مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

مردم  استان کرمان مانند دیگر هموطنان ایرانی نوروز را جشن می‌گیرند و در این ارتباط آیین‌های ویژه‌ای دارند که برخی از آنها مشترک و برخی هم محلی و متناسب با فرهنگ کرمانی‌هاست.

نوروز کرمان

همشهری آنلاین، خانه‌تکانی، به‌جا آوردن رسم چهارشنبه‌سوری، خرید اقلام نوروزی اعم از خوراکی‌ها و غیره، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز و کوسه‌گردی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفتٰ‌سین از عادت‌های مشترک مردم کرمان با سایرنقاط کشور در نوروز است. با این وجود کرمانی‌ها رسم دارند پنج‌شنبه آخرسال به مزار درگذشتگان خود بروند و برای شادی روح آنها شیرینی و خوراکی خیرات کنند.

کاشت باغو و کندن چمن باریشه 

کاشت «باغو» یا همان سبزه  از سنت‌های رایج مردم کرمان است. چند هفته مانده به نوروز گندم و حبوبات دیگر در ظروف مانند بشقاب و تخم ترتیزک روی کوزه‌های سفالی کاشته و تا سیزده‌بدر در خانه‌ها نگه‌داری می‌شود. همچنین در قدیم مردم  یک روز قبل به دامن طبیعت می‌رفتند و مشتی چمن تازه روییده را با ریشه و گِل می‌کندند و به خانه می‌بردند و بالای در منزلشان می‌چسباندند و بر این باور بودند که  برای شگون ‌سال نو و ‌روز ‌اول‌ عید باید ‌چشمشان به سبزه بیفتد.  

پختن آش هنگام تحویل سال

پختن آش رشته هنگام تحویل سال از عادت‌های نوروزی در برخی نقاط کرمان است. بانوان اغلب در نزدیکی‌های تحویل سال، رشته‌ها را در داخل آش می‌ریزند.

«خوابِ آب»

کرمانی‌ها در گذشته باوری درباره نوروز داشتند که یکی از آنها از حرکت بازایستادن آب‌های جاری هنگام تحویل سال بود. آنها باور داشتند آخرین لحظه سال قدیم و لحظه شروع سال جدید آب‌ها از حرکت باز می‌ایستند که به آن «خواب آب» می‌گفتند.

پخت شیرینی

«کماچ سهن» از شیرینی‌های ویژه کرمانی‌ها در ایام نوروز بود. معمولا کماچ سهن به جز ایام نوروز در زمان دیگری پخته نمی‌شد و به جای سمنو در سفره هفت‌سین قرار داده می‌شد و همچنین پختن شیرینی های دیگری همچون قطاب، مسقطی، باقلوا نیز مرسوم بوده است. «قوِّتو» هم  از خوردنی‌های خوشمزه و رایج کرمانی‌هاست که درعید نوروز طرفداران زیادی دارد.

شنبه‌گردی

یکی از آیین‌های قدیمی سال نو در کرمان «شنبه‌گردی» بود. طبق این رسم مردم هر ساله با فرا رسیدن اولین شنبه سال جدید به دامان طبیعت می‌رفتند و به اشیای سیاه نیز نگاه نمی‌کردند و در این روز از دید و بازدید اقوام پرهیز می‌شد. البته این آیین چندسالی است که در میان اهالی کرمان چندان اجرا نمی‌شود.

سیزده‌بدر

مردم  کرمان سیزده‌بدر را به دامن طبیعت می‌روند و این روز را در خارج از شهر سپری میٰ‌کنند. همچنین در این روز مردم سبزه نیز گره می‌زنند و بعد از گره‌زدن آن را به آب می‌سپارند.

کد خبر 486494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha