نامیدند . سالی که طی آن بالاخره پس از مدت ها تاخیر طرح کارت هوشمند سوخت اجرایی شد و همچنین بنزین نیز سهمیه بندی شد.

 از سویی پیش از آن که التهاب بنزین به اوج رسد نیز  با اعلام خبر افزایش قیمت بنزین به یک هزار ریال به ازای هر لیتر مصرف این فرآورده به بالاترین حد خود در اردیبهشت 86 یعنی به میزان 9/89 میلیون لیتر رسید. از آن پس که 25 درصد به قیمت بنزین افزوده شد ، خبر راه اندازی طرح کارت هوشمند که تداعی کننده جیره بندی بود به گوش رسید.

در حال حاضر با اعلام اینکه تا سال 1391 نرخ بنزین در کشور بدون پرداخت یارانه محاسبه خواهد شد و در عین حال کوچکترین تغییری در سطح استاندارد های خودروسازی کشور دیده نمی شود ، دولت تصمیم دارد تا طرح دونرخی سازی بنزین را نیز اجرایی کند.

 بر این اساس از تعطیلات نوروز برای ارزیابی میزان مصرف و اسقبال مردم بهره گرفت ، حال آنکه پیش از آن بازار سیاه بنزین در کنار سهمیه 100 لیتری بنزین علاوه بر سهمیه های عادی ذخیره های ملت را تامین کرده بود . غلامحسین الهام سخنگوی دولت احمدی نژاد هم پیش بینی کرده بود که " کسی بنزین آزاد نمی خرد".

همشهری امارات

کد خبر 48655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز