رقابت بر سر ۷ کرسی مجلس خبرگان رهبری دیروز به پایان رسید و ساکنان جدید «کاخ سنا» مشخص شدند.

خبرگان رهبری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ استان تهران، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، فارس و قم همزمان با یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و براساس آنچه وزارت کشور بعدازظهر روز یکشنبه اعلام کرد، علی مومن‌پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی‌مقدم از تهران قرار است بر کرسی‌های اکبر هاشمی‌رفسنجانی، نصرالله شاه‌آبادی و سیدابوالفضل میرمحمدی تکیه بزنند. غلامرضا فیاضی، منتخب خراسان‌شمالی به‌ جای حبیب‌الله مهمان‌نواز که اردیبهشت ‌ماه ۹۷‌ دار فانی را وداع گفت، می‌نشیند. لطف‌الله دژکام از حوزه انتخابیه فارس به ‌جای اسدالله ایمانی به مجلس خبرگان رهبری راه یافت. همچنین محمد یزدی که از قم کاندیدا بود، جای خالی محمد مومن را پر می‌کند و آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی از خراسان‌رضوی جایگزین آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی شده است. اگرچه در نسبت‌سنجی میان تعداد آرا، مقوله میزان واجدان شرایط برای رای دادن نیز اهمیت بسزایی دارد اما به صورت کلی و با نگاهی به جدول آرای این ۷ نفر شرکت‌کننده در انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی با تعداد آرای «۱۰۹۳۴۰۰» بیشترین میزان رای را از میان این ۷ نفر کسب کرده و آیت‌الله محمد یزدی کاندیدای قم نیز با تعداد رای «۲۴۹۱۳۰» کمترین میزان آرا را کسب کرده است.

همچنین در دوره پیشین، اکبر هاشمی‌رفسنجانی به عنوان سرلیست تهران موفق شد بیش از ۵۰درصد آرا را به خود اختصاص داده و بیش از ۲ میلیون رای کسب کند اما آرای هیچ‌کدام از جایگزین‌های او برای حضور در مجلس خبرگان به یک میلیون هم نرسید و به ترتیب علی مومن‌پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی‌مقدم با کسب «۹۶۳۶۰۵»، «۹۶۱۷۷۳» و «۷۰۸۷۷۴» رای راهی مجلس خبرگان شدند تا ۳ کرسی از ۷ کرسی خالی تهران را پر کنند.

  • حرف و حدیث‌های رقابت

طی ۴ سالی که از شروع به کار مجلس خبرگان رهبری می‌گذرد، ۷ کرسی از ۸۸ کرسی خالی شدند و اگرچه همواره این انتخابات نه چندان سیاسی بود اما بعد از تجربه انتخابات خبرگان رهبری در سال ۹۴ فضای این انتخابات نیز تغییر کرد. انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان را شاید بتوان رقابتی‌ترین دوره انتخابات این مجلس مهم که براساس قانون اساسی موظف به نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است، دانست. براساس تقسیم وظایفی نانوشته عمدتا جامعه و مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات خبرگان تاثیرگذار است و عمدتا این تشکل مذهبی لیست‌های مورد حمایت خود را در سراسر کشور معرفی می‌کند.

سال ۹۴ پس از اینکه این تشکیلات مذهبی-سیاسی از قرار دادن نام آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در فهرست انتخاباتی خود امتناع کرد، هاشمی‌رفسنجانی هم تصمیم گرفت فهرستی با عنوان «خبرگان مردم» ارایه کند. در این فهرست هاشمی‌رفسنجانی سرلیست بود و اتفاقا اعضای مشترک بسیاری با سایر لیست‌ها خصوصا لیست جمعه روحانیت مبارز به دبیرکلی محمدعلی موحدی‌کرمانی داشت اما افتراق آن با فهرست‌های دیگر هم قابل چشم‌پوشی نبود. در لیست منتسب به هاشمی‌رفسنجانی خبر از اسامی محمد یزدی، احمد جنتی و محمدتقی مصباح‌یزدی نبود. ۳ روحانی که پیش از آن هر کدام سهمیه و کرسی در مجلس خبرگان رهبری داشتند.

البته کنار این ۳ لیست، یک فهرست تحت‌عنوان «یاران اعتدال» به سرلیستی حسن روحانی نیز منتشر شد. درنهایت فهرست «خبرگان مردم» به سرلیستی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌ویژه در تهران توانست حایز اکثریت شود. نتیجه این رقابت انتخاباتی عدم‌ حضور شیخ محمد یزدی و آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در مجلس دوره پنجم خبرگان رهبری شد. البته این رقابت بیش از هر چیز به ‌واسطه تعدد لیست‌ها و سیاسی شدن این انتخابات رخ داد اما به ‌لحاظ حضور کاندیداهای متعدد در یک حوزه انتخابیه، به ‌واسطه نوع نظارتی که بر کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری وجود داشته و دارد، همواره در این انتخابات شاهد رقابتی اندک هستیم تا آنجا در بعضی حوزه‌های انتخابیه عملا منتخب پیش از انتخابات مشخص است.

پیش از برگزاری انتخابات و در جریان بررسی صلاحیت‌ها نیز گفته می‌شد همان‌طور که در شماری از حوزه‌های انتخابیه برای مجلس شورای اسلامی رقابتی شکل نگرفته، در مورد خبرگان نیز همین اتفاق رخ داده است. برای نمونه در قم که شیخ محمد یزدی کاندیدا بود،

یک روحانی جوان به نام پورصدقی کاندیدا بود. این کاندیدا البته پیش از انتخابات در گفت‌وگویی با «رسانیوز» تاکید کرده‌ بود که «بنده هیچ ‌وقت خود را رقیب آیت‌الله یزدی نمی‌دانم که بگویم می‌خواهم برابر ایشان بایستم، چراکه این کار را بی‌ادبی می‌دانم.» این طلبه ۳۵‌ ساله که می‌خواست در میانه راه انصراف دهد تا از شاگردی چیزی کم نگذاشته‌ باشد اما به توصیه آیت‌الله یزدی در رقابت ماند تا دست‌کم برای دوره‌های بعدی شناخته شده ‌باشد. همچنین در حوزه انتخابیه خراسان‌رضوی نیز شرایط آن‌چنان که باید و شاید رقابتی نبود، چراکه شناخته ‌شده‌ترین چهره در این رقابت آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی بود که رقابت با چهره‌های نه‌چندان سرشناس برای او که پایگاه فکری قوی در مشهد دارد، چندان مشکل به نظر نمی‌رسید. به هر روی شرایط انتخابات میان‌دوره‌ای اول خبرگان امسال نیز به‌گونه‌ای بود که آیت‌الله محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی که جاماندگان انتخابات سال ۹۴ بودند، به مجلس خبرگان بازگشتند.

کد خبر 486378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha